Jak odróżnić ból nerek od bólu pleców? strona 1 z 2

Ból pleców i ból nerek dają bardzo podobne objawy, choć różnią się między sobą, jeśli chodzi o przyczynę i sposób leczenia. W przypadku pierwszego wystarczy zazwyczaj zestaw ćwiczeń, drugi natomiast może wskazywać na kamienie nerkowe lub infekcję nerek. Niezależnie od rodzaju bólu, nie unikniesz wizyty u lekarza. Istnieje jednak 10 cech, które pozwolą ci samodzielnie odróżnić jeden rodzaj bólu od drugiego. Sprawdź na co zwrócić uwagę.
Jak odróżnić ból nerek od bólu pleców?
1
Ból pleców jest zazwyczaj tępy, w przeciwieństwie do ostrego bólu nerek. Często jest spowodowany deformacją dysku, a proces ten postępuje powoli miesiącami, a nawet latami. Ból nerek wynika natomiast z ucisku związanego z zatrzymaniem moczu. Pojawia się szybko, jest pulsujący (jak kolka) i wywołuje gwałtowne ataki przerywane chwilami ulgi.
2
Ból nerek mija, gdy tylko usunie się jego źródło, ból pleców utrzymuje się przez dłuższy czas. Może się oczywiście zdarzyć, że oba rodzaje bólu pojawią się jednocześnie. Jednak przewlekły i tępy ból zazwyczaj oznacza zwyrodnienie kręgosłupa.
3
Ból pleców zazwyczaj zaczyna się na środku kręgosłupa i promieniuje na boki. Zupełnie inaczej zachowuje się ból nerek. Zazwyczaj zaczyna się on z jednej (!) strony i promieniuje do środka. Ponieważ nerki zlokalizowane są po bokach kręgosłupa, infekcja lub uszkodzenie nerek wywołuje ból po lewej lub prawej stronie, który rozprzestrzenia się poziomo. Ból kręgosłupa najczęściej promieniuje w pionie – w stronę nóg lub karku.
Udostępnij na FB
4
Jeżeli źródłem bólu są nerki, dotknięcie miejsca w ich okolicy nasila ból. W przypadku bólu kręgosłupa objaw ten nie występuje.
5
Ból pleców zazwyczaj zaczyna się w ściśle określonym momencie, ale trwa przez długi czas. Często doskonale jesteśmy w stanie zidentyfikować uraz, który go wywołał. Jednak przypadłość ta mija bardzo powoli. Ból nerek pojawia się w bliżej nieokreślonym momencie (nasila się stopniowo wraz z rozwojem infekcji/powiększaniem się kamieni nerkowych), ale ustępuje gdy tylko wyleczymy jego przyczynę.
6
Zmiany w kolorze, zapachu lub konsystencji moczu, a także obecność w nim krwi wskazują na problem z nerkami.
7
U dzieci kamienie nerkowe zazwyczaj wywołują nagły ból w boku, który promieniuje w dół i w stronę jamy brzusznej. W przypadku kobiet w ciąży ból ten zaczyna się w boku i promieniuje w stronę pachwin i pochwy, ale nie w kierunku dolnej części jamy brzusznej. Natomiast kamienie nerkowe u kobiet nie będących w ciąży nie zawsze wywołują ból. Często jedynymi objawami są zmęczenie, utrata wagi, nudności i brak apetytu.
8
Infekcje nerek (np. odmiedniczkowe zapalenie nerek) często sprawiają, że nawet delikatny dotyk z boku ciała może być bolesny. Często towarzyszy im gorączka, obecność krwi w moczu, nudności i wymioty.
9
Ból pleców zazwyczaj nasila się podczas leżenia w łóżku, a ulgę przynoszą lekkie ćwiczenia. Z bólem nerek jest odwrotnie. Leżenie w łóżku redukuje go, jednak aktywność fizyczna sprawia, że przybiera on na sile.
10
Uczucie palenia podczas oddawania moczu zawsze jest objawem choroby nerek. Podobnie ból po jednej stronie pleców.
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Ciekawe porady

Jak napisać dobre CV?

E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub