Jak przebaczyć przyjacielowi? strona 1 z 3

Znalazłaś się w trudnej sytuacji. Potrzebowałaś pomocy przyjaciela. Był jedyną osobą na świecie, która mogła ci pomóc, a mimo to zabrakło go wtedy przy tobie. Był zbyt zajęty swoim życiem lub po prostu nie przejął się tobą zbytnio, mimo iż tak bardzo starałaś się mu wytłumaczyć całą sytuację. Możesz być wściekła lub po prostu zraniona. Czy mu jednak wybaczysz? Jak przebaczyć przyjacielowi, na którym się zawiodłaś?
Jak przebaczyć przyjacielowi?
1

Nie reaguj impulsywnie mówiąc słowa, które go zranią. Najgorszą rzeczą jaką możesz zrobić w jakiejkolwiek sytuacji jest atak. Dodatkowy ból i gniew nie sprawią, że poczujesz się lepiej. Jeśli masz zamiar wściec się na przyjaciela, przelej wszystkie swoje żale na papier. Popularnym sposobem na przezwyciężenie gniewu na przyjaciela jest napisanie listu, w którym opiszesz dokładnie to, co czujesz. Gdy już taki list napiszesz, SPAL GO. Oczyści to także i ciebie.

2

Weź głęboki wdech i odczekaj chwilę. Znajdź spokojne miejsce, w którym będziesz mogła odetchnąć spokojnie i oczyścić umysł. Jeśli ci to pomoże, posłuchaj relaksującej muzyki. Rozsądne decyzje można podejmować tylko, gdy jest się spokojnym. Gdy się uspokoisz możesz zadecydować o tym, czy przebaczyć przyjacielowi.

3

Spróbuj spojrzeć na dane wydarzenie z szerszej perspektywy. Czy twój przyjaciel miał na głowie inne zobowiązania, dotyczące rodziny, dziewczyny itp., z których musiał się wywiązać? Czy jego stanowisko wymaga od niego pracy po godzinach? Czy byłaś względem niego szczera mówiąc mu od razu jaka jest sytuacja, czy może spodziewałaś się, że sam wpadnie na to, że go potrzebujesz? Rozważ wszystkie możliwości, zanim podejmiesz osąd.

Udostępnij na FB
4

Pamiętaj, że przyjaźń działa w dwie strony. Czy nie za często prosisz przyjaciela o pomoc? Czy twoja przyjaźń jest dla niego ciężarem? Zastanów się, czy oboje równie często służyliście sobie wsparciem. Jeśli przyjaźń była tylko jednostronna i to ty byłaś tą osobą, która cały czas wykorzystywała ją dla siebie, przeproś i obiecaj, że jakoś to przyjacielowi zrekompensujesz. Jeśli nawet było inaczej, miej na uwadze to, co przeszliście razem.

5

Ogranicz swoje ego. Jeśli jesteś zła tylko dlatego, że raz nie znalazłaś się w centrum uwagi, może warto schować swoje ego do kieszeni i przemyśleć wszystko od nowa. Każdy chce czuć się kochany i ważny, ale musisz być realistką na tyle, by wiedzieć, że świat nie kręci się wokół ciebie.

6

Zastanów się, czy chcesz podtrzymać tą przyjaźń. Niektórzy przyjaciele mają na nas toksyczny wpływ. Jeśli szczerze wierzysz, że nie da się już naprawić szkód, a przyjaciel i tak nigdy nie miał dla ciebie czasu, możesz zdecydować się zakończyć tą przyjaźń. Nie będzie tu potrzebne żadne dramatyczne rozstanie. Czas sam rozwiąże sprawę, a ty będziesz mieć okazję poznać kogoś, kto naprawdę zasługuje na to, by być twoim przyjacielem.

7

Podejmij kroki zmierzające do przebaczenia przyjacielowi. Niezależnie od tego, czy zdecydujesz, że chcesz się dalej przyjaźnić, czy postanowisz, że najlepiej będzie jeśli każde z was pójdzie przez życie swoją drogą, najlepsze co możesz zrobić to zdobycie się na odrobinę współczucia i przebaczenie przyjacielowi. Pamiętaj, że każdy popełnia błędy, a jeśli dasz przyjacielowi szansę, żeby spokojnie o wszystkim porozmawiać, nie tylko pomoże ci to mu przebaczyć, ale również umocni waszą przyjaźń. Najlepszym sposobem na przebaczenie jest przyjrzenie się sobie i zrozumienie, że wszyscy jesteśmy na tyle egoistyczni, że rzadko udaje nam się być takimi przyjaciółmi, jakich sami chcielibyśmy mieć.

  • Komentarze Tipy.pl (2)

efi5 - 2013-04-17
Bardzo przydatny artykuł i porozmawiam o nim z przyjaciółką, którą bardzo żle potraktował długoletni przyjaciel.Myślę, że pomoże jej to chociaż w jakimś stopniu uporać się z żalem jaki ma do winowajcy-dziękuję.
glicynia - 2011-07-06
Cóż milszego niż przyjaźń, która nigdy nie była wystawiona na żadną próbę! Można sobie jak te gołąbki gruchać i szczebiotać "ach, jaką mam cudowną przyjaciółkę". A jak zdarzy się poważny kryzys ( i nie mówię tu o różnicy poglądów na temat nowej pary butów), to nagle się już nie przyjaźnimy...Mnie i mojej przyjaciółce po mojej zdradzie jej zaufania, było potrzebne półtora roku, by zacząć odbudowywać nasze relacje. Ale właśnie ten incydent utwierdził nas obie w tym, że chcemy tej przyjaźni, że jest dla nas ważna, ze tęskniłyśmy i że będziemy czulej dbały o ten związek. Trwa on już 21 lar, z półtoraroczną przerwą
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub