Jak pomalować pokój? strona 1 z 5

Remonty mieszkań i domów towarzyszą nam niemal przez całe życie, a ich nieodłączną częścią jest malowanie ścian i sufitów. Koszty związane z tymi pracami bywają wysokie, często nie z powodu zakupu materiałów, ale ze względu na „robociznę”, za którą trzeba zapłacić fachowcowi. W przeciwieństwie do bardziej zaawansowanych prac remontowych, takich jak wygładzanie ścian i sufitów, prace malarskie zwykłymi farbami nie wymagają skomplikowanych narzędzi, w zasadzie wystarcza: wałek do malowania - koszt kilkanaście zł, duży pędzel ławkowiec, mały płaski pędzel i kuweta na farbę.
Jak pomalować pokój?
Udostępnij na FB
1
szpachloanie ścian
Przed rozpoczęciem prac malarskich należy dokładnie przyglądać się ścianom i sprawdzić czy stara farba trzyma się i nie odpada. Jeżeli tak się dzieje, należy usunąć stara farbę, która się łuszczy, zeskrobać ją szpachelką, a uszkodzone miejsce zaszpachlować szpachlą lub ciosem. Gdy szpachla wyschnie, należy ją wygładzić papierem ściernym tak, aby w dotyku nie było wyczuwalne pod palcami łączenie szpachli ze ścianą.

Ściany przed malowaniem dobrze jest umyć na mokro, mokrą szmatą namoczoną w ciepłej wodzie z odrobiną płynu do mycia naczyń. Tak umyte i wyszorowane ściany będą pozbawione kurzu i tłustych osadów, które zmniejszyłyby przyczepność farby.

Kolejnym krokiem jest zagruntowanie ścian środkiem gruntującym. Gruntowanie najlepiej wykonać dużym pędzlem, nanosząc grunt na ściany i sufit dokładnie miejsce przy miejscu, uważając jednocześnie aby nie nanieść gruntu zbyt dużo, żeby nie spływał ze ściany. To bardzo ważne, bo jak gruntu będzie na ścianie za dużo to farba w tym miejscu może dobrze nie złapać. Pędzel, którym malujemy, należy namoczyć, a następnie strzepać nadmiar gruntu i dopiero wtedy nanosić go na ścianę.
2
malowanie sufitu
Kiedy już mamy wszystko zagruntowane, przystępujemy do malowania farbami. Gdy sufit ma mieć inny kolor niż ściany, malujemy zarówno sufit, jak i kawałeczek ściany, tak żeby łączenie kolorów wyszło nam na ścianie, a nie na suficie.
Sufit malujemy wałkiem na drążku stojąc na podłodze. Możemy to również zrobić bez drążka - z drabinki, krzesła lub jakiegoś innego stabilnego podwyższenia.

Sufit malujemy zawsze prostopadle do okna. Dzięki temu nie będzie widać smug. Farba, którą malujemy musi być wcześniej bardzo, ale to bardzo dokładnie wymieszana, jest to sprawa podstawowa, jeżeli nie wymieszasz dokładnie farby w puszce, na malowanej powierzchni utworzą się się smugi.
3
malowanie pokoju
Wałek namaczamy w farbie przelanej do kuwety i ścieramy w niego farbę tak, aby był on obficie nasączony, ale jednocześnie żeby się z niego nie lało . Farbę rozprowadzamy powolnymi, dokładnymi ruchami, lekko dociskając wałek do sufitu - tylko trochę, nie za mocno. Nie wałkujemy sufitu słabo nasączonym wałkiem, bo otrzymamy brzydkie ślady. Wałek ma być dobrze namoczony w farbie - przeciągając nim po suficie czy ścianie powinien równomiernie rozprowadzać farbę wydając przy tym miłe „mlaskanie”, oznaczające przyklejanie się farby do ściany.

Malujemy powierzchnię miejsce przy miejscu, po kolei. Jeżeli mamy taką sytuację, że mamy pomalowaną jedną część sufitu i musimy teraz pomalować druga część, ich łączenie wykonujemy z miejsca suchego na mokre, czyli z części suchej malujemy w stronę części mokrej. W miejscu łączenia z wyczuciem zmniejszamy nacisk wałka na sufit, tak aby łączenie było gładkie i równomierne.
4
malowanie  scian
Gdy już pomalujemy cały sufit, czekamy aż wyschnie i naklejamy taśmy malarskie w miejscu łączenia sufitu i ściany. Same ściany malujemy pionowo, przesuwając się stopniowo z jednej strony na drugą. W tym przypadku również nie skaczemy po całej ścianie, tylko malujemy ją spokojnie, powolnymi ruchami odpowiednio mokrym wałkiem.

Po pomalowaniu jednego pokoju można nabrać na tyle dużej wprawy, aby śmiało wykonać malowanie reszty mieszkania. Nie jest to trudne, ale trzeba być cierpliwym i trzymać się instrukcji na opakowaniu farby. Własnoręczne pomalowanie pokoju pozwoli zaoszczędzić kilkaset złotych, a przy okazji da nam szansę nauczenia się czegoś nowego.
Przeczytaj teraz: Jak pomalować ściany?
  • Komentarze Tipy.pl (0)

E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub