Jak znaleźć pasję i cel w życiu? strona 1 z 5

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się jaki jest cel w twoim życiu? Jaka jest twoja pasja? Dokąd prowadzi twoje życie? Każdy z nas zadaje sobie te pytania jednak, odpowiedzieć na nie możemy sobie tylko my sami.
Jak znaleźć pasję i cel w życiu?
1

Jakie są Twoje cele?

Na to pytanie możemy się natknąć każdego dnia. Tak często je słyszymy, że zaczęliśmy już je ignorować. Należy jednak zwrócić uwagę na słowo "Twoje". Twoje cele są Twoje a nie nikogo innego. Nikt nie może narzucić ci definicji szczęścia oraz sukcesu a potem spodziewać się, że będziesz szczęśliwy i odniesiesz ten sukces.

Trudność pojawia się w tym momencie i wynika z naszej naturalnej reakcji "Oczywiście, że kieruję się w życiu własnymi pasjami". Ale czy tak jest naprawdę? Skąd pochodzi Twój pomysł na sukces? Od rodziców? A może słyszałeś o tym w mediach? Społeczeństwo ci podpowiedziało, że należy być bogatym, pięknym, przystojnym i sławnym. Ale czy to są naprawdę Twoje cele? Czy jesteś całkowicie pewny, że właśnie tego chcesz i dzięki temu będziesz szczęśliwy? Nie sugeruję tutaj odpowiedzi, tylko pytam. Istnieje takie prawdopodobieństwo, że właśnie te rzeczy cię uszczęśliwią.

Udostępnij na FB
2

Cele wewnętrzne - najważniejsze cele w życiu

Jednak dlaczego wspominam o szczęściu i sukcesie jednocześnie? Nasze prawdziwe, wewnętrzne cele są bardzo związane z naszym szczęściem. Są to rzeczy, które nas uszczęśliwiają. Nie wierzysz? Spróbuj pomyśleć o celu jakim się teraz kierujesz. Przykładowo - szukasz nowej pracy. Zadaj sobie pytanie "Dlaczego"? Może z powodu wyższych zarobków lub milszych współpracowników. Co jeszcze? Łatwiejsza praca lub więcej czasu wolnego. I co wówczas uzyskasz? Zadawaj sobie pytania, aż nie będzie na nie już żadnej odpowiedzi. Dzięki tej metodzie odkryjesz swój wewnętrzny cel.

Krótka opowieść. Żył sobie wielki biznesmen, który wybrał się na wakacje na jakąś daleką plażę. Pewnego dnia podczas spaceru natknął się na lokalnego rybaka, który leżał na leżaczku z wędką w jednej ręce a piwem w drugiej i korzystał z pięknej pogody. Biznesmen od razu zauważył pomysł na biznes. Miejscówka do łowienia ryb była kopalnią złota. "Dlaczego jesteś taki głupi" zapytał rybaka. Wypożycz jakąś łódź, zatrudnij kilka osób i za kilka lat twój mały sklepik zamieni się w wielki biznes wart kilka milionów dolarów. Rybak zapytał "No i co byś zrobił jak już miałbyś te kilka milionów dolarów?" Biznesmen odpowiedział "No cóż, miałbym tyle wolnego czasu, że mógłbym przesiadywać na słońcu całymi dniami i pić piwo!".

Kiedyś młody student na seminarium powiedział, że człowiek może być szczęśliwy nawet będąc biednym. Spotkało się to z wieloma sarkastycznymi uwagami publiczności. Jednak, czy tak trudno w to uwierzyć? Pewien podstawowy poziom materialny oczywiście jest potrzebny. Ale poza tym, nic więcej nie jest nam potrzebne. Dlaczego się przeciwstawiamy tej teorii? Dlaczego się tego boimy?

3

Zamiana celów

I co potem? Jak już zdasz sobie sprawę z Twoich celów wewnętrznych spróbuj skierować wszystkie swoje działania w celu ich osiągnięcia. Jeśli je osiągniesz, cele zewnętrzne będą o wiele łatwiejsze do osiągnięcia.

Czy któreś z następujących stwierdzeń brzmi znajomo? Jak będę bogaty to będę niezależny. Jeśli znajdę kochankę to będę mieć wyższą samoocenę. Jeśli mój małżonek przestanie tak dużo pić to będę szczęśliwa.

Czy działanie w przeciwnym kierunku nie wydaje się być bardziej logiczne? Jeśli najpierw zwiększysz swoją samoocenę to będziesz bardziej atrakcyjny dla potencjalnych kochanek. Zwiększ swoją niezależność to łatwiej zarobisz pieniądze. I być może - jeśli będziesz szczęśliwsza, twój małżonek nie będzie więcej widział potrzeby picia.

To wszystko jest łatwe do osiągnięcia, kiedy zdamy sobie sprawę, że cele wewnętrzne są zawsze możliwe do spełnienia jeśli do ich osiągnięcia włożymy trochę czasu i wysiłku. Cele zewnętrzne często podlegają ograniczeniom, które nie mogą być przezwyciężone, bez względu na to jak bardzo będziemy się starać.

Przykładowo, dla schorowanego pięćdziesięciolatka jest niemal niemożliwym, by zostać zawodowym bokserem. Jednak gdyby jego celem wewnętrznym było zbudowanie pewności i wiary w siebie stałoby się nie ważne w jakim jest wieku i jakie jest jego zdrowie - wszystko dla niego byłoby możliwe.

Osoby, które nie mają celów zewnętrznych powinny robić to, co sprawia, że są szczęśliwi. Podejmując kolejne kroki w tym kierunku szybko zauważą, jakie cele wewnętrzne im przyświecają i do czego dążą.

4

Nietrwałość celów

Musisz zdać sobie sprawę z tego, że nasze cele nie są stałe. Zmiany celów zewnętrznych odzwierciedlają zmiany naszego wnętrza. Cele nie są stałe i nie trwają wiecznie. Nic nie trwa. Przestań szukać czegoś co będziesz robić do końca życia. Oczywiście jest możliwe znalezienie czegoś na zawsze jednak w większości przypadków, w zależności od twoich aktualnych potrzeb będzie to się zmieniać.

Pewna osoba jak była młodsza, włożyła całą swoją energię i czas w boks. Dla tej swojej obsesji zrezygnowała nawet ze studiów i pracy. Boks był dziwnym wyborem, ponieważ chłopiec ten nie miał większego talent, był typem cichym, spokojnym i zamkniętym w sobie. Z perspektywy czasu nabrało to sensu - było to spełnieniem celów i potrzeb wewnętrznych. Chłopiec stał się silniejszy i pewny siebie. Chłopiec potrzebował również wyzbyć się gniewu i frustracji. Kiedy osiągnął swoje cele, boks stał się nieważny i zszedł na ostatni plan.

5

Potrzeba działania

Oczywiście jest czas na planowanie i myślenie jednak jest również czas na działanie. Wiele osób, które poszukują celu w życiu lub nad nim rozmyślają zatrzymują się właśnie w tym miejscu. Może zatrzymują się aby uniknąć ryzyka, może z obawy przed opuszczeniem swojego bezpiecznego dotąd życia, aby uniknąć dezaprobaty lub z każdego innego powodu.

Czasem najlepszym sposobem na znalezienie celu w życiu jest pójście na żywioł i podejmowanie działań - nawet tych których nie jesteśmy do końca pewni. Pamiętaj - wystarczy czasami tylko zacząć, jak już zaczniesz podążać we właściwym kierunku trudno będzie ci się zatrzymać.

  • Komentarze Tipy.pl (8)

iko - 2016-12-01
super
Kamil - 2016-04-15
Brawo!
rabarbar - 2015-11-30
Próbowałem bardzo wielu zajęć i dalej nie mogę znaleźć pasji. Jest wiele rzeczy, które lubię i które mnie interesują, ale i tak muszę się zmuszać żeby cokolwiek robić. Ponad rok temu rzuciłem wszystko i zacząłem żyć tak jakby każdy dzień miałby być ostatni. Mam wszystko to o czym kiedyś marzyłem, nadal spełniam swoje kolejne marzenia ale nadal nie mam pasji. Nie istnieje nic co dawało by mi to poczucie, że mam po co wstawać rano. Chciałbym się obudzić, czuję że ta rzeczywistość to iluzja.
humidorek - 2010-07-13
Mając 34 lata uświadomiłem sobie, że żyję bez celów. Wcześniej cele były narzucone - szkoła, studia, praca, firma, samochód, mieszkanie, wakacje. Gdy to wszystko już mam, zacząłem się zastanawiać, czego ja naprawdę chcę. Nie dążę by mieć co raz lepsze przedmioty. Pochodziłem po różnych stronach, szukałem nawet o czym można marzyć (!) i zebrałem listę ok 100, które chciałbym osiągnąć. Z zadowoleniem zauważyłem, że 40 już osiągnąłem, a tylko 7 jest materialnych. Polecam taką metodę, jak się nie ma "od zawsze" silnych, własnych marzeń.
oleczka - 2010-05-12
Rewelacyjny artykuł!! Ludzie często rezygnują z marzeń ze strachu/obawy przed ich nie spełnieniem. Mądre słowa: Wystarczy że spróbujesz iść ścieżką marzeń a same zaczną się spełniać:). Powodzenia
miki22 - 2010-04-03

kazdy z nas znalazl sie tutaj i teraz w jakims celu - tylko czasem troche sie gubimy... Trzeba tylko przystanąc na chwile. I jest na to dobry sposob. Polecam wam stronke: www.independica.blogspot.com. Przeczytalam kilka artykolow, zastosowalam sie do wskazowek i zaczelo mi sie klarowac...

podobny - 2010-02-22
Ja mam podobnie ale chce podziekowac za ten artykul z calego serca bo pomogl mi zrozumiec pewne rzeczy, ktore widzialam tylko jednostronnie. Mysle,ze trzeba po prostu zyc, podejmowac kazde dzialanie jakie niesie zycie i wtedy pasja sama sie pojawi. Dziekuje raz jeszcze :-)
mat - 2009-12-01
Witam was, moj problem polega na tym ze niewiem co jest moja pasja.Nie moge tego znalezc.Najgorsze w tym wszystkim jest to, ze niby niczego mi nie brakuje.Niby dlatego ze jestem z bogatej rodziny, nie musze sie o nic martwic, a jedynym problemem mowiac kolokwialnie to zdanie studiow.Chcialbym miec pasje, robic cos co sprawia mi przyjemnosc i cieszyc sie tym.byc optymista, byc szczesliwym i zarazac innych.Probuje ale nic z tego, dobija mnie fakt ze nie moge tego znalezc a z 2 strony chce walczyc i nie poddawac sie.Jestem w kropce !:( pomozcie mi ! ! !
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub