Czym się różni olej rafinowany od nierafinowanego? strona 1 z 3

Tłuszcz tłuszczowi nierówny, wiadomo. Coraz częściej jednak, gdy mowa o tłuszczach roślinnych, zachęca się do wybierania tych nierafinowanych, jako zdrowszych, bo mniej przetworzonych. Nie zawsze jednak wybór oleju nierafinowanego musi być dobrym rozwiązaniem – w przypadku smażenia ta zasada w większości nie zawsze się sprawdza. Dlaczego? Czym różnią się oleje nieoczyszczone od tych poddanych procesowi rafinacji? I jak się z nimi obchodzić? O tym przeczytasz w poniższym artykule.
Czym się różni olej rafinowany od nierafinowanego?
1
Oleje nierafinowane, tłoczone na zimno

Oleje tłoczone na zimno wytwarzane są mechanicznie, jednak bez udziału chemicznych rozpuszczalników. Na ogół pozostawia się je nieoczyszczone, dzięki czemu zachowują naturalny aromat, kolor, czasami mają mętną konsystencję co świadczy o wysokiej jakości produktu. Takie oleje szybciej się jednak psują i są bardzo wrażliwe na światło i temperaturę. Należy więc przechowywać je w chłodnym miejscu, najlepiej w lodówce (nie dotyczy to oliwy z oliwek).
Uwaga! Jeżeli olej zaczyna pachnieć inaczej niż w dniu otwarcia – należy go wylać, gdyż może oznaczać, że jest zjełczały. Dotyczy to najczęściej olejów wielonienasyconych (zawierających w różnych proporcjach kwasy Omega-3 i Omega-6). Najbezpieczniejsze są te z dużą zawartością witaminy E (z oliwek, ryżowy), która jest naturalnym przeciwutleniaczem chroniącym olej przed zjełczeniem.
Oleje nierafinowane są bogate w cenne kwasy tłuszczowe, fitosterole (obniżają zły cholesterol), lecytynę (ważna dla pracy mózgu), wiele witamin i minerałów . Najlepsze do stosowania na surowo.
Udostępnij na FB
2
Oleje rafinowane

Dążeniem producentów jest stworzenie produktu pozbawionego jakichkolwiek zanieczyszczeń i wody, o całkowicie neutralnym smaku i barwie oraz możliwie długiej przydatności do spożycia. W tym celu oleje są najczęściej ekstrahowane w wysokiej temperaturze (ponad 200 stopni Celsjusza), przy pomocy rozpuszczalników chemicznych. Wysoka temperatura sprawia, że nienasycone kwasy tłuszczowe maja ogromną szansę przekształcić się w toksyczne kwasy trans. A żeby tego było mało, choć tłuszcze rafinowane nie palą się tak szybko, ich dalsza obróbka w temperaturze już ponad 160 stopni sprawia, że ilość tych kwasów stale się powiększa. A kwasy typu trans nie tylko zwiększają stężenie złego cholesterolu, ale też maja działanie kancerogenne (rakotwórcze). Wreszcie, oleje rafinowane sprzedawane są na ogół w plastikowych, przezroczystych butelkach. Podczas kontaktu oleju z plastikiem powstają ksenoestrogeny, które wchodzą w interakcję z układem hormonalnym i mogą powodować niektóre typy nowotworów. Słynny olej Kujawski, reklamowany jako dobry do wszystkiego, jest również olejem rafinowanym.
3
Uwaga!

Jeśli producent próbuje nam w mówić, że sprzedaje produkt rafinowany, a mimo to super zdrowy, bo z pierwszego tłoczenia i filtrowany na zimno, jest to nawet nie chwyt reklamowy, ale zwykłe kłamstwo. Pierwsze tłoczenie to oczywiście nie to samo co tłoczenie na zimno. A filtracja na zimno nie wyklucza rafinacji. Nawet jeśli faktycznie olej ów został pozbawiony kolejnego tłoczenia, a następnie oczyszczony w procesie odfiltrowania, to na dalszym etapie i tak poddany został rafinacji (o czym informuje etykieta i jasna barwa oraz bezzapachowość oleju), a więc intensywnej obróbce w temperaturze ponad 200 stopni: hydratacji, odkwaszaniu, odbarwianiu i dezodoryzacji, która zmieniła naturalny skład i właściwości pierwotnego oleju. Olej ten jest zatem taki sam jak inne, choć dużo tańsze, rafinowane oleje rzepakowe.
  • Komentarze Tipy.pl (5)

Teddy - 2016-09-19
Najnowsze badania potwierdzaja niszczące działanie olejów tafinowanych na błony komórkowe, tym samym są przyczyną powstawania nowotworów, cukrzycy i wielu innych chorób. Niektóre kraje już zakazały produkcji tłuszczów trans.
agata - 2016-06-28
trzeba też pamiętać o braniu olejów na ładną skórę i żeby paznokcie były mocniejsze.
oliwa jest super ważna, szczególnie w sałatkach, bo dobrze działa to na organizm.
ja tez biore tabletki na skore, wlosy i paznokcie i to tez mi duzo daje. wlosy są mocniejsze, juz nei mam takich piórek na głowie, nawe dziewczyny w pracy to zauważyły
Gracjan - 2014-04-11
Kardamonka - masło jest złe. Dziewczyno trujesz się... Będziesz tłusta.
Kardamonka - 2014-04-03
masło klarowane jest najlepsze ;)
tomasz - 2014-03-28
No właśnie, zatem nie powinniśmy kierować się zapewnieniami producenta. Oleje rafinowane, wytwarzane w bardzo wysokich temperaturach tracą swoje wartości odżywcze. Ostatnio chciałem skusić się na olej palmowy, ale ponoć również jest niezdrowy, ponieważ ze względu na bardzo nietrwały charakter powstaje w wysokich temperaturach i brakuje w nim składników odżywczych. Olej kokosowy z kolei ma bardzo specyficzny posmak i nie każdy go lubi... Olej lniany nierafinowany (zawiera Omegę - 3) podawany na zimno do sałatek jest w porządku, ale kiedy coś na nim smażymy historia się zaczyna się powtarzać... W wyniku podgrzania traci swoje właściwości i wzrasta poziom tłuszczów nasyconych, które prowadzą do podniesienia cholesterolu i powstania cukrzycy. Dużo się mówi o złym wpływie na zdrowie masła i smalcu, ale według mnie to wymysł wielkich koncernów, które chcą nas przestraszyć żebyśmy kupowali ich "zdrowe" oleje. Naturalne produkty zawsze były najzdrowsze, ludzie sami robili masło i wiedzieli co w tym maśle jest. Teraz można znaleźć chemię w składzie nawet pseudo ekologicznych produktów.
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub