Jak uprawiać kalie?

Kalia jest kwiatem doniczkowym pochodzącym z Afryki Południowej i Środkowej. Jej dekoracyjnym elementem są kwiaty otoczone pochwami kwiatowymi o kształcie lejka. Kwiatostany są zwykle białe, jednak występują również w kolorze różowym, bordowym, żółtym i pomarańczowym.
Jak uprawiać kalie?
1

Stanowisko i gleba

Kalie lubią stanowisko ciepłe, jasne i słoneczne, jednak niekoniecznie w pełnym słońcu. Gleba powinna być żyzna i lekka. Jeśli trzymamy kalię w pełnym słońcu, wówczas należy dbać, aby ziemia była cały czas wilgotna.

2

Zimowanie

Przed nadejściem pierwszych mrozów wykopujemy bulwy kalii, odkładamy do oschnięcia na 2 dni, oczyszczamy z liści, a następnie wkładamy do drewnianej skrzynki i przysypujemy trocinami. Kalię należy tak przechowywać aż do kwietnia, w temperaturze około 3-7 stopni Celsjusza. Zwykle na jesień liście same wysychają, co oznacza, że roślina przechodzi w stan spoczynku. Jeśli jednak nie uschną, wówczas należy ją wykopać i wysuszyć.

W przypadku chęci uprawy kalii w domu, należy również przechowywać ją w wyżej opisanych warunkach, jednak w tym przypadku przez okres od października do grudnia. Następnie na początku stycznia przenosimy ją w jasne miejsce i delikatnie podlewamy. Gdy wypuści pierwsze liście, przesadzamy ją i normalnie uprawiamy w domu aż do maja. W maju roślinę dołujemy w ogrodzie lub wystawiamy na taras.

3

Rozmnażanie

Kalię rozmnażamy jesienią poprzez podział kłączy.

Udostępnij na FB
  • Komentarze Tipy.pl (7)

Kate1331 - 2016-07-14
Witam,
dostałam ostatnio Kalię w prezencie i bardzo mi się podoba. Mam jednak pytanie, co zrobić, gdy kwiaty uschną? Czy powinnam je uciąć czy zostawić? Liście są duże i się trzymają dobrze, tylko nie wiem co z tymi kwiatami. Proszę o poradę . Pozdrawiam
Basia - 2015-09-30
Kalie musi co roku mieć zmieniane pole miejsce bo w tym przypadku nie bd rosła.
Edward 01 - 2015-03-16
ja hoduję również kilka kolorów kalii z tym że nigdy nie wsadzam ich do donic tylko w okolicach 20 kwietnia wraz z mieczykami i dalią wsadzam je bezpośrednio do dołków w ziemi,kalia musi mieć zawsze wilgotną ziemię i nasłonecznione stanowisko.
wanda - 2015-01-19
nie rozumiem zapisu dot. uprawy kali w domu, po okresie spoczynku podlewamy bulwy a gdy wypuszczą listki sadzimy do ziemi w doniczce czy najpierw sadzimy do doniczki ,podlewamy gdy puszczą liście przesadzamy do ogrodu.
wanda - 2015-01-19
Zazula - 2014-08-01
moja kalia jest ogromna ,liscie ma kropkowane a kwiaty byly zolte ,byly bo drugi rok nie kwitnie nie wiem dlaczego
kmi - 2013-08-26
Czy tzn., że moja kalia nie może stać w doniczce na mojej komodzie przez jesień/zimę ?
Powinnam ją wykopać, obciąć liście i kwiaty a następnie trzymać przez kilka miesięcy w lodówce ?
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub