Jakie są objawy przepukliny brzusznej?

Przepuklina brzuszna, czyli przemieszczenie zawartości jamy brzusznej poza jej anatomiczne miejsce, to dolegliwość, która tak naprawdę może dotknąć każdego z nas. Szczególnie narażeni na jej wystąpienie są osoby wykonujące ciężką fizyczną pracę, otyłe i starsze. To nie wszystko, może ona też dotknąć kobiety w ciąży lub mające za sobą kilka porodów. Obserwuje się także wzmożoną zachorowalność na przepuklinę brzuszną wśród osób cierpiących na częste napady kaszlu (z reguły związane z astmą). Rodzaje objawów oraz ich nasilenie zależeć będzie od danego przypadku, a także od stopnia zaawansowania przepukliny.
Jakie są objawy przepukliny brzusznej?
1
Uwypuklenie jamy brzusznej

U chorego cierpiącego na ten rodzaj przepukliny w okolicy brzucha pojawia się elastyczne uwypuklenie przypominające twardy guzek, które z reguły powiększa się podczas kaszlu, większego wysiłku czy też po oddaniu stolca. Początkowo wybrzuszenie to nie będzie zbyt duże, z upływem czasu stanie się większe i tym samym lepiej widoczne i wyczuwalne. Często uwypuklenie takie może być jedynym objawem świadczącym o przepuklinie.
2
Wrażenie “ciągnięcia” wewnątrz jamy brzusznej

Drugim charakterystycznym objawem dla przepukliny brzusznej jest uczucie dyskomfortu w jamie brzusznej. Chorzy najczęściej opisują je jako wrażenie ciągnięcia wewnątrz brzucha. Czasem może się ono przeradzać w ból.
3
Ból brzucha

Ból brzucha towarzyszący przepuklinie przypomina ten, który związany jest z chorobą wrzodową. W początkowych stadiach przepukliny ból nie utrudnia codziennego życia, z czasem może się on nasilać. W skrajnym przypadku stanie się nie do zniesienia. Dzieje się tak np. wtedy, gdy dojdzie do uwięźnięcia jelit, co jest jednym z najczęstszych powikłań związanych z przepukliną.
4
Wzdęcia

Wraz z rozwojem przepukliny u chorego pojawić się mogą także uciążliwe wzdęcia. Bardzo często będzie on skarżył się na kłopoty z oddaniem gazów, a z czasem zaparcia i problemy z wydaleniem stolca.
5
Nudności i wymioty

Obok zaparć, przy przepuklinie pojawiać się mogą również mdłości i nudności, a nawet wymioty. Podobnie jak wzdęcia, wiążą się one z niedrożnością układu jelitowego spowodowaną właśnie przepukliną.
Udostępnij na FB
Ostrzeżenia
  • Jeśli podejrzewasz u siebie przepuklinę i odczuwasz stały, silny ból w okolicy brzucha, niezwłocznie udaj się na pogotowie. Stan taki może wiązać się z zagrożeniem twojego życia!
  • Komentarze Tipy.pl (0)

E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub