Książki, które spodobają się twojemu dziecku strona 1 z 5

Pragniesz namówić dziecko do czytania, ale boisz się zniechęcić je nieciekawą lekturą? A może chcesz odnaleźć książki, które pozwolą ci spędzić z dzieckiem długie godziny na niezapomnianej, wspólnej zabawie? Oto lista książek, które na pewno podbiją serce twojej pociechy, rozwiną jej wyobraźnię i słownictwo, a także sprawią, że zakocha się w magicznym, nieograniczonym świecie książek!
Książki, które spodobają się twojemu dziecku
Rzeczy, których potrzebujesz:
Karta biblioteczna (przecież nie musisz kupować wszystkich książek w księgarni)
1
Astrid Lindgren

Astrid Lindgren jest autorką niezliczonej ilości przezabawnych książek dla dzieci, które doczekały się wielu ekranizacji i stały się jednym z najważniejszych wspomnień dzieciństwa wielu dorosłych już dziś czytelników. Pamiętacie jeszcze sielskie miasteczko Bullerbyn i zwariowane przygody Pippi Langstrump? Pozwólcie swoim dzieciom wkroczyć w ich niezwykły świat!

Dziewczynki: dziewczynkom z całą pewnością spodoba się seria poświęcona szalonej Pippi Pończoszance, która nie ma sobie równych w wymyślaniu zwariowanych zabaw i pakowaniu się we wszelkiego rodzaju tarapaty ("Pippi Pończoszanka", "Pippi na Południowym Pacyfiku", "Pippi wchodzi na pokład"). Warte uwagi są również książki o małej, ciekawskiej Madice i jej niegrzecznej koleżance ("Madika z Czerwcowego Wzgórza" oraz "Madika i berbeć z Czerwcowego Wzgórza").

Chłopcy: dla chłopców idealną lekturą okażą się z pewnością niezwykłe, intrygujące przygody małego detektywa, który porozumiewa się z przyjaciółmi wymyślonym przez siebie językiem i bawiąc się z przyjaciółmi, przypadkiem natrafia na trop prawdziwej, tajemniczej zbrodni ("Detektyw Blomkvist" oraz jego kontynuacje, np. "Rasmus, rycerz Białej Róży"). Chłopców z pewnością rozbawią ponadto przygody ekscentrycznego bohatera Karlssona i wyciągającego go nieodmiennie z kłopotów, spokojnego Braciszka ("Karlsson z dachu lata znów", "Braciszek czy Karlsson z dachu", "Latający szpieg czy Karlsson z dachu").

Młodsze dzieci: idealną serią książeczek dla młodszych dzieci (5-8 lat) będą natomiast opowieści o małych awanturnikach ("Lotta z ulicy Awanturników", "Dzieci z ulicy Awanturników"). Są to krótkie, pełne humoru i ciepła opowieści, które idealnie nadają się do głośnego czytania.
Udostępnij na FB
Ostrzeżenia
  • Zapoznając swoje dziecko z magicznym światem książek musicie uważać, by nie zniechęcić go pierwszą lekturą. Dobierzcie ją starannie i uważajcie, by nie była zbyt obszerna. Jeżeli dziecku spodoba się czytanie, samo będzie domagać się coraz to większych rozmiarowo lektur.
Wskazówki
Dobierając książkę dla swojej pociechy, koniecznie przeczytaj na jej temat choć parę słów. Upewnij się, że nie zawiera treści nieodpowiednich dla dzieci, takich jak wulgaryzmy, nadmierna przemoc czy erotyka.
2
Lucyna Legut

Idealną lekturą dla twojego dziecka będą również nieco zapomniane już książki Lucyny Legut. Niezwykle pomysłowa, śmiesząca do łez seria o Jaśku i jego nierozważnym bracie Piotrku z pewnością stanie się jedną z pierwszych książkowych miłości twej pociechy. Szczególnie polecam części: "Jasiek pisze kronikę rodzinną, a Piotrek ciągle się w kimś kocha", "Piotrek zgubił dziadka oko, a Jasiek chce dożyć spokojnej starości" oraz "Już nigdy nie będę się kłócił z Piotrkiem!"
3
Rene Goscinny

Książkami, które od lat fascynują i wciągają w swój nieco zwariowany świat nie tylko dzieci, ale także ich rodziców, są kolejne tomy przygód małego psotnika Mikołajka i barwnej bandy jego kolegów. Niewiarygodne pomysły tej nieco złośliwej i mocno beztroskiej czeredy dzieciaków, opisywane przez głównego bohatera-narratora ze śmiertelną powagą, utkwią wam w pamięci na całe życie i będą was bawić nawet wówczas, gdy po wielu latach zdecydujecie się znów zajrzeć do swoich starych, sczytanych już tomów. Poznajcie zwariowaną gromadkę kolegów Mikołajka: żarłocznego Alcesta, który zawsze ma przy sobie arsenał kanapek, bogatego Gotfryda, który nosi szwajcarski zegarek, niegrzecznego Rufusa, pragnącego zostać policjantem i najgorszego ucznia w klasie - Kleofasa. Przeczytajcie "Wakacje Mikołajka", "Nowe przygody Mikołajka", "Mikołajka w szkole PRL", "Rekreacje Mikołajka" etc.)
4
Małgorzata Musierowicz

Tej pisarki z całą pewnością nie trzeba nikomu przedstawiać. Stworzona przez nią ciepła, wzruszająco-zabawna saga o rodzinie Borejków stała się bowiem dla wielu polskich czytelników prawdziwą legendą i przyczyniła do wielu zabawnych sytuacji, takich jak głośne wędrówki jej fanów, którzy pod zapisanymi w książkach, prawdziwymi poznańskimi adresami szukali wyimaginowanych postaci. Jeśli jednak twoje dziecko nie miało dotąd okazji do zapoznania się z losami bohaterów tej niezwykłej serii, koniecznie zachęć je do jej przeczytania, zaczynając od jednej z pierwszych części. Idealna będzie "Ida sierpniowa" - prześmieszna opowieść o brzydkiej, chudej i platonicznie zakochanej rudej dziewczynie, nieustannie pakującej się w kłopoty i wychodzącej z nich dzięki sztańskim pomysłom i iście cygańskim umiejętnościom. Sagę można również zacząć od "Opium w rosole", która mieści w sobie wiele różnych rodzinnych anegdotek, jakie przydarzyły się Borejkom.
5
Maria Kruger

Inną serią książek idealnych dla małych dam będzie dwuczęściowa opowieść o Karolci, która zupełnie przypadkowo dokonuje dwóch niezwykłych znalezisk: magicznego niebieskiego koralika ("Karolcia") oraz niebieskiej kredki ("Witaj, Karolciu"). Znalezienie każdego z tych niesamowitych skarbów nieoczekiwanie staje się początkiem wielkiego galimatiasu, a osobą, wokół której cały ten bałagan ma miejsce jest właśnie owa mała urocza dziewczynka - Karolcia. Książka rozwija wyobraźnię i staje się inspiracja do wielu niezapomnianych zabaw!
6
Adam Bahdaj

Chłopców (tych zupełnie małych, jak i nieco już starszych) na pewno zainteresuje natomiast opowieść o zwariowanej podróży dwójki zupełnie różnych i nie do końca się lubiących bohaterów: nudnego, spokojnego prymusa - Dudusia i jego szalonego kuzyna - Poldka. Historia, w której jedno drobne przeoczenie chłopców staje się przypadkowym początkiem wielkiej wyprawy bez mapy, pieniędzy, żywności i odpowiedniego środka lokomocji zafascynuje ciekawych świata czytelników, od czasu do czasu rozśmieszając ich do łez. Polecam "Podróż za jeden uśmiech"!
7
Tove Jansson

Czy pamiętacie jeszcze białe stworki zamieszkujące Dolinę Muminków? Mamusię, która potrafi smażyć najlepsze naleśniki, a na zimę przygotowuje malinowy sok, złośliwą i głośną Małą Mi, włóczykija, który z samotnych wędrówek przynosi niesamowite opowieści oraz Tatusia Muminka, który całymi dniami spisuje wspomnienia ze swej burzliwej młodości? Zapoznajcie z nimi swoje dzieci, zapraszając je do stworzonego przez Jansson barwnego świata, w którym zamiast przemocy odnaleźć można niejedną wielką tajemnicę! Zaproponujcie swoim dzieciom którąś z książek o muminkach: "W Dolinie Muminków", "Zima muminków", "Kometa nad Doliną Muminków" lub "Lato muminków". Dla dzieci nie polecałabym jednak "Jesieni w Dolinie Muminków" - jest to bowiem część bardzo refleksyjna i może się wydać waszym pociechom nużąca.
Wskazówki
Ostrzeżenia
  • Komentarze Tipy.pl (1)

Gruszka - 2015-01-12
Osobiście nie do końca zgadzam się z tym artykułem. Jestem nastolatką i od dziecka uwielbiam czytać książki. I owszem, może książki Małgorzaty Musierowicz spodobają się małym dzieciom, ale nie polecam dawać ich osobom powyżej 12 lat. Czasem zdarzają się wyjątki ale nie sądzę, aby większości młodzieży spodobał się styl i język pisania starszych książek. Ja polecam serię ''Felix, Net i Nika", ponieważ opowiada ona właśnie o gimnazjalistach i historia jest wspaniale opisana z punktu widzenia nastolatków:)
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub