Jak rozpoznać, czy znamię jest niebezpieczne? strona 1 z 6

Każdy z nas ma jakieś znamię, pieprzyk czy ślad na skórze. U niektórych jest to przyczyną kompleksów, inni uważają je za oznakę piękna. Jednak czasami pozornie niegroźne znamię może okazać się jedną z form raka skóry. Podstawowym środkiem zapobiegawczym powinny być coroczne wizyty u dermatologa. Jednak podejrzane znamiona możemy wstępnie zidentyfikować sami. Pomogą w tym informacje zawarte poniżej. Pamiętaj, by w razie jakichkolwiek podejrzeń natychmiast udać się do lekarza, w celu potwierdzenia lub wykluczenia diagnozy.
Jak rozpoznać, czy znamię jest niebezpieczne?
Udostępnij na FB
Wskazówki
Więcej informacji na temat różnych typów raka skóry oraz sposobów ich identyfikacji znajdziesz w artykule Jak rozpoznać raka skóry?
1
Nieszkodliwy pieprzyk
Nieszkodliwy pieprzyk

Wygląd: Symetryczne znamię o jednorodnym kolorze i gładkich krawędziach. Jego średnica jest zazwyczaj mniejsza, niż 6 mm.

Podstawowe informacje: Pieprzyki pojawiają się we wczesnym dzieciństwie. Co miesiąc sprawdzaj ich wygląd. Jeśli któryś z nich zmieni kształt, kolor, stanie się bardziej wypukły, zacznie swędzieć, krwawić lub rogowacieć – natychmiast udaj się do lekarza.
2
Czerniak
Czerniak

Wygląd: Przypomina niesymetryczny pieprzyk o poszarpanych krawędziach, podobnych wyglądem do muszelki. Jest większy, niż gumka od ołówka, a na jego kolor składają się dwa lub więcej odcienie czerni, brązu, czerwieni, bieli lub niebieskiego. Może to być nowe znamię lub to, które masz już od dawna.

Podstawowe informacje: Czerniak to najbardziej niebezpieczna forma raka skóry, ponieważ może dawać przerzuty na inne części ciała. Wcześnie wykryty jest uleczalny.
3
Rogowacenie słoneczne
Rogowacenie słoneczne

Wygląd: Mała, łuszcząca się lub zrogowaciała krostka lub plamka, która może mieć kolor jasnobrązowy, różowy, czerwony lub cielisty. Ma nierówną, chropowatą teksturę i może być wrażliwa na dotyk (swędzenie, pieczenie).

Podstawowe informacje: Jest to zmiana przedrakowa, która zazwyczaj rozwija się na twarzy, ustach, uszach, głowie, karku, przedramionach i wierzchu dłoni. Nie zawsze przekształca się w raka, jednak powinno się ją usunąć.
4
Rak podstawnokomórkowy
Rak podstawnokomórkowy

Wygląd: Czerwonawa plamka, perłowo-różowy, czerwony lub biały guzek albo rana, która krwawi, ropieje lub przez kilka tygodni nie chce się zagoić, a nawet po zagojeniu ponownie nawraca.

Podstawowe informacje:W przeciwieństwie do czerniaka, rak podstawnokomórkowy nie rozwija się z istniejących znamion. Formuje się ze skóry uszkodzonej poprzez poparzenia słoneczne i promienie UV. Gdy uda się go wykryć jest łatwo uleczalny i nie zagraża życiu.
5
Rak płaskokomórkowy
Rak płaskokomórkowy

Wygląd: Gruba, twarda, podobna do brodawki narośl, łuszcząca się czerwona plamka o nieregularnych krawędziach lub otwarta rana, która rogowacieje lub krwawi.

Podstawowe informacje: Nie rozwija się w miejscu starych znamion, a najczęściej występuje u osób z jasną karnacją - na twarzy, dolnej wardze, szyi, rękach, głowie, wierzchu dłoni i uszach. Wcześnie wykryty rak płaskokomórkowy może być uleczalny.
Wskazówki
  • Komentarze Tipy.pl (1)

bakuma - 2014-08-27
"Podstawowym środkiem zapobiegawczym powinny być coroczne wizyty u dermatologa." - Czy piszący wie w jakim kraju żyje? Do dermatologa na NFZ teraz będą potrzebne skierowania, już sobie wyobrażam jak lekarz rodzinny wypisuje mi skierowanie raz w roku bo chcę sprawdzić znamiona. Natomiast na wizyty prywatne to mi całego majątku nie starczy: jedna wizyta = sprawdzenie jednego znamienia = 100 zł. Ja mam bardzo dużo znamion, na samych plecach ok. 20 co daje już 2000 zł o innych częściach ciała nie wspomnę i mam tak płacić raz w roku? Wiem, że zdrowie jest ponad wszystko, ale jednak jakiś realiów trzeba się trzymać pisząc takie "artykuły".
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub