Jak bezpiecznie jeździć samochodem nocą? strona 1 z 6

Jazda nocą wydaje się być bardziej niebezpieczna niż jazda za dnia. I w sumie słusznie, choć w obu tych przypadkach trzeba zachować czujność, nie można sobie pozwolić na brak rozwagi. Podstawowa różnica między jazdą nocą, a za dnia to różnica w widoczności i warunkach jazdy. Jednak jazda nocą jest najogólniej mówiąc inna niż jazda w dzień. Mamy ograniczone pole widzenia, nie dostrzegamy wielu rzeczy w ciemności, tych które normalnie widzielibyśmy za dnia. Brak światła dziennego znacznie nas ogranicza. Jak zatem poradzić sobie z jazdą nocą? Jak się przygotować? Na co zwracać szczególną uwagę? Przeczytaj poniższe wskazówki, a znajdziesz odpowiedzi. Szczęśliwej drogi.
Jak bezpiecznie jeździć samochodem nocą?
Udostępnij na FB
1
Jeździj bezpiecznie

Bądź ostrożny i uważny. Oczywiście nigdy, przenigdy nie możesz zapomnieć o tym, aby być uważnym na drodze i zawsze dopasować prędkość do panujących warunków. Nieważne czy prowadzisz samochód nocą, czy za dnia. Zapnij pasy, ustaw lusterka. Gdy jesteś poddenerwowany weź kilka głębokich oddechów, to zawsze uspokaja. Zachowaj czujność, bacznie przyglądaj się temu, co się dzieje na drodze. Obserwuj samochody wokół Ciebie. Jesteś odpowiedzialny za bezpieczeństwo swoje i innych kierowców.

2
jazda nocą krok 2

W samochodzie. Wyłącz lampkę w samochodzie, oraz wszelkie inne źródła światła wewnątrz pojazdu. Niepotrzebnie będą Cię rozpraszać i odwracać uwagę od jezdni.

3
Sprawdź wszystkie żarówki

Światła. Przed wyjazdem sprawdź, czy wszystkie żarówki w samochodzie są sprawne. Dobre żarówki to gwarancja tego, że będziesz dobrze widoczny na drodze i Ty również bez problemów będziesz mógł oświetlić sobie drogę. W czasie jazdy generalnie używaj świateł krótkich, zresztą są one obowiązkowe również i za dnia, więc nie powinno być problemów z ich włączeniem. Świateł długich używaj tylko wtedy, gdy żaden samochód nie jedzie przed sobą lub z naprzeciwka. Długie światła mogą oślepić innego kierowcę i doprowadzić do wypadku. Tego przecież nie chcesz. Co zrobić kiedy ktoś Ciebie oślepia długimi światłami? Mrugnij mu swoimi długimi światłami przez sekundę, raz lub dwukrotnie. W ten sposób dasz mu sygnał, że coś jest nie tak. Kierowca powinien się zorientować i wyłączyć długie światła.

4
jazda nocą krok 4

Jazda po drogach bez oświetlenia. Pierwsza podstawowa zasada – dopasuj prędkość, aby była zgodna ze znakami drogowymi i obowiązującymi przepisami. Przy nieoświetlonej drodze i zbyt szybkiej jeździe możesz zostać zaskoczony przez zakręt, który pojawi się z nienacka. Obserwuj więc bacznie znaki, które ostrzegają przed zakrętami i wyhamuj samochód w odpowiednim momencie. Używaj długich świateł, żeby już z daleka obserwować co się dzieje na drodze i widzieć różne przeszkody na niej. Jednak, gdy zbliża się samochód z naprzeciwka lub ktoś jedzie przed Tobą nie oślepiaj go i zmień światła na krótkie. Obserwuj również bacznie pobocze. Pieszy często nie noszą odblasków, dlatego bardzo ważne jest by zauważyć go w miarę wcześnie i nie doprowadzić do tragedii. Podobnie jest z rowerzystami, wielu z nich, zwłaszcza osoby starsze zapominają o prawidłowym oznakowaniu swoich rowerów. Jazda w lasach jest bardzo niebezpieczna nocą. Zwolnij, gdy znajdujesz się na drodze prowadzącej przez las lub w jego pobliżu. Przez drogę często przebiegają zwierzęta, które ciężko zauważyć czasami za dnia, a co dopiero nocą. Jedź ostrożnie i bacznie przyglądaj się czy przypadkiem żadne sarny lub inne zwierzęta nie szykują się do przebiegnięcia przez jezdnię. Uważaj również na motocyklistów. Nie rzadko trudno ich zauważyć za dnia, nie mówiąc już o nocy.

5
jazda nocą krok 5

Jazda po drogach oświetlonych. W oświetlonych światłami ulicznymi miastach i wioskach możesz spokojnie wyłączyć długie światła. Pamiętaj o zredukowaniu prędkości, gdyż w terenie zabudowanym (w którym właśnie najczęściej znajduje się oświetlenie uliczne) maksymalna dopuszczalna prędkość jest niższa niż poza terenem zabudowanym. Bacznie obserwuj chodniki, uliczki i przejścia dla pieszych, aby nie zostać zaskoczonym przez nagłe pojawienie się przechodnia. Przechodnie w miastach dużo rzadziej noszą odblaski niż poruszający się po nieoświetlonych drogach. Uważaj na skrzyżowaniach i rondach.

6
jazda nocą krok 6

Oślepienie przez światła nadjeżdżającego pojazdu. Jest to najczęstszy problem podczas jazdy nocą, sprawiający nie mały problem zwłaszcza młodym, niedoświadczonym jeszcze kierowcom. A oślepiają nas światła samochodów jadących z przeciwka. Niekoniecznie są to światła długie, często zdarza się że niektórzy kierowcy mają źle ustawione światła krótkie, które potrafią oślepić tych jadących z przeciwka. Nigdy nie patrz bezpośrednio w światła samochodu, z którym się mijasz. Skup wzrok na prawej stronie jezdni obserwując zbliżający się pojazd kątem oka. Jeśli pojazd oślepia Cię na tyle, że nie widzisz zbytnio jezdni, trzymaj się zewnętrznej linii na drodze lub słupków, jeśli akurat znajdują się na odcinku drogi, na którym się znajdujesz.

7
Uzupełnij płyny w samochodzie

Płyny w samochodzie. Bardzo ważne, aby przed wyjazdem zawsze sprawdzać poziom płynów w samochodzie, w tym oleju, płynu w chłodnicy i płynu do spryskiwaczy. Sprawny samochód i czyste szyby, obok rozsądnej jazdy to gwarancja bezpiecznego dotarcia do celu. Pamiętaj również o czystych lusterkach.

8
jazda nocą krok 8

Warunki atmosferyczne. Zła pogoda, deszcz, śnieg, szron na jezdni czy mgła są niebezpieczne za dnia. Nocą tylko wszystko się pogarsza. Ciemność sprawia, że mgła wydaje się gęstsza, opady deszczu i śniegu wydają się być większe i skierowane wprost na nas, odwracając naszą uwagę od tego, co się dzieje dookoła.

9
Głośna muzyka

Muzyka, hałas. Jazda nocą już niejednego kierowcę potrafiła uśpić. Aby tego uniknąć włącz sobie głośno ulubioną muzykę, rozmawiaj z współtowarzyszami podróży. Rób wszystko, aby nie zasnąć i być czujnym.

10
Bezpieczeństwo

Bezpieczeństwo przede wszystkim. Bacznie obserwuj to, co się dzieje na drodze, poboczu i w ich otoczeniu. Nie ignoruj żadnego pojazdu, niezależnie czy go mijasz, omijasz czy wyprzedzasz. To, że ty jedziesz zgodnie z przepisami nie oznacza, że ktoś inny równie skrupulatnie respektuje obowiązujące przepisy. Zawsze zwalniaj, gdy nie jesteś pewien tego, co się dzieje na drodze. Zachowaj bezpieczną odległość od pojazdu z przodu. Życie masz tylko jedno.

  • Komentarze Tipy.pl (2)

wlad. - 2014-11-18
od czasu gdy kupilem ekran ochronny do jazdy w nocy przestalem bac sie jazdy noca przez polske fakt ze wiele aut jezdi majac zle swiecace reflektory ale dla mnie to przeszlosc
Alicja - 2012-01-10
Wielu kierowców jeździ w nocy z włączonymi światłami przeciwmgielnymi - nie służą one do jazdy w nocy tylko do jazdy we mgle! Te światła oślepiają innych kierowców!
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub