Jak podawać wino? strona 1 z 2

Serwowanie wina jest sztuką, a popełnienie faux-pas z pewnością zostanie zauważone. Jak uniknąć błędów i postępować zgodnie z zasadami savoir-vivre?
Jak podawać wino?
1
Wina podajemy w określonej kolejności. Najpierw białe, potem różowe, a na końcu czerwone. Zaczyna się bowiem od najdelikatniejszych. Najpierw wytrawne, potem słodkie (zupełnie jak z jedzeniem: najpierw obiad, a dopiero po nim deser). Najpierw wina młode, a dopiero potem stare. Najpierw słabsze, potem mocniejsze.
2
Temperatura. Można przyjąć zasadę, że jaśniejsze wina podaje się mocniej schłodzone, niż ciemniejsze. Dlatego też wina białe i różowe lubią temperaturę 8-10 st. C, wina czerwone podajemy cieplejsze, w temperaturze pokojowej, dlatego najlepiej trzymać je w barku. Wina Bordeaux najlepiej smakują delikatnie schłodzone do temp. 18 st. C, a burgundy do 15-16 st. C. Właściwa temperatura wina jest bardzo ważna, gdyż tylko wtedy wino będzie miało odpowiedni aromat.
3
Różne wina wymagają różnych rodzajów kieliszków. Wino czerwone podaje się w pękatym kieliszku w kształcie przypominającym tulipana. Białe wino podaje się w kieliszkach o wysokiej nóżce i bardziej smukłych, niż czerwone. Do wina różowego odpowiedni będzie kieliszek podobny do kieliszka na wino białe, jednak z delikatnie rozchylającymi się brzegami. Mocne wina południowe podaje się w mniejszych kieliszkach na krótkiej nóżce.
Udostępnij na FB
4
Kieliszki napełnia się do połowy, oprócz kieliszków do wina czerwonego, które napełnia się do 1/3.
5
Kieliszki powinny być wykonane z cienkiego szkła, klarownego, białego. Powinny mieć również nóżkę, dzięki czemu wino nie będzie się ogrzewało od dłoni, jeżeli ktoś tego nie chce.
6
Po odkorkowaniu wina koniecznie obejrzyj korek. Może się okazać, że jest spleśniały lub w jakiś inny sposób zepsuty (np. ma zacieki na całej długości). Takie wino nie nadaje się oczywiście do picia. Nie podawaj też wina, w którym korek się pokruszył i jego kawałki pływają w butelce.
7
Przed rozlaniem wina, wytrzyj wnętrze szyjki serwetką oraz skosztuj niewielką jego ilość, aby się upewnić, że nie jest zepsute. Zobacz, czy w kieliszku nie pływają okruchy korka.
8
Jak wiadomo, nie każde wino pasuje do wszystkiego. Do deserów podajemy wina słodkie, do przekąsek pasują białe wytrawne, do dziczyzny oraz pieczeni odpowiednie będą wina czerwone bordoskie, do drobiu oraz ryb podaj wino stołowe półwytrawne lub półsłodkie, do serów pasują wina czerwone, a przed posiłkiem podaje się aperitify, które mają za zadanie wzmocnić apetyt i – oczywiście – dobrze smakować.
9
Jeżeli zostanie trochę wina, przechowuj je w zakorkowanej butelce. Znacznie lepiej będzie jednak, jeżeli przelejesz je do butelki pojemnością zbliżonej do objętości pozostałego wina i dopiero wtedy szczelnie zamkniesz. Ograniczy to dostęp powietrza do trunku.
Przeczytaj teraz: Jak serwować wino?
  • Komentarze Tipy.pl (0)

E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub