Jak dobrze przygotować prezentację tematyczną? strona 1 z 2

Często podczas spotkań biznesowych lub naukowych wygłasza się prezentacje na różny temat. Przygotowanie takiej prezentacje z pozoru wydaje się banalne, lecz wymaga to dużo pracy i zaangażowania. Aby prezentacja była spójna i interesująca trzeba przestrzegać kilku ważnych reguł. Poznasz je czytając ten artykuł.
Jak dobrze przygotować prezentację tematyczną?
1
Należy unikać nadmiaru informacji. Nie należy przekazywać wszystkiego, co wiemy na dany temat, a jedynie te informacje, które są przydatne odbiorcom i dzięki którym osiągniemy założony cel wystąpienia. Na początku należy poinformować słuchaczy o temacie wystąpienia oraz jego głównej tezie, a następnie przedstawić plan wypowiedzi. Pamiętaj aby konsekwentnie trzymać się planu. Przechodząc do kolejnych spraw, należy je zapowiadać a następujący sposób „ A teraz powiem o…” Każda część wypowiedzi powinna być podsumowana.
2
Prezentacja nie może być zbyt długa. Ważne jest aby nie przekroczyć zaplanowanego czasu prezentacji. Przed każdym wystąpieniem przećwicz prezentację kilka razy w domu. Przygotowana prezentacja powinna być nieco krótsza niż zaplanowany na nią czas.
3
Podczas prezentacji bardzo ważna jest również nasza postawa. Nasz wygląd powinien wzbudzać sympatię oraz zwiększyć zaufanie słuchaczy. Powinniśmy starać się wywołać u nich pozytywny efekt pierwszego wrażenia. Trzeba przy tym pamiętać, że opinię o nas słuchacze wyrabiają sobie w ciągu pierwszych minut naszego wystąpienia na postawie : mimiki i gestów (55%), tego co mówimy (7%), brzmienia naszego głosu (38%). Dlatego też ważny jest życzliwy wyraz twarzy (niezaciśnięte usta, uśmiech), gestykulacja na umiarkowanym poziomie, utrzymywana przede wszystkim na środkowej części ciała oraz wyprostowana postawa. Nie chowajmy rąk, starajmy się je pokazywać, ponieważ świadczy to o otwartości i uczciwości. Podczas wypowiedzi nie należy trzymać nic w rękach, np. długopisu, ponieważ może to dodać agresywności gestom.
Udostępnij na FB
Ostrzeżenia
  • Jeśli zdecydujesz się na prezentację multimedialną, sprawdź czy na sali będzie dostępny rzutnik.
Wskazówki
  • Oprócz samego wystąpienia dodatkowo możemy przygotować prezentację multimedialną w programie Power Point.
4
Trzeba pamiętać również o utrzymywaniu kontaktu wzrokowego ze słuchaczami. Nie należy jednak koncentrować się tylko na jednej osobie i tylko do niej mówić, ponieważ reszta osób może poczuć się zlekceważona.
5
Język wypowiedzi powinien być dostosowany do poziomu słuchaczy (jeżeli mówimy do artystów to nie możemy się posługiwać językiem technicznym, gdyż może okazać się on niezrozumiały). Jeśli nastąpi taka sytuacja należy wyjaśniać słowa i pojęcia, które mogą być niezrozumiałe dla słuchaczy.
6
Nie należy używać uogólnień- wypowiedź powinna być szczegółowa i winna pokazywać nasze stanowisko w danej sprawie. Stanowisko powinno być popierane przykładami z życia, które zazwyczaj są przekonywujące.
Wskazówki
Ostrzeżenia
Przeczytaj teraz: Jak zrobić prezentację?
  • Komentarze Tipy.pl (0)

E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub