Jak przechowywać mleko?

Mleko w szczególny sposób jest narażone na różnego rodzaju zanieczyszczenia. O czystości mleka decyduje pierwszy etap cyklu produkcyjnego, czyli dojenie. Dojarka elektryczna ogranicza w pewnym stopniu procent zanieczyszczenia. Poniżej podajemy informacje dotyczące przechowywania mleka od udoju do konsumpcji.
Jak przechowywać mleko?
1
W naszych warunkach trudne jest uniknąć zabrudzenia mleka w drodze od producenta do konsumenta. Mleko jest kilkakrotnie przelewane do różnych naczyń. Koniecznym zabiegiem jest schładzanie mleka natychmiast po udoju i przestrzeganie warunków higienicznych, które ograniczają kontakt z brudem, kurzem i bakteriami powietrza.
2
Mleko zakupione od producenta należy przegotować nawet wtedy, gdy przeznaczone jest do zakwaszenia.
3
Mleko sprzedawane w sklepach poddane jest procesom technologicznym w mleczarni, podczas których reguluje się zawartość tłuszczu i jest poddane ono pasteryzacji. Takie mleko nie posiada drobnoustrojów chorobotwórczych, ale jego trwałość jest ograniczona, ponieważ pozostają w nim przetrwalniki, które po pewnym czasie zaczynają się rozwijać. Przechowywać je można w lodówce do 24 godzin w temperaturze około +5 stopni C.
4
Ze względu na to, że mleko łatwo wchłania obce zapachy, nie powinno być przechowywane z produktami o intensywnym zapachu np. śledzie, ryby, czosnek, cebula i tytoń. Do konsumpcji należy przygotować taką ilość mleka, jaka jest potrzebna do jednego posiłku.
5
Mleko zsiadłe otrzymuje się z mleka spasteryzowanego, poddanego fermentacji kwasu mlekowego samorzutnie lub przez zakwaszenie kefirem, śmietaną. Bakterie kwasu mlekowego mają tę właściwość, że nie dopuszczają do rozwoju bakterii gnilnych, ale trwałość mleka zakwaszonego też jest ograniczona do 2-3 dni.
6
Na rynku można kupić również mleko pasteryzowane, które ma przedłużony okres przechowywania. Nie otwarte może być nawet przechowywane kilka miesięcy, natomiast otwarte, do kilku dni w lodówce.
Udostępnij na FB
  • Komentarze Tipy.pl (1)

club - 2015-06-16
kto to pisał , żółtodziób wyglada na to , niech zasuwa do mleczarni i zapozna się z produkcją
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub