Jak grać w bilard? strona 1 z 2

Ile razy próbowałeś grać w bilard ze swoimi przyjaciółmi lub znajomymi z pracy i mieliście różne pojęcie na temat zasad gry? Z pewnością niejednokrotnie. Nie sprzyja to dobrej, miłej atmosferze i skutecznej grze, gdy każdy ma na nią inny pomysł. Oczywiście brak standaryzacji może prowadzić do małych konfliktów, może nawet dojść do wymiany zdań i wytykania sobie nawzajem nieznajomości zasad. Przyjrzyjmy się zatem oficjalnym zasadom gry w bilard.
Jak grać w bilard?
1

Przedstawiamy diagram, na którym pokazano jak prawidłowo powinny być ustawione bile w trójkącie. Kolory nie powinny być zgrupowane razem, ale 'porozrzucane'. Czarna bila powinna być w środku, jedna cała bila i jedna połówka powinny znajdować się w 'dolnych' rogach trójkąta.

diagram ustawienia bil w trójkącie
2

Kto rozbija pierwszy? Możecie się dogadać, ale jest na to inny sposób. Ustawiacie dwie bile na linii bazy, w równych odległościach od brzegu stołu. Uderzcie w bile, wzdłuż dłuższej bandy, aby odbiły się od góry stołu po drugiej stronie i powróciły do bandy (brzegu stołu) przy bazie (kuchni), przy której stoicie. Zaczyna ta osoba, której bila zatrzyma się bliżej bandy stołu.

3

Rozbicie. Biała bila (ta, która służy nam do rozbijania) powinna być ustawiona w tzw. head spot, czyli z pola bazy. Znajduje się on na środku linii bazy, jest zaznaczony na stole.

  • Jeśli podczas rozbicia, któraś z bil wleci do łuzy, ten kolor będzie niejako 'przynależał' do danego gracza.

  • Jeśli żadna bila nie zostanie wbita, przynajmniej cztery bile muszą dotknąć band. Jeśli tak się nie stanie traktuje się to jako nieprawidłowe rozbicie, a przeciwnik może zaakceptować pozycję bil na stole, powtórzyć rozbijanie samodzielnie lub poprosić przeciwnika o ponowne rozbicie bil.

  • Jeśli podczas rozbijania wbije się bilę czarną, nie jest to traktowane jako faul. W takim przypadku zawodnik rozbijający może powtórnie ustawić bile do rozbicia lub repozycjonować bilę czarną i kontynuować grę.

  • Jeśli wbite zostaną bile czarna i biała, jest to błąd rozbicia. Należy ponownie rozbić bile lub repozycjonować bilę czarną, a bilę białą ustawić w polu bazy kontynuując grę.

  • Jeśli podczas rozbicia jakakolwiek bila zostanie wybita poza stół nie wraca ona do gry (z wyjątkiem bil czarnej i białej). Zawodnik, który przejmuje prawo zagrywania może w tej sytuacji zaakceptować pozycję bil i kontynuować grę, lub ustawić bilę białą na polu bazy i kontynuować grę.

Udostępnij na FB
4

Po każdym rozbiciu, niezależnie od tego jak ono się potoczyło stół pozostaje 'otwarty'. Jeśli wbita została choć jedna kolorowa bila to grę kontynuuje zawodnik, który rozbijał bile. Stół otwarty jest to sytuacja, w której dozwolone jest uderzenie białej bili o dowolną inną bilę. Stół zamknięty jest wtedy, gdy przynajmniej jedna bila zostanie prawidłowo wbita w osobnym uderzeniu po rozbiciu.

5

Po każdym faulu, z wyjątkiem faulu przy rozbiciu przeciwnik może ustawić białą bilę w dowolnym miejscu na stole.

Za faul uznaje się sytuację, gdy:

  • zawodnik nie trafi białą bilą w żadną bilę,

  • zawodnik wbije białą bilę,

  • zawodnik dotknie ręką, kijem lub ubraniem jakiejkolwiek bili na stole,

  • zawodnik trafi w czarną bilę jako pierwszą,

  • zawodnik trafi w bilę przeciwnika jako pierwszą,

  • zawodnik wbije czarną bilę w trakcie gry (do niezadeklarowanej łuzy lub poza stół),

  • któraś z bil wypadnie poza stół,

  • żadna z bil nie dotknie bandy.

6

Gracie do momentu, aż wszystkie bile zostaną wbite do łuz. Wygrywa ta osoba, która wbije bilę czarną, po wbiciu wszystkich swoich bil. Podczas wbijania bili czarnej również obowiązują zasady. Staraj się nie wbijać ostatniej bili, jeśli nie da Ci możliwości prostego wbicia bili czarnej. Bilę czarną wbijasz zawsze do łuzy przeciwległej do tej, do której wbiłeś ostatnią bilę.

Przeczytaj teraz: Jak dbać o kij bilardowy?
  • Komentarze Tipy.pl (0)

E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub