Jak wyhodować kryształy soli?

Hodowlę kryształków soli można przeprowadzić w domu. Za pomocą tego doświadczenia zrozumiesz, że zarówno krystalizacja jak i rozpuszczanie się substancji to procesy odwracalne. Poprzez odparowywanie wody z roztworu nasyconego zaczynają się wytrącać kryształy. Im krystalizacja i parowanie trwa wolniej, tym większe kryształy otrzymujemy.
Jak wyhodować kryształy soli?
Rzeczy, których potrzebujesz:
1/4 szklanki soli, pół szklanki wody, słoik, ołówek i włochata nitka
1
Zagotuj w garnuszku wodę. Dodaj do niej sól i mieszaj do czasu rozpuszczenia. Roztwór soli powinien być nasycony, zatem chodzi o to, aby dodać tyle soli, aby pomimo mieszania nie chciała się ona już rozpuścić. Do garnuszka możesz wsypać zatem więcej soli i wymieszać – dopóki sól będzie się rozpuszczać, dopóty dodawaj więcej i więcej soli.
2
Otrzymany roztwór nasycony soli wlej do słoika do około 3/4 jego wysokości. Przywiąż jeden koniec nitki do ołówka w miejscu środka jego długości. Odmierz długość nitki i ją ewentualnie podetnij na tyle, aby była o takiej samej długości, jak wysokość słoika. Połóż patyczek na brzegach wierzchu słoika zaś nitkę wrzuć do środka. Jej koniec powinien dotykać dna.
3
Odstaw słoik na półkę lub na parapet na kilka dni. Pamiętaj jednak, że kryształy będą większe jeśli proces parowania i krystalizacji będzie przebiegał wolniej. Zatem miejsce to powinno być osłonięte od słońca i wiatru. W miarę parowania wody na nitce zaczną się formować kryształki. Po około tygodniu kryształki będą już dość pokaźne. Poczekaj, aż woda całkowicie wyparuje.
4
Jeśli chcesz kontynuować eksperyment obwiąż kryształek nylonową nitką i zanurz go w nowym roztworze nasyconym soli. W taki sposób możesz otrzymać kryształ dowolnego rozmiaru.
Udostępnij na FB
  • Komentarze Tipy.pl (1)

ja - 2015-02-04
Super. Spróbuję to zrobić.
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub