Jak rozpoznać i leczyć przepuklinę? strona 1 z 2

Przepuklina jest dolegliwością, która dotyka znacznej części społeczeństwa. Nie jest groźna, ale późno wykryta może prowadzić nawet do śmierci. Nie lekceważ zatem jej objawów. Przepuklina jest to przemieszczenie się wewnętrznych narządów ciała, które mogą ulec wyjściu poza swoje normalne kanały i tworzyć zgrubienie na powierzchni ciała. Przepuklinę można rozpoznać samemu, za pomocą masażu palcami. Jeśli wyczuwasz miękką wypukłość na brzuchu (której towarzyszy ból) to prawdopodobnie przepuklina. Niekiedy jednak taka wypukłość usuwa się pod wpływem dotyku i nieco trudniej ją wyczuć. Przeczytaj kilka rad jak rozpoznawać i radzić sobie z trzema typami przepukliny.
Jak rozpoznać i leczyć przepuklinę?
1
Oprócz najczęściej występującej przepukliny brzusznej mamy też przepuklinę udową i przepuklinę pachwinową (skośną i prostą, ta pierwsza może być wrodzona lub nabyta, druga tylko nabyta).

Przepuklina może być uwarunkowana genetycznie lub też wynikać z trybu życia (na przykład wielu porodów, częstego dźwigania). Jest związana z wyczuwalnym guzkiem, który świadczy o przemieszczeniu się narządu. We wczesnej fazie lekarz może dłońmi skierować narząd we właściwym kierunku.
2
Przepuklinie towarzyszy ból, który nasila się przy kaszlu, płakaniu, ziewaniu czy podnoszeniu przedmiotów, a także parciu. Ważne jest, by szybko rozpoznać objawy przepukliny i w razie wątpliwości natychmiast udać się do lekarza. Przepuklina szybko wykryta nie jest w ogóle groźna, natomiast nie zniknie ona sama. Lekceważenie jej objawów prowadzi do bardzo groźnych powikłań. Jeśli miejsce guzka zrobi się czerwone, a ty masz mdłości i wymioty, świadczy to o uwięźnięciu przepukliny i niedrożności jelit, co może być dla Ciebie bardzo groźne. W takim przypadku niezbędna jest natychmiastowa interwencja na pogotowiu.
Udostępnij na FB
3
Przepuklinę leczy się operacyjnie. Jedynie nieliczne przypadki przepukliny pępkowej ulegają samowyleczeniu, jednak dotyczy to tylko dzieci. Do czasu operacji można pomóc sobie samemu poprzez noszenie specjalnego pasa antyprzepuklinowego, unikanie schylania się i dietę, która ograniczy masę ciała.
4
Są trzy metody operacyjnego leczenia przepukliny. Najbardziej korzystną jest ta trzecia: operacja laparoskopowa. Dwie inne to otwarta operacja i operacja z użyciem specjalnej siatki z tworzywa sztucznego. Jeśli będziesz miał możliwość wyboru, najbardziej odradzam pierwszą metodę. Jest to klasyczna operacja, która wiąże się z wieloma powikłaniami pooperacyjnymi i pozostawia bliznę, która niekiedy się rozchodzi i powoduje to nawroty przepukliny. Okres rekonwalescencji po takiej operacji wynosi 4-6 tygodni. Druga metoda powoduje szybszą likwidację bólu i zmniejsza ryzyko nawrotów, trzecia metoda, operacja laparoskopowa jest stosunkowo najmniej inwazyjna, przeprowadzana jest w znieczuleniu ogólnym i opiera się także na wszczepieniu siatki, jednakże interwencja może być łagodniejsza dzięki zastosowaniu specjalnej kamery, która pokazuje lekarzowi wnętrze ciała pacjenta.
  • Komentarze Tipy.pl (0)

E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub