Jak wręczać prezenty chińczykom? strona 1 z 2

Prezenty i upominki mają bardzo ważne znaczenie w kulturze chińskiej. Spełniają one bardzo ważną rolę w budowaniu dobrych i przyjaznych relacji międzyludzkich oraz ułatwiają kontakty - również biznesowe. Dawanie prezentów jest ceremonią, której należy poświęcić bardzo dużo uwagi. Z tego powodu powinniśmy wiedzieć co i w jaki sposób należy wręczyć, aby uniknąć niemiłych sytuacji i nieporozumień.
Jak wręczać prezenty chińczykom?
1
Zawsze należy dać zapakowany upominek. Do pakowania najlepiej użyć papieru w kolorze czerwonym lub złotym. Może to być też różowy i srebrny. Nigdy nie należy pakować prezentów w biały papier! Biały jest kolorem śmierci i symbolem żałoby. Prezenty zapakuj na miejscu w Chinach ponieważ podczas podróży trzeba wszystko pokazać na granicy.
2
Przyjmując prezent powinniśmy udawać, że go nie chcemy. Należy zrobić kilka gestów (zwykle 3) odmawiających. Można nawet odsunąć ręką prezent, ciągle udając wielkie zakłopotanie. W tym czasie kiedy strona przyjmująca odmawia osoba wręczająca upominek powinna nalegać na jego przyjęcie. Po przyjęciu upominku należy bardzo wylewnie podziękować i wyrazić swoją wielką wdzięczność.

Po przyjęciu prezentu przez jedną stronę odwracamy role. Osoba wręczająca prezent jest teraz przyjmującą i na odwrót.
3
Prezentu nigdy nie należy otwierać przy wręczającym. Jeśli prezent się nie spodoba wówczas możemy zachować twarz. Jeśli jednak zostaniemy poproszeni o rozpakowanie prezentu wówczas należy kierować swoją uwagę na przedmiot a nie jego znaczenie.
Udostępnij na FB
Wskazówki
  • Nie należy dwa razy wręczyć takiego samego prezentu (jest to bardzo źle widziane).
4
Nie wolno dawać wszystkiego. Do zakazanych prezentów należą zegarki (dać zegar jest wymawiane po chińsku podobnie jak odwiedzić umierającego rodzica), zielone czapki, kapelusze (symbol zdradzanego męża), chryzantem i białych kwiatów, ostrych przedmiotów (noże, nożyczki), chusteczek do nosa, parasoli oraz rzeczy pakowanych po 4 (4 oznacza nieszczęście).
5
Prezenty jakie najczęściej się wręcza to przedmioty związane z naszą firmą, krajem, miastem czy regionem z którego pochodzimy lub drogie markowe produkty. Mogą to być gadżety na biurko z nazwą naszej firmy, albumy ze zdjęciami polskich krajobrazów czy zabytków, produkty jakie wytwarza nasza firma (o ile nie są to produkty "zakazane"), markowe pióro, dobry kalkulator, koniak, rzeczy kojarzące się z cyfrą 8 (szczęśliwa), telefon komórkowy, droga zapalniczka itp. W Chinach, drogie, markowe gadżety podkreślają status.
6
Ceremonii wręczania upominków nie powinno się fotografować.
7
Prezenty i upominki wręczamy na pierwszym spotkaniu ale dopiero po zakończeniu negocjacji (wręczenie przed zakończeniem negocjacji może być odebrane jako łapówka). Prezent dajemy wszystkim obecnym na sali lub wyłącznie szefowi delegacji który przyjmuje go w imieniu całej swojej firmy. Można jednak upominek przekazać jednej, konkretnej osobie.
8
Odwiedzając chińskiego kolegę nie wolno zapomnieć o prezencie dla jego małżonki (koniak, czekoladki).
9
Wartość prezentu powinna odzwierciedlać wartość związku (np. związku twojej i chińskiej firmy jako partnerów). Zbyt tani prezent może obrazić natomiast zbyt drogi może zostać potraktowany jako łapówka.
10
Przed spotkaniem należy powiadomić chińskiego partnera o planowanej ceremonii wręczania prezentów (poprzez niższy szczebel).
Wskazówki
  • Komentarze Tipy.pl (2)

Piotr - 2015-07-20
Nie zgadzam sie z powyzszym. Mieszkam w Anglii i mam do czynienia z Chinczykami codziennie, zarowno w pracy jak i poza nia. Wczoraj podarowalem kolezance z Chin czekoladki; kolor opakowania byl w miare jasny a ona sie bardzo ucieszyla, od razu prezent rozpakowala i wcale nie miala zamiaru odmawiac :) W Anglii dziewczyna mieszka dopiero od niecalych 2 miesiecy, takze nie jest jeszcze tak bardzo zapoznana z europejska kultura.
kams - 2013-10-18
Jak coś żółtym nie pasuje to WON. Tylko niszczą gospodarkę EU.
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub