Jak wybrać sprzęt audio?

Każdy z nas lubi posłuchać muzyki lub obejrzeć dobry film w zaciszu domowego ogniska. Dzisiejszy rynek oferuje nam szeroką ofertę sprzętu grającego. Bardzo trudno dokonać właściwego wyboru, zwłaszcza, że rozpiętość cenowa jest znaczna. Jak więc wybrać pomiędzy sprzętem za 100zł i 10000zł? Jakimi kryteriami kierować się przy wyborze ukochanej „muzodajni”?
Jak wybrać sprzęt audio?
Rzeczy, których potrzebujesz:
czasu, określenia zasobności portfela, świadomości własnego gustu, wiedzy o przeznaczeniu sprzętu.
1
Zaplanuj budżet. Rynek pełen jest sprzętu grającego. Najtańszy da się kupić za 100zł, czy warto więc wydać 10 razy więcej? Ze sprzętem audio jest jak z samochodami. Można jeździć maluchem, ale można i mercedesem :) W świecie dźwięku jest podobnie – z najtańszymi urządzeniami sprawa wygląda tak uczestniczenie w koncercie z zatyczkami w uszach. Trudno mówić tu o czystości i klarowności dźwięku. Jeżeli sprzęt nie ma służyć tylko do wypełnienia ciszy w kuchni, warto zainwestować trochę więcej i cieszyć się czystą barwą i pełnym brzmieniem muzyki.
2
Po opracowaniu dokładnego budżetu, porównaj rynek. Sprzęt audio możemy podzielić na tańsze zintegrowane systemy tzw. wieże stereo, droższy sprzęt zbudowany z osobno dobranych dla siebie komponentów oraz sprzęt do kina domowego, odtwarzający dźwięk przestrzenny. Na co warto zwrócić uwagę? Na pewno na materiał, z którego wykonany jest sprzęt, jak i na jego parametry techniczne. Najlepiej, żeby głośnik był zrobiony z drewna. Z reguły im cięższy, tym lepszy. Jeśli chodzi o parametry, to zdecydowanie liczy się moc ciągła RMS, najlepiej od 40W wzwyż. Zapewni nam to dynamikę i podparcie niskich tonów. Częstotliwość odtwarzanych dźwięków podawanych w Hz powinna mieć szeroki zakres na obu końcach skali, gdzie pierwszy parametr odpowiada za niskie tony, a końcowy za tony wysokie. Sugerowany zakres to przynajmniej 60 do 20 000 Hz. Jeżeli chcemy uzyskać dźwięk o kinowej głębi, parametr najniższy powinien mieć wartość ok. 30 Hz niestety wymaga to głośnika typowo niskotonowego, zwanego subwooferem.
3
Pamiętaj, że „nie wszystko złoto co się świeci”, same parametry techniczne nie wystarczą. Każdy sprzęt, mimo podobnych parametrów, gra inaczej. Dlatego, w celu zaspokojenia indywidualnych oczekiwań, polecam wycieczkę do salonu z ulubioną muzyką w celu wybrania właściwego sprzętu. Jeśli nie będziesz pewny swojej wiedzy, skorzystaj z porady specjalisty lub pracownika sklepu ze sprzętem Hi-Fi. Posiada on sporą wiedzę i na podstawie preferowanego przez Ciebie gatunku muzyki i założonego budżetu dobierze sprzęt specjalnie dla Ciebie.
Udostępnij na FB
Przeczytaj teraz: Jak czyścić płyty CD?
  • Komentarze Tipy.pl (2)

Józuś - 2014-12-15
40W na kanał * 70% sprawności, to daje jakieś 65Watów. Trzeba jeszcze przemnożyć przez liczbę głośników x 5= 325 W - tyle, taka liczba powinna być ,minimalnie napisana przy poborze prądu, z tyłu, przy przewodzie zasilającym. Daje to ~1,5 A (mpera) bezpiecznik sieciowy - niewielki piecyk : D
Blaugran - 2013-07-15
Głośnik drewniany? Chyba obudowa do niego czyli paka/kolumna...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub