Jakie zastosowanie miał łopian w medycynie ludowej?

Łopian większy (Arctium lappa L.) występuje w całej Polsce i jest chwastem ruderalnym. Spotkać go można w zaroślach, przychaciach, przydrożach, na miedzach i gruzach. Inne nazwy to: łopian lekarski, rzep kostropacz, łopuch, dziad. Łopian w medycynie ludowej znany i używany był już od epoki brązu.
1
Pomoc przy bólu głowy

Przy bólach głowy przykładano świeże liście łopianu. Suszone wcześniej należało namoczyć w wodzie. Wiarę w skuteczność łopianu przy wszelakich bólach głowy może tłumaczyć legenda: kiedy ścięto głowę Św. Janowi Chrzcicielowi, ta padła (wyrzucono ją) między rosnący w pobliżu łopian. Jedna z wersji tej legendy wyjaśnia, że głowa na powrót zrosła się z ciałem. I stąd skuteczność tej rośliny.
2
Uszkodzenia skóry, choroby skóry i włosów

W przypadku łupieżu i przy wypadaniu włosów, głowę myto w odwarze z korzenia. Stosowano go przeciw podagrze, czyraczności, owrzodzeniach skóry, syfilisie, ukąszeniach owadów i żmij. Okładami z wygotowanych w wodzie liści i korzeni leczono opuchliznę. Z korzenia i łoju wołowego robiono maści gojące. Liście przykładano na trudno gojące się rany i oparzenia. Z kolei świeży sok stosowano przy liszajach i łuszczycy.

Mieszanka przeciw wypadaniu włosów i łupieżowi

10 g szyszek chmielu
20 g korzenia pokrzywy
20 g korzenia łopianu
30 g ziela hyzopu
40 g korzenia mydlnicy

Czubatą łyżkę tak przygotowanej mieszanki zalewamy 1 szklanką letniej wody, następnie zagotowujemy i odstawiamy na kwadrans. Odcedzając odwar, należy pamiętać, by nie wyrzucić ziółek, ponieważ będą one jeszcze przydatne. Zalewamy je ponownie wodą i znów robimy odwar. Pierwszy służy do mycia głowy, drugi natomiast posłuży do płukania.
3
Inne zastosowania w medycynie ludowej

Łopian był „starym lekiem czyszczącym krew”, moczopędnym i żółciopędnym. Napar z liści piły kobiety przed porodem oraz przy braku menstruacji, w tym samym celu dodawały napar również do kąpieli.

Mieszanka przeciwzapalna, oczyszczająca skórę i włosy

Do płukanki lub kąpieli można przygotować mieszankę z równych części: korzenia łopianu ziela skrzypu, ziela pokrzywy. Wszystko zalewamy 3 szklankami wody i gotujemy przez kwadrans. Odwar ten po przecedzeniu gotowy jest do kąpieli lub płukanki.
Udostępnij na FB
Wskazówki
Niekiedy spotkać się jeszcze można z ciekawą praktyką: w celach ochronnych, w niektórych wsiach polski, w wigilie Św. Jana, czyli 24 czerwca mai się domy liśćmi tej rośliny. Dawniej liście zerwane w wigilię Św. Jana parzone, stosowano przy bólach reumatycznych kręgosłupa. Powszechna praktyką jest też obrzucanie się „dziadami” przez dzieciaki.
Przeczytaj teraz: Domowe sposoby na łupież
  • Komentarze Tipy.pl (3)

Lilka - 2014-03-21
Tak, liście łopianu można przykładać na oparzenia :)
Szeptucha - 2014-03-21
dziękuję, na oparzenie proponuje jednak nie łopian a kompres z krwawnika pospolitego. taki kompres przygotowuje się z naparu. 1 łyżke ziela trzeba zalać szklanka wrzącej wody i parzyć 15 min pod przykryciem. odcedzić, przestudzić, namoczyć w nim płatek kosmetyczny i przyłożyć na oparzenie.
Pepitkowa - 2014-03-20
Bardzo wartościowy artykuł. Dziękuje :) A czy łopian działa na oparzenia? :)
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub