Tajniki malowania ścian, których nie zdradzi ci żaden fachowiec strona 1 z 8

Wiosna i lato to czas, kiedy wszystko budzi się do życia. Drzewa i kwiaty tryskają świeżymi, żywymi kolorami. To również najlepsza pora na odświeżenie wyglądu domu lub mieszkania. Najprostszym sposobem, by to zrobić jest oczywiście pomalowanie ścian. Może wydawać ci się to proste i oczywiste, ale dobry fachowiec wie, że istnieje kilkanaście trików, które gwarantują prawdziwie doskonały efekt. Zażyczy sobie nie lada wynagrodzenia za swoje umiejętności, ale na pewno nie podzieli się z tobą tymi sekretami. My tak. I to zupełnie za darmo.
Tajniki malowania ścian, których nie zdradzi ci żaden fachowiec
Udostępnij na FB
1
triki malowania ścian - krok 1
Wygładź ściany

Żeby uzyskać idealnie pomalowane ściany lub stolarkę musisz zacząć od idealnie gładkiej powierzchni. W jej uzyskaniu pomoże ci packa z papierem/siatką ścierną. Wygładzi ona szpachlę i masę wypełniającą, spłaszczy nierówności dookoła wypełnianych ubytków. Usunie również wszelkie ostre punkty i drzazgi elementów stolarki drewnianej.
Szlifowanie ścian zacznij od listew przypodłogowych i kieruj się pionowo ku górze. Używaj papieru ściernego o dużej ziarnistości. Następnie powtórz cały proces szlifując poziomo, wzdłuż listew przypodłogowych, aż po sam sufit. Nie stosuj dużego nacisku, żeby nie uszkodzić powierzchni ścian. Szczeliny drewnianych elementów wygładź gąbką ścierną.
2
triki malowania ścian - krok 2
Stosuj barwioną farbę do gruntowania ścian

Zanim fachowiec zabierze się do malowania ścian, najpierw wypełnia wszystkie ubytki i pęknięcia masą wypełniającą. Jednak jeżeli nałożysz farbę bezpośrednio na nią, wchłonie ona wilgoć z farby sprawiając, że kolor stanie się płaski i wypłowiały. Wszystkie takie miejsca będą wyraźnie odróżniać się na ścianie psując końcowy efekt. Żeby uniknąć tego problemu przed pomalowaniem ścian należy dokonać ich gruntowania.
Zamiast stosować białą farbę gruntującą, specjaliści używają farb barwionych na szaro lub w kolorze podobnym do koloru farby do malowania ścian. Barwione farby gruntujące lepiej pokrywają kolorowe ściany, niż białe, dzięki czemu nowy kolor będzie bardziej żywy, a do dokładnego pokrycia ścian trzeba będzie zużyć mniej farby. Gruntowanie jest szczególnie istotne w przypadku farb w kolorze czerwonym lub pomarańczowych, którymi bez użycia farby gruntującej należy malować ściany co najmniej trzykrotnie.
3
triki malowania ścian - krok 3
Taśmę malarską dociskaj do krawędzi szpachelką

Nic nie załamuje bardziej, niż odkrycie po oderwaniu taśmy malarskiej, że farba przeciekła pod nią i zabrudziła listwę. Żeby uchronić się przed uciążliwym skrobaniem farby, postaraj się porządnie przykleić taśmę malarską do krawędzi. Przyłóż ją do listwy, a następnie przesuń po jej powierzchni szpachelką. Zapewni to najlepsze możliwe mocowanie i zapobiegnie przeciekaniu farby.
Stosuj niebieską taśmę malarską zamiast żółtej taśmy ochraniającej. Ta ostatnia może zostawić na drewnie klejący ślad, który potem ciężko jest usunąć. Mało tego, pod wpływem farby taśma maskująca może odkształcić się lub pofalować, co sprawi, że farba będzie mogła przedostać się pod jej powierzchnię. Profesjonalną taśmę malarską można zostawić na kilka dni (a w niektórych przypadkach nawet na dwa tygodnie), a i tak będzie odrywać się gładko i elegancko. Nie pomarszczy się i nie dopuści do przecieku farby.
4
triki malowania ścian - krok 4
Uniknij śladów po pędzlu i zacieków za pomocą extendera do farb

Extender to specjalny wodorozcieńczalny preparat akrylowy, który wydłuża czas schnięcia farb lateksowych. Na polskim rynku oferuje go w tej chwili wyłącznie firma Benjamin Moore. Dodany do farby jest sekretem wykończeń wolnych od zacieków i śladów po pędzlu. Extender działa na dwa sposoby. Po pierwsze wydłuża czas schnięcia farby, co daje ci więcej czasu na nałożenie dodatkowej warstwy farby na dopiero pomalowany obszar bez ryzyka uzyskania ciemnych plam, gdy niechcący pomalujesz wyschniętą już farbę świeżą warstwą. Po drugie, extender wyrównuje powierzchnię farby dzięki czemu ślady pędzla są niewidoczne (a przynajmniej mniej widoczne). Fachowcy stosują extender do malowania ścian, stolarki okiennej, drzwi i szafek. Szczegółową instrukcję użycia extendera znajdziesz na opakowaniu.
5
triki malowania ścian - krok 5
Odrap krawędzie sufitów z teksturą

Problem z malowaniem wzdłuż krawędzi sufitów z teksturą jest taki, że nie sposób namalować prostą linię wzdłuż górnej krawędzi ściany bez pomalowania grudek na suficie. Profesjonaliści mają jednak proste rozwiązanie. Wzdłuż obwodu sufitu przesuwają śrubokręt, zdrapując w tym miejscu teksturę i pozostawiając bardzo wąską szczelinę, w którą doskonale mieści się włosie pędzla. Umożliwia to idealnie równie pomalowanie ściany przy krawędzi z sufitem, a sam cieniutki ubytek tekstury jest niezauważalny gołym okiem.
6
triki malowania ścian - krok 6
Używaj płóciennych płacht malarskich

Profesjonaliści nie kładą na podłogę prześcieradeł. Ty też tego nie rób. Cienkie prześcieradła nie powstrzymają plam z farby przed przesiąknięciem na podłogę. Nieskuteczne są również folie malarskie. Co prawda farba nie przesiąknie przez nie, za to przez długi czas pozostanie mokra. Pobrudzi podeszwy twoich butów, a wraz z nimi rozniesie się na cały dom. Co zatem stosują specjaliści? Płócienne płachty malarskie. Nie są śliskie i doskonale absorbują plamy farby (choć większe wycieki należy szybko powycierać, żeby nie przesiąkły przez płachtę). O ile nie malujesz sufitu, nie będziesz potrzebować wielkiej płachty, która przykryje całą podłogę. Wystarczy płótno szerokie na kilkadziesiąt centymetrów, które rozciąga się wzdłuż krawędzi całej ściany. Łatwo się je przemieszcza i można je wykorzystać do pomalowania całego pokoju.
7
triki malowania ścian - krok 7
Zanim zaczniesz malować drugą ścianę, najpierw skończ pierwszą

Pewnie najprostszym rozwiązaniem wydaje ci się pomalowanie wszystkich narożników oraz linii powyżej listw przypodłogowych, a następnie chwycenie za wałek i pomalowanie ścian. Nie idź tą drogą. Profesjonaliści uzyskują idealny efekt bez smug pracując wyłącznie z jedną ścianą naraz. Najpierw malują narożniki danej ściany, a następnie natychmiast chwytają za wałek. Dzięki temu farba naniesiona pędzlem i wałkiem lepiej się łączą. Zamieniając pędzel na wałek i odwrotnie, przykryj wiadro z farbą, kuwetę lub pojemnik wilgotnym ręcznikiem. Dzięki temu farba i narzędzia nie wyschną, gdy przez chwilę nie będą używane.
8
triki malowania ścian - krok 8
Zdrap farbę z okien zamiast tracić czas na oklejanie ich folią

Malując ramy okienne nie zadawaj sobie trudu oklejania szyb folią. Zajmuje to dużo czasu, a w efekcie szyby i tak zostaną poplamione farbą. Nie przejmuj się tym. Niech kropelki farby brudzą twoje okna do woli. Gdy tylko wyschną, zdrap je żyletką. Uważaj jednak, żeby nie zniszczyć warstwy łączącej szybę z ramą okienną. W przeciwnym razie wilgoć może przedostać się do drewna i powodować jego butwienie.
9
triki malowania ścian - krok 9
Wlej całą farbę w danym kolorze do dużego wiadra

„Ten sam” kolor farby może różnić się w zależności od partii produkcyjnej (często pomiędzy poszczególnymi puszkami z farbą). Różnica ta może okazać się bardzo widoczna, gdy otworzysz nową puszkę w połowie malowania ściany. Żeby zapewnić jednorodny kolor podczas całego malowania, specjaliści wlewają wszystkie puszki farby w danym kolorze do 20-litrowego wiadra i mieszają je. Niektórzy z nich malują bezpośrednio z wiadra, ponieważ dość nieporęczne jest przelewanie z niego farby do małej kuwety malarskiej.
10
triki malowania ścian - krok 10
Myj wałki malarskie

Niezależnie od tego czy kupujesz tanie, czy drogie wałki malarskie, zawsze umyj je przed pierwszym użyciem. Dzięki temu pozbędziesz się świeżego meszku, który pokrywa ich powierzchnię i nieuchronnie przedostaje się do farby, gdy tylko zaczynasz malować. Myj wałki w wodzie z dodatkiem niewielkiej ilości mydła w płynie. Przesuwaj dłonią w górę i w dół wałka, usuwając wszystkie luźne włókna. Tak „odkłaczony” wałek nadaje się do natychmiastowego użycia – nie musisz czekać, aż wyschnie.
11
triki malowania ścian - krok 11
Brudne ściany wyczyść środkiem do odtłuszczania

Farba nie będzie trzymać się na tłustej lub brudnej powierzchni, np. ścianie nad kuchenką, przedsionku, w którym dzieci pobrudziły ściany zabłoconymi butami, czy w miejscach dookoła kontaktów często poczerniałych od brudnych i tłustych rąk. Z tego powodu przed malowaniem zawsze należy odtłuścić wszystkie fragmenty ścian i usunąć z nich brud. Dzięki temu farba lepiej będzie mogła do nich przylegać i na dłużej zachowa trwałość.
12
triki malowania ścian - krok 12
Malowanie zacznij odpowiednio nasączonym pędzlem

Profesjonaliści dobrze nasączają pędzel farbą, zanim zaczną malować. Zanurzają go w farbie na głębokość 4 cm, a następnie strzepują każdy jego bok o wewnętrzną ściankę wiaderka. Gdy pozbędą się nadmiaru farby, zabierają się do malowania. Amatorzy mają podejście odwrotne. Nabierają na pędzel jak najwięcej farby, a następnie „wycierają” go o ścianki wiaderka, sprawiając, że większa część farby ścieka z powrotem do pojemnika. Jak się pewnie spodziewasz taka taktyka nie przyniesie niczego dobrego.
13
triki malowania ścian - krok 13
Odpowiednio prowadź pędzel, żeby uniknąć zacieków

Gdy na pędzlu znajduje się dużo farby, łatwo o zacieki, gdy dociśniemy go w narożnikach ścian lub wzdłuż listew. Żeby tego uniknąć, zacznij malowanie około 1 cm od krawędzi. Gdy pozbędziesz się nieco farby, obniż pędzel i powoli przeciągnij nim wzdłuż narożnika lub listwy. Pozwól by włosie pędzla delikatnie docisnęło farbę w krawędziach pomiędzy ścianami lub ścianą, a stolarką. Możliwe, że potrzeba będzie kilku poprawek, by uzyskać pełne krycie, jednak dzięki temu zabiegowi farba na pewno nie pozostawi zacieków na listwach, ani w narożnikach.
  • Komentarze Tipy.pl (11)

Zagubiona - 2015-04-17
Mam pytanko czym mogę pomalować ścianę ktora jest pomalowana farba olejna? Pomocy
Rafał - 2015-01-07
Kolor taśmy maskującej ma niewiele do jej profesjonalizmu, to czy zostawi ślad i na ile można ją pozostawić przyklejona zależy jaki został zastosowany klej!!! Znam wiele taśm w kolorze żółtym które super się do tego nadają, więc proszę nie piszcie bzdur o kolorze tylko poczytajcie specyfikacje techniczną produktu!!!
Rafał - 2015-01-07
azja - 2014-08-18
Rada 1.Nie umiesz malować, nie maluj.
2. kup dobrą farbe
3. Jak sobie pomalujesz, tak będziesz mieć
hehe - 2014-08-18
a wy sie zesracie, bo sie nie znacie
thomas - 2014-08-18
to w polandzie maluje się sciany pędzlami? nie no ludzie nie zartujcie takie zacofanie? i wy buraki udajecie europejczykow ? sredniowiecze!!!!!!!!!!!!!!a co drugi polaczek taki geniusz!!!!!!!!!!! poprzesiadali się z furmanek i maluchow w mercedesy a srac za stodoly dalej chodza!!!!!!!!!!!!!!!!
Pablo - 2014-08-18
CHEHCE juz widze fachową porade tak samo jak to głupie zdięcie,od kiedy sie malowanie zaczyna od środka siany pajace z interi.
W - 2014-08-18
Przeciez nikt nie zauwazyl tej reklamy na slajdzie 5/14 ktory oferuje wylacznie firma...
misiokinsale - 2014-08-18
jakie znowu piaskowanie?Jezeli tlumaczycie z angielskiego to dajcie do weryfikacji komus kto zna ten jezyk! sanding to jest SZLIFOWANIE a piaskowanie to SAND BLASTING i nie ma nic wspolnego. Latwo zarabia sie pieniadze na tym portalu
adrian - 2014-08-16
Zabrakło jednej rady. Jeżeli ściany masz nie idealnie gładkie, a takie w większości są to należny malować wałkiem a nie pędzlem. Najlepiej wybrać wtedy wałek o bardziej "chropowatej" powierzchni.
daria16rog - 2013-04-16
To świetny czas na rozpoczęcie wiosennego odświeżenia mieszkania pięknymi kolorami.
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub