Jak rozpoznać i leczyć dysfagię?

Dysfagia to inaczej zaburzenia przełykania, mogą one dotykać osób dorosłych lub dzieci. W zależności od tego gdzie następują kłopoty z transportem śliny, pożywienia lub płynu wyróżniamy dysfagię ustną, gardłową i przełykową. Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej o tej chorobie, przeczytaj dalszą część artykułu, gdzie wskażę jej szczegółowe objawy i sposoby leczenia.
Jak rozpoznać i leczyć dysfagię?
1
Jeśli chcesz zdiagnozować dysfagię u siebie lub u swojego dziecka zwróć uwagę na to w jaki sposób odbywa się u ciebie lub dziecka spożywanie posiłków. Czy jesz je nienaturalnie wolno obawiając się zachłyśnięcia? Czy masz problemy z częstym krztuszeniem się? Nie masz zachowanej koordynacji oddechowo przełykowej? To są najważniejsze wyznaczniki dysfagii. Dodatkowymi jej wyznacznikami jest zwiększone męczenie się i uczucie duszenia podczas spożywania posiłków. Jeśli do tego masz często odruch wymiotny, to prawdopodobnie cierpisz na dysfagię. U dzieci dodatkowymi wskaźnikami są wypychanie jedzenia językiem, płaczliwość niemowlęcia w czasie karmienia, wymioty, ślinotok. Dorośli częściej krztuszą się i kaszlą podczas jedzenia.
2
Niekiedy dysfagia, zwłaszcza u dzieci jest przejściowa i występuje w fazie przechodzenia z jednego rodzaju pokarmu na inny (bardziej stały). Trzeba jednak potraktować ją poważnie, ponieważ zaniedbana może prowadzić nawet do uduszenia się niemowlęcia. U osób dorosłych dysfagia może świadczyć o poważnych schorzeniach neurologicznych, nowotworach, ale także dużo łagodniejszych stanach zapalnych gardła. Szczególnie niepokojące jest nagłe pojawienie się stanów ostrej dysfagii. W takich przypadkach trzeba niezwłocznie udać się do lekarza. Dysfagia grozi przedostaniem się kawałków pożywienia do płuc co może wywołać zapalenie płuc.
3
Gdy udasz się do lekarza otrzymasz skierowanie na badanie radiologiczne przełyku i RTG klatki piersiowej, prawdopodobnie potrzebna będzie także endoskopia i manometria czyli badanie czynności przełyku. Lekarz będzie starał się dociec przyczyny występowania zaburzenia i leczyć raczej przyczynę niż objaw. Doraźnie jednak możesz sobie samemu pomóc poprzez przyjmowanie bardziej płynnych posiłków, powoli, w pozycji stojącej lub silnie spionizowanej. Dobre są także wszelkie starte warzywa czy owoce. Pokarm powinien być podawany w małych dawkach.
Udostępnij na FB
Wskazówki
W przypadku dzieci zaburzenia przełykania mogą być związane z zaciskaniem żuchwy lub brakiem wykształcenia prawidłowych odruchów artykulacyjnych oraz motoryki języka, warg, żuchwy. Dziecko w wieku przedszkolnym może często się krztusić gdy próbuje mówić i jeść jednocześnie. Obok doraźnych prób radzenia sobie z tym poprzez techniki wychowawcze (nie mówimy w czasie jedzenia) można skorzystać z konsultacji logopedycznej.
  • Komentarze Tipy.pl (0)

E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub