Przesądy związane z piątkiem 13 strona 1 z 3

Budząc się w piątek 13 często oczekujemy tego co najgorsze. Prawda jest taka, że dzień ten nie różni się od innych a jeśli mamy pecha to zwykle wywołanego właśnie tym, że jesteśmy przesądni i go oczekujemy. Poniżej przedstawiam 6 przesądów związanych z piątkiem 13.
Przesądy związane z piątkiem 13
1

Piątek jest pechowy

Nieoficjalnie przesąd ten wziął się z roku 1307, kiedy francuski król Filip IV Piękny zarzucił templariuszom herezję, świętokradztwo, czary i rozpustę za co skazał ich na śmierć. Zarzut ten był bezpodstawny i kłamliwy. Król był mocno zadłużony u zakonników i chciał w łatwy sposób pozbyć się wierzycieli i dodatkowo się wzbogacić przejmując ich majątek. Egzekucja się odbyła właśnie w piątek 13. Zostało spalonych 54 członków zakonu. Tuż przed spłonięciem na stosie Mistrz Zakonu, Jacques de Molay przeklął króla i papieża Klemensa V, którzy już po roku nie żyli.

O czym zapewne wszyscy wiemy również Jezus zmarł na krzyżu właśnie piątek.

Piątek 13 jest pechowym dniem w większości krajów jednak w Hiszpanii, Grecji i Rumunii jest to wtorek 13 zaś we Włoszech piątek siedemnastego.

2

Pechowa trzynastka

13 jest pechową liczbą już od starożytności. Wówczas podstawą matematyki była liczba 12. Cały świat się właśnie na niej opierał o czym można się przekonać biorąc pod uwagę częstotliwość jej występowania. Mamy 12 miesięcy w roku, 12 znaków zodiaku, 12 godzin dnia, 12 godzin nocy. Było również 12 plemion Izraela, 12 bogów Grecji i Rzymu, 12 apostołów, 12 rycerzy Okrągłego Stołu. Tuzin, czyli liczba 12 symbolizuje doskonałą całość. 13 natomiast wychodzi poza ten kanon zatem jest symbolem chaosu i zniszczenia, przez co została obwołana "diabelskim tuzinem". Aby podkreślić jej pechową moc w czasie świąt wybieranych było trzynaście osób, które utożsamiane były z najważniejszymi bogami. Jedna z tych osób była zamykana w odosobnieniu a na koniec ceremonii uroczyście zabijana. Sytuacja ta miała miejsce również w tradycji chrześcijańskiej kiedy odbyła się ostatnia wieczerza na której uczestniczyło 13 osób (Jezus i 12 apostołów). 13 był Judasz, który wydał Jezusa przez co ten został skazany na śmierć (zmarł w piątek na krzyżu).

W starożytnym Egipcie wierzono natomiast, że cykl życia człowieka składa się z 12 etapów po czym następuje etap 13 czyli śmierć. Dlatego właśnie drabina prowadząca dusze do wieczności miała właśnie 13 stopni.

Udostępnij na FB
3

Czarny kot

Istnieje przesąd, że czarny kot przebiegający drogę przynosi pecha. Aby nic nas złego nie spotkało powinniśmy splunąć 3 razy przez lewe ramię. Skąd wziął się ten pogląd? Czarny kot uważany był w średniowieczu za najlepszego przyjaciela czarownic (spotykały się one w piątki trzynastego na sabatach w których brało udział 12 czarownic zaś 13 był szatan). Uważano, że koty mają nadprzyrodzone moce i zdolności. Jedną z takich zdolności jest widzenie tego czego człowiek nie może dostrzec (prawdopodobnie każdy z posiadaczy kota nie raz zamarł widząc jak jego kot wpatruje się nieruchomo w miejsce w którym nic nie ma). Czarne koty miały ten plus, że były zupełnie niewidoczne w nocy dzięki, czemu ich właściciel mógł załatwiać swoje podejrzane sprawki po zapadnięciu zmroku.

Warto jednak wiedzieć, że w niektórych kulturach czarny kot przynosi szczęście. Przykładowo jeśli pojawi się on w progu szkockiego domu to przynosi jego domownikom pomyślność zaś jeśli spotkasz go na ulicy w Japonii to możesz oczekiwać, że niedługo zdarzy się coś dobrego.

4

Przechodzenie pod drabiną

Według wierzeń również przechodzenie pod drabiną przynosi pecha w postaci staropanieństwa lub nawet śmierci. Istnieją dwa poglądy na temat staropanieństwa. Jeden z nich mówi, że każda kobieta która przejdzie pod drabiną będzie już na zawsze starą panną, zaś drugi, że ślubu nie weźmie nikt kto pod nią przejdzie przez najbliższy rok. Również popularna jest wiara w rychłą śmierć – swoją lub kogoś bliskiego. To wierzenie ma swoje korzenie jeszcze z zamierzchłych czasów kiedy to drabin używano do stawiania szubienic. Nieszczęście może przynieść przechodzenie pod drabiną również z tego względu, że stanowi ona razem z podłożem i ścianą trójkąt symbolizujący Trójcę Świętą zatem postąpienie w ten sposób jest wyraźnym brakiem szacunku dla Trójcy.

5

Stłuczone lustro

Zbicie lustra wróży 7 lat nieszczęścia. Jeśli lustro samo pęknie wówczas rzekomo można się spodziewać śmierci osoby z bliskiego otoczenia. Wierzenie w to wzięło się ze starożytności kiedy uważano, że odbicia są magiczne i mają moc skradania duszy osobie, która się w nie wpatruje. Zakłócenie odbicia (poruszenie tafli wody czy zbicie zwierciadła) mogło być zatem bardzo niebezpieczne dla duszy, która została w ten sposób wystawiona na wpływ czarnej magii i złych duchów. Natomiast siedmioletni okres wziął się z wierzeń w siedmioletnie cykle pomyślności i niepowodzenia (związane z siedmioletnimi cyklami niebieskimi i siedmioletnim cyklem życia).

6

Wrzucanie pieniędzy do fontanny

Wrzucenie pieniędzy do fontanny ma zapewnić nam szczęście. Aby tak było, należy się odwrócić tyłem do zbiornika wody (może być fontanna ale również jezioro, morze, rzeka itp.) z monetą w prawej ręce i rzucić ją za siebie przez lewe ramię. Dawniej wierzono, że każdy zbiornik wody zamieszkany jest przez nimfy, bogów lub inne ponadnaturalne stworzenia. Wrzucając do wody dary można zapewnić sobie ich przychylność i wsparcie. Najpierw składano ofiary z ludzi, później ze zwierząt a na koniec z różnych rzeźb wykonanych z kamienia, drewna lub kości.

  • Komentarze Tipy.pl (0)

E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub