Jak leczyć zapalenie dziąseł? strona 1 z 2

Zapalenie dziąseł jest to choroba najczęściej spowodowana bakteriami zawartymi w zalegającej płytce nazębnej. Po odpowiednio długim czasie dochodzi do stanu zapalnego. Pierwszym objawem jest krwawienie dziąseł. W późniejszym etapie może się pojawić obrzęk i/lub zaczerwienienie śluzówki. W początkowym etapie można sobie samemu poradzić z takim zapaleniem poprzez działania prowadzące do usunięcia przyczyny, czyli płytki nazębnej. Przedstawiam poniżej kilka metod leczenia w domu:
Jak leczyć zapalenie dziąseł?
Rzeczy, których potrzebujesz:
szczoteczka do zębów, pasta, nitka dentystyczna, cierpliwość
1
Dokładne szczotkowanie zębów

Szczególnie ważne jest, aby usuwać płytkę z okolic przydziąsłowych. Jednym z lepszych wyjść jest szczotkowanie tzw. metodą roll. Polega ona na przykładaniu szczoteczki pod kątem ok. 45 stopni do granicy dziąsłowo-zębowej. Następnie wykonujemy ruch wymiatający, ale musimy pamiętać, że najważniejszy w tym ruchu jest obrót nadgarstka. Przekręcamy szczoteczkę tak jakbyśmy przekręcali klucz w zamku. Szczoteczka musi dokładnie wymieść zalegające złogi, a nie tylko "głaskać" zęba włosiem. Wymiatanie stosujemy zarówno od strony policzka i warg, jak i od strony języka/podniebienia.

Ruchy szorowania (przednio-tylne) są dozwolone tylko na powierzchniach żujących. Podczas szorowania innych okolic możemy przepchnąć płytkę w przestrzenie międzyzębowe, co grozi nie tylko zapaleniem dziąseł, ale także próchnicą.

Jeżeli dziąsła krwawią, nie należy się zniechęcać. Nie jest to spowodowane naszą siłą. Krwawią ponieważ występuje stan zapalny, a stan zapalny występuje dlatego, że w tym miejscu zalega płytka. Jeśli będziemy ją regularnie usuwać, krwawienie ustąpi.
Dokładne szczotkowanie zębów
Udostępnij na FB
Ostrzeżenia
  • Jeżeli zdecydujesz się stosować któryś z preparatów farmakologicznych, pamiętaj, aby przeczytać dokładnie ulotkę przed użyciem!
2
Nitkowanie przestrzeni międzyzębowych
Nitkowanie przestrzeni międzyzębowych

Podczas używania nitki dentystycznej ważne jest, by nie stosować ruchów piłowania (przednio-tylnych). W ten sposób możemy przeciąć przyczep dziąsłowy. Po wprowadzeniu nitki między zęby, przyciskamy nitkę do jednego z zębów i pociągamy w kierunku szczytu korony. Przesuwamy nieco nitkę, aby ponownie nie wprowadzić bakterii i powtarzamy czynność kilka razy na tej samej powierzchni, dopóki nitka nie będzie czysta. Następnie powtarzamy wszystko przy drugim zębie i kontynuujemy zabieg czyszczenia w pozostałych przestrzeniach.
3
Płukanki z chlorheksydyną

Nie są to płukanki do codziennego stosowania. Stosujemy je okresowo podczas stanów zapalnych oraz po zabiegach chirurgicznych. Używamy ich nie dłużej, niż 2-3 tygodnie. Po pewnej przerwie możemy wrócić do ich stosowania w razie potrzeby. Dłuższe stosowanie może spowodować m. in. przebarwienia zębów lub zaburzenia smaku, które na szczęście są odwracalne, ale nie ma sensu doprowadzanie do takiego stanu.

Stosujemy je 2 razy dziennie po umyciu zębów i dokładnym przepłukaniu ust wodą (niektóre pasty zawierają składniki hamujące działanie chlorheksydyny).
4
Żel z chlorheksydyną

Oprócz płukanki mamy do wyboru także żel, który przez dłuższy czas pozostanie w miejscu stanu zapalnego.
5
W razie braku skuteczności leczenia w domu warto zgłosić się do swojego dentysty. Być może przeprowadzi zabieg kiretażu, który polega na oczyszczaniu kieszonek dziąsłowych (przestrzeni między dziąsłem a zębem) w znieczuleniu miejscowym, przy użyciu przeznaczonych do tego narzędzi. Dodatkowo wspomnę, iż taki zabieg jest refundowany przez NFZ w niektórych gabinetach.
Ostrzeżenia
  • Komentarze Tipy.pl (0)

E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub