Skąd wywodzi się dzień Babci i jak obchodzony jest na świecie? strona 1 z 3

Dzień babci obchodzony jest nie tylko w Polsce. W wielu krajach obchody tego święta przypadają jednak na inne dni i inaczej są obchodzone. Skąd właściwie wzięło się to sympatyczne święto? Przeczytaj artykuł!
Skąd wywodzi się dzień Babci i jak obchodzony jest na świecie?
1
W wielu krajach na świecie święto babci obchodzone jest równocześnie z dniem dziadka. W Polsce obchodzimy te święta kolejno 21-ego stycznia Dzień Babci i 22-ego stycznia Dzień Dziadka. Po co właściwie komu to święto? Podczas tego dnia to wnukowie mają okazję podziękować swoim dziadkom za trud włożony w wychowanie, w czas im poświęcony, troskę, opiekę i zabawę. Największą frajdę z pewnością przynosi najmłodszym, którzy na ten dzień przygotowują specjalnie barwne laurki i broszki z modeliny a także kolorowe ramki na zdjęcia z masy solnej, kwiaty z papieru i mnóstwo innych rzeczy. Wraz z wiekiem ograniczamy się raczej do życzeń lub prezentów rzeczowych wśród których króluje rozsławiony preparat na serce i pamięć Vita Buerlecithin... Skąd to przyjazne święto wzięło się w Polsce?
2
Święto to zawdzięczamy Poznaniakom a jego datę znanej sławie kina i teatru - Mieczysławie Ćwiklińskiej. Tego właśnie dnia w 1965 roku kobieta miała wystąpić w Poznaniu. Pani Ćwiklińska była już kobietą w sędziwym wieku, bo miała aż 85 lat. Redakcja "Expressu Poznańskiego" wręczyła tort oraz kwiaty Pani Ćwiklińskiej ustanawiając tym samym ten dzień - Dniem Babci. Tradycja ta została podtrzymana następnie przez "Express Wieczorny".
Udostępnij na FB
3
Odmienną historię ma oczywiście Dzień Babci w Stanach Zjednoczonych. O jego istnienie walczyła tutaj mieszkanka Wirginii Zachodniej chcąc zwrócić uwagę na los osób starszych. Początkowo święto było wprowadzone jedynie w tym stanie a następnie uznane powszechnie przez prezydenta (w 1978). Na dzień dzisiejszy święto to jest Świętem Dziadków w Stanach i jest świętem ruchomym. Przypada na pierwszą niedzielę po święcie pracy. Symbolem święta jest niezapominajka i ma ono nawet swój specjalny hymn: "A Song For Grandma And Grandpa".
4
Zupełnie inaczej obchodzi się to święto w cieplejszym nieco klimacie a mianowicie w Bułgarii. W tym kraju na piedestał wyniesiono jedynie Babcie ... choć nie do końca, bo dzień ten obchodzony hucznie głównie na bułgarskich wsiach skoncentrowany jest na dziecku urodzonym w ostatnim roku i jego krewnych. Matka wraz z dzieckiem odwiedza rodzinę i obdarowuje ją prezentami. "Babin Den" obchodzi się 21 stycznia, choć większość ludności kultywuje go 20 stycznia.
5
Istnieją również regiony w których Dzień Babci, czy Dziadków wcale nie jest obchodzony. Należy do nich na przykład Japonia.
Starsi ludzie w Japonii przez cały rok, niezmiennie obdarzani są niezwykłym szacunkiem. Zaskoczeniem nie jest zatem, że mają też swoje Święto - inne jednak niż nasz Dzień Babci. W Japonii od 1966 roku obchodzi się Dzień Szacunku Dla Wieku.
6
Kiedy obchodzony jest Dzień Babci w innych państwach? We Włoszech dzień ten powiązany jest z religijnym Świętem Aniołów Stróżów i przypada na 2 października. Brazylijczycy obchodzą go 26 lipca natomiast w czerwcu świętuje się w Meksyku. Tuż przed naszymi walentynkami, bo 11 lutego Święto Babć celebrowane jest w Wielkiej Brytanii.
7
Niezależnie kiedy i w jaki sposób to bez wątpienia warto obchodzić zarówno Święto Babci i Dziadka. A czy Ty wybrałeś już prezent z tej okazji? Może opowiesz swoim Dziadkom historię powstania tego święta w Polsce i sposoby obchodu go na świecie? Z pewnością zaciekawi ich ta historia.
  • Komentarze Tipy.pl (0)

E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub