Jakie są przyczyny szumu w uszach i jak go leczyć? strona 1 z 9

Znasz to uczucie, gdy w uszach słyszysz szum, dzwonienie lub inny dźwięk, który zdaje się dochodzić z wewnątrz ucha lub głowy? W większości przypadków nie jest to nic poważnego, lecz raczej niedogodność, która mija z czasem. Jednak zdarza się, że szum może być objawem poważnej choroby. Przeczytaj ten artykuł, by dowiedzieć się jakie są przyczyny szumu w uszach i co zrobić, żeby ustał.
Jakie są przyczyny szumu w uszach i jak go leczyć?
Udostępnij na FB
1
szum w uszach - krok 1
NIEKTÓRE RODZAJE SZUMU SĄ NORMALNE

Jeśli weszlibyśmy do idealnie wyciszonego pokoju, w którym nie słychać żadnych odgłosów dochodzących z zewnątrz, zdalibyśmy sobie sprawę, że w naszej głowie jest pełno dźwięków, z istnienia których normalnie nie zdajemy sobie sprawy. Zazwyczaj są one zagłuszane przez zewnętrzne hałasy, ale wszystkie przeszkody (woskowina lub ciało obce w uchu) blokują je sprawiając, że stajemy się bardziej świadomi tego, co słyszymy w naszych głowach.
2
budowa ucha
PRZYCZYNY SZUMU W USZACH

Szumy uszne (łac.tinnitus auris) mogą zacząć się w każdej z trzech części ucha: uchu zewnętrznym, środkowym lub wewnętrznym lub być skutkiem anomalii w mózgu. Do popularnych przyczyn tej przypadłości zaliczamy:
  • nagromadzenie płynu w uchu, infekcję lub stan zapalny kosteczek ucha środkowego lub błony bębenkowej
  • uszkodzenie mikroskopijnych zakończeń nerwu słuchowego w uchu wewnętrznych (w pewnym stopniu jest to nieunikniona konsekwencja wieku starczego)
  • ekspozycja na hałas (np. wystrzały broni palnej, głośną muzykę)
  • leki (np. aspirynę)
  • chorobę Meniere'a
  • w rzadkich przypadkach szumy uszne mogą być objawem poważnych problemów zdrowotnych, np. tętniaka mózgu lub guza nerwu słuchowego.
3
szum w uszach - krok 3
BADANIE SZUMÓW USZNYCH

Historia chorób, badanie lekarskie i seria specjalnych testów mogą pomóc w dokładnym określeniu pochodzenia szumu. Należy powiedzieć lekarzowi, czy szum jest ciągły, przerywany czy pulsujący (synchroniczny z tętnem, tzw. szum uszny pulsujący), czy towarzyszy mu wypadanie włosów lub zaburzenia równowagi (zawroty głowy, problemy z błędnikiem). Każda osoba, u której szum utrzymuje się przez dłuższy czas, powinna wykonać badanie słuchu (audiogram). Może on pomóc lekarzowi w ustaleniu przyczyny problemów ze słuchem.
W celu wykluczenia guza nerwu słuchowego lub błędnika wykonuje się bardziej szczegółowe badania, np. badanie ABR (auditory brain stem response), komputerowe badanie nerwów słuchowych, tomografię komputerową (CT) lub obrazowanie metodą rezonansu magnetycznego (MRI).
4
szum w uszach - krok 4
LECZENIE SZUMÓW USZNYCH

W oparciu o wyniki badań laryngolog jest w stanie ustalić leczenie, które ma na celu pozbycie się szumów usznych. Jest to sprawa bardzo indywidualna, zależy bowiem od przyczyny powstawania szumów, specyficznych objawów i stanu zdrowia pacjenta.
Stosować można terapię TRT (specjalistyczna terapia z zastosowaniem nagrań z szumem szerokopasmowym, których słuchanie daje pacjentowi odczucie ściszenia własnego szumu), aparat słuchowy, stymulację laserem, leki poprawiające krążenie krwi w błędniku lub antydepresanty (gdy szumy są jednym z objawów depresji). W kolejnych krokach znajdziesz bardziej szczegółowe informacje na ten temat.
5
szum w uszach - krok 5
Leki na szumy uszne

W wielu przypadkach nie ma terapii skierowanej konkretnie na leczenie szumów usznych. Przypadłość ta może minąć samoistnie lub pozostać na stałe zmuszając pacjenta, by z nią żył. Niektórzy otolaryngolodzy jako środek lecznicy zalecają niacynę (witamina B3). Nie ma jednak naukowego dowodu na to, że witamina ta pomaga zredukować natężenie szumów usznych, wiadomo jednak, że może nasilać rumień skórny. Prowadzi się eksperymenty z wykorzystaniem leków zawierających duże dawki gabapentyny, jednak nie wpływa ona na redukcję głośności szumów w stopniu większym, niż placebo. Pacjenci, którzy prócz szumów cierpią również na depresję, odczuwają poprawę przy stosowaniu środków zawierających nortryptylinę. Skuteczne są też inne antydepresanty (SSRI - selektywne inhibitory zwrotnego wychwytu serotoniny) oraz leki zawierające stałą dawkę stertraliny lub małą dawkę paroksetyny. Badania przeprowadzone w 2009 roku wykazały natomiast, że u pacjentów nie cierpiących na depresję i lęki, pomocne mogą być środki farmakologiczne zawierające alprazolam.
6
szum w uszach - krok 6
Domowe sposoby na szum w uszach

Istnieją również prostsze i łatwiej dostępne sposoby radzenia sobie z szumem w uszach. Ich skuteczność zależy od danego pacjenta, warto jednak spróbować wcielić je w życie:
  • Ogranicz spożycie lub całkowicie zrezygnuj z kofeiny i soli, rzuć palenie.
  • Zażywaj suplementy diety z cynkiem – u niektórych osób niski poziom tego pierwiastka jest przyczyną szumu w uszach.
  • Wypróbuj melatoninę. Może się okazać korzystna zwłaszcza w przypadku tych osób, u których szum wywołuje problemy ze snem.
  • Od wieków za naturalny środek na szum w uszach uważano gingko biloba, jednak współczesne badania naukowe nie potwierdziły skuteczności jego działania.
  • Pomocne może się również okazać uczestnictwo w terapiach behawioralnych i poznawczych, w tym terapii TRT i maskowaniu.
7
szum w uszach - krok 7
ZAPOBIEGANIE SZUMOM USZNYM

Jedyny naprawdę skuteczny sposób to unikanie wszystkiego, co mogłoby uszkodzić twój słuch. Istnieje jednak kilka rzeczy, które możesz zrobić, żeby uchronić się od szumu usznego. Poznasz je w kolejnych krokach.
8
szum w uszach - krok 8
Wskazówka 1. - nie stosuj patyczków do uszu

Nie czyść uszu patyczkami, ponieważ wgniatają one woskowinę w błonę bębenkową, co prowadzi do pojawienia się szumu.
9
szum w uszach - krok 9
Wskazówka 2. – chroń słuch

Chroń swój słuch, zwłaszcza w pracy. Upewnij się, że nie są w niej przekraczane normy BHP dotyczące maksymalnego natężenia hałasu. Jeśli natężenie dźwięku jest duże, noś zatyczki do uszu lub specjalne słuchawki, przestrzegaj zasad bezpieczeństwa pracy na twoim stanowisku.
10
szum w uszach - krok 10
Wskazówka 3. - w miejscach o dużym natężeniu hałasu noś specjalne słuchawki

Jeśli znajdujesz się w miejscu, w którym natężenie hałasu jest na wysokim poziomie (koncert, wyścigi samochodowe, żużel), zakładaj specjalne słuchawki wyciszające lub zatyczki do uszu. Nie myśl, że możesz je zastąpić kawałkiem zwiniętej w kulkę chusteczki lub waty – ten sposób nie pomoże, a dodatkowo istnieje ryzyko, że wata utknie w przewodzie słuchowym.
11
szum w uszach - krok 11
Wskazówka 4. - zachowaj ostrożność słuchając muzyki

Uważaj, gdy słuchasz muzyki przez słuchawki. Jeśli jest ona na tyle głośna, że słuchać ją dookoła, a do twoich uszu nie dochodzi żaden dźwięk z zewnątrz, oznacza to, że należy ją ściszyć.
12
szum w uszach - krok 12
Wskazówka 5. - rozważ stosowanie zatyczek do uszu również przy codziennych czynnościach

Przy urządzeniach gospodarstwa domowego robiących dużo hałasu (np. suszarka do włosów, kosiarka, itp.) stosuj zatyczki do uszu. Nie jest to obowiązkowe, ale może ochronić słuch u bardziej wrażliwych na dźwięki osób.
13
szum w uszach - krok 13
Wskazówka 6. - zrezygnuj z alkoholu i kofeiny

Ogranicz spożycie lub całkowicie zrezygnuj z alkoholu i napojów zawierających kofeinę. Rzuć palenie i nie przebywaj w towarzystwie osób palących (bierne palenie nie tylko szkodzi tobie, ale może również zagrażać dzieciom zwiększając ryzyko nagłej śmierci łóżeczkowej, infekcji uszu i astmy). Nikotyna może nasilić szum w uszach poprzez zmniejszenie dopływu krwi do uszu).
14
szum w uszach - krok 14
Wskazówka 7. - zrzuć nadwagę

Szumy uszne często występują u osób otyłych. Regularna aktywność fizyczna i utrzymanie prawidłowej wagi poprawiają dopływ krwi do ucha i pomagają zapobiec szumom.
15
szum w uszach - krok 15
CO ZROBIĆ, ŻEBY ZMNIEJSZYĆ NASILENIE SZUMÓW USZNYCH?

  • Unikaj ekspozycji na głośne dźwięki i hałas.
  • Kontroluj ciśnienie krwi.
  • Zmniejsz spożycie soli.
  • Unikaj środków pobudzających układ nerwowy, czyli takich zawierających kofeinę i nikotynę.
  • Postaraj się unikać stresu.
  • Postaraj się nie zwracać uwagi na szum w uszach. Im bardziej będziesz się w niego wsłuchiwać, tym głośniejszy będzie się wydawać.
  • Zapewnij organizmowi odpowiednią dawkę snu i staraj się nie przemęczać.
  • Ćwicz regularnie.
  • Wypróbuj szum maskujący (np. dźwięk tykającego zegara, wiatraka lub tzw. biały szum).
  • Wypróbuj biofeedback. W przypadku niektórych osób może okazać się skuteczny.
  • Unikaj produktów zawierających aspirynę (szczególnie w dużych ilościach).
  • Komentarze Tipy.pl (5)

Zenon - 2016-07-29
Mialem tez przed laty taki szum i przypomnialem sobie jak kolega z tym szumem poszedł do znachora ,ten mu naciagał glowe do gory pokrecil w lewo,w prawo i przeszlo. Zrobilem podobnie naciagalem glowe maksymalnie ,pare skretow i szum nagle ustałjf2b
dfdf - 2014-08-11
Szumi mi w uszach od paru lat, od paru miesięcy szum nasilił się.... rezonans magnetyczny ok, badanie tętnic szyjnych ok, prześwietlenie górnego odcinka kręgosłupa ok, audiogram też ok...... i w zasadzie nikt nie jest w stanie mi pomóc...generalnie też mam też ten szum w dupie, aczkolwiek pojawiły się momenty nierównowagi, a to już niepokoi.... jak ktoś ma jakieś pomysły to z góry dziękuję...:) Pozdrawiam "szumiaków"
dada - 2014-08-11
Niestety od 6 lat towarzyszy mi takowy problem. Trzeba nauczyć się z tym żyć .
herakliusz - 2014-08-11
Leczenie szumu w uszach w ramach NFZ polega ma wypowiedzeniu przez "doktórkę" następującej formułki "Proszę pana, nie ma co badać! To jest adekwatne do wieku i nigdy nie minie"! Następny proszę! A powołując się na opracowania internetowe j.w. usłyszałem" " Czego to tam ludzie nie wypisują!! Koniec kuracji.
Otolaryngolog - 2014-08-11
nie "ortoralyngolodzy", jak pisze autor artykułu, ale "otolaryngolodzy"
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub