Pokarmy, o których nie wiesz, że zawierają glutaminian sodu strona 1 z 4

Glutaminian sodu (występujący też pod nazwą E621) jest wzmacniaczem smaku powszechnie występującym w zupach w proszku, konserwach, przetworzonym jedzeniu czy w chińskich gotowych daniach. Jest on stosowany od wielu lat i wciąż na temat jego działania na organizm toczą się poważne dyskusje. Amerykańska organizacja zajmująca się żywnością twierdzi, że E621 jest generalnie bezpieczną substancją. Jednak agencja ta, od wielu dziesięcioleci otrzymuje również zażalenia dotyczące stosowania glutaminianu sodu.
Pokarmy, o których nie wiesz, że zawierają glutaminian sodu
Udostępnij na FB
1
zupka chińska
Wzmacniacz smaku jest uważany za ekscytotoksyczny z powodu nadmiernego stymulowania komórek ludzkich, co prowadzi do ich obumierania. Wielu badaczy twierdzi, że konsumpcja glutaminianu sodu prowadzi do problemów z pamięcią, wypłukiwania z organizmu substancji odżywczych, bólów głowy oraz innych poważnych dolegliwości, takich jak fibromialgia. Badania pokazują także, że spożywanie glutaminianu doprowadza do zapaleń mięśni, uczucia palenia w jamie ustnej, bóli brzucha, zaburzeń hormonalnych oraz otyłości. Badania naukowe wykazały także, że stosowanie tego wzmacniacza smaku jest szkodliwe dla mózgu i powoduje silne migreny, ponieważ rozszerza naczynia krwionośne i w negatywny sposób wpływa na komórki znajdujące się w mózgu.
2
parmezan
Jedzenie, które zawiera glutaminian sodu
Faktem jest, że istnieje wiele produktów zawierających E621, aczkolwiek w naszym jadłospisie znajdują się też takie, których o zawartość glutaminianu byśmy nigdy nie podejrzewali.

Przekąski
Większość przekąsek, między innymi chipsy zawiera glutaminian sodu do wzmocnienia smaku. Także orzeszki ziemne zawierają około 13 substancji konserwujących a glutaminian jest jedną z nich.

Ser parmezan
Osoby kochające makaron z pewnością uwielbiają także parmezan. Pakowana wersja tego popularnego sera zawiera także pewne ilości glutaminianu sodu.
3
nabiał
Nabiał
Beztłuszczowe oraz zawierające niewielką ilość tłuszczy przetwory mleczne także posiadają glutaminian sodu.
Glutaminian jest składnikiem ponad 40 legalnych dodatków do żywności. Obecnie obowiązujące przepisy sprawiają, że nie ma wtedy obowiązku publikowania na etykiecie produktu informacji, że dane pożywienie zawiera E621.

Ekstrakt drożdżowy, autolizowane drożdże, hydrolizowane białka i kwas glutaminowy to tylko niektóre z tych dodatków, zawierające w sobie glutaminian sodu. A więc chcąc pozostać wolnym od glutaminianu sodu, czytaj dokładnie etykiety, aby upewnić się, czy dany produkt nie zawiera powyższych substancji.
  • Komentarze Tipy.pl (2)

wika - 2017-03-20
jak nie zjemy glutaminianu to antybiotyki z mięsa nas dobiją a jak nie to to pestycydy z warzyw i owoców a na deser pooddychajmy smoogiem.
pol - 2017-03-20
Glutaminian sodu jest nośnikiem jednego ze smaków, podobnie jak np. chlorek sodu jest nośnikiem smaku słonego. Nie są może zbyt zdrowe w dużych ilościach, ale w normalnych - poprawiają smak i nie szkodzą. Jedyne co wyróżnia glutaminian sodu od chlorku sodu to nazwa i okres odkrycia substancji. Chlorek sodu, czyli sól kuchenną, ludzie odkryli wieki temu i nazywają ją dosyć "smacznie". Choć smak umami był ludzkości znany od starożytności i produkowano ogromne ilości sosu rybnego zawierającego glutaminian sodu do stosowania go w kuchni, to ludzkość przez lata nie wiedziała, co odpowiada za smak sosu rybnego czy maggi. Glutaminian odkryto już w epoce nauki, więc dostał nazwę chemiczną, a nie jakąś zwyczajną czy kuchenną. I stąd ludzie się tak go boją, bez potrzeby.
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub