4 pomysły na domowe kąpiele lecznicze wiosną i latem strona 1 z 2

To, że wodne kąpiele leczą, ludzie wiedzą już od wieków. Niektórzy tak modne dziś słowo “spa” uznają za skrót od łacińskiego wyrażenia “sanus per aquam”, czyli “zdrowie przez wodę”. Niezależnie od tego, czy zgadzamy się z taką etymologią tego słowa, fakt, iż woda i kąpiele w niej są korzystne nie tylko dla naszej higieny, ale też dla zdrowia, nie podlega raczej wątpliwości. Nim się obejrzymy wiosna zamieni się w lato, zresztą już w maju mogą pojawić się wysokie temperatury, a co za tym idzie - oparzenia słoneczne. Inne wiosenno-letnie problemy, z którymi możemy się spotkać, to ukąszenia owadów, uczulenia w postaci wysypki czy obolałe mięśnie po intensywnie spędzonym dniu. Przeczytaj artykuł, by dowiedzieć się, jak radzić sobie z tymi dolegliwościami, przygotowując kąpiel leczniczą z dodatkiem odpowiednich składników.
4 pomysły na domowe kąpiele lecznicze wiosną i latem
1
Kąpiel łagodząca uczucie swędzenia - płatki owsiane + rumianek

Jeśli na twojej skórze pojawiła się swędząca wysypka, np. jako skutek ukąszenia owadów, sięgnij po płatki owsiane i rumianek. Takie składniki kąpieli zadziałają na twoją skórę kojąco, złagodzą swędzenie i ból, a także zmniejszą zaczerwienienie po oparzeniu słonecznym. W przypadku, gdy masz wyjątkowo wrażliwą skórę, najlepiej zrezygnuj z rumianku i zastosuj jedynie płatki owsiane.

Umieść suszony rumianek i płatki owsiane w równych proporcjach w gazie, nylonowej pończosze lub skarpecie (polecam tę pierwszą opcję), po czym zawiąż dokładnie, by składniki nie wydostały się podczas kąpieli na zewnątrz. Zanurz gazę w wannie z ciepłą (ale nie gorącą!) wodą i zafunduj sobie relaksującą kąpiel. Pamiętaj, by co jakiś czas ściskać gazę, dzięki temu do kąpieli, aby jak najwięcej “esencji” z tak przygotowanej mieszanki dostało się do wody.
2
Kąpiel na obolałe mięśnie - sól morska + suszone zioła

Twoje ciało jest obolałe, bo przesadziłeś z bieganiem lub tańcami? Wykorzystaj fakt, że skóra ma zdumiewającą zdolność do absorbowania sodu i magnezu. Przygotuj relaksującą kąpiel łagodzącą zakwasy.

Dodaj do gorącej kąpieli ¼ szklanki soli morskiej, ¼ szklanki soli Epsom, ¼ szklanki sody oczyszczonej, po 1 łyżce suszonych roślin takich jak: lawenda, rozmaryn, tymianek. Taka mieszanka pomoże zmniejszyć obrzęki, złagodzi ból i zapobiegnie skurczom mięśni.
Udostępnij na FB
3
Kąpiel odświeżająca - mięta + ogórek

Fakt, iż okład z ogórka działa niesamowicie na zmęczone oczy, jest znany chyba wszystkim. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę, że świetnym pomysłem jest dodanie puree z ogórka do wieczornej kąpieli! Starty ogórek w połączeniu z miętą, zadziała na twój organizm relaksująco i odświeżająco. Jeśli masz za sobą długi, stresujący dzień, a do tego temperatura na zewnątrz sprawia, że już po zrobieniu kilku kroków pot leje się z ciebie strumieniami, zafunduj sobie przed snem właśnie taką kąpiel.

Zmiksuj 1 dużego ogórka w blenderze. Tak przygotowane puree umieść w gazie i wyciśnij z niego cały sok do napełnionej wodą wanny. Następnie dodaj do niej 2 szklanki soli Epsom oraz 3-4 torebki świeżo zaparzonej miętowej herbaty. Jeśli chcesz, możesz dodać jeszcze kilka kropelek olejku miętowego.
4
Kąpiel na przeziębienie i alergię - sól + olejki

Czujesz, że “bierze cię” przeziębienie, które objawia się m.in. kaszlem i katarem? A może jest to spowodowane alergią, na którą cierpisz? Kąpiel nie uleczy cię, ale na pewno dzięki niej poczujesz się lepiej, poprawi się też oddychanie przez nos. Eukaliptus i mięta pieprzowa pomogą na problemy z zatokami i zatkanym nosem, olejek z drzewa herbacianego może momóc w walce z przeziębieniem i kaszlem, zbawiennie oddziaływując na oskrzela. Uwaga: Olejek herbaciany przeznaczony jest tylko do użytku zewnętrznego! Jego zażycie może spowodować ciężkie reakcje!

W słoiku lub innym naczyniu umieść następujące składniki: 2 szklanki soli Epsom, 1 szklanka soli morskiej, 1/2 szklanki sody oczyszczonej, 1-2 łyżki suszonych pąków lawendy, zawartość 1 torebki herbaty z mięty pieprzowej, 5 kropli olejku eukaliptusowego, 5 kropli olejku lawendowego, 5 kropli olejku z mięty pieprzowej, 5 kropli olejku z drzewa herbacianego, 2 łyżki oliwy lub innego oleju (składnik przeznaczony do rozcieńczania olejków eterycznych). Zmieszaj wszystko ze sobą dokładnie i przechowuj w naczyniu. Do gorącej kąpieli wystarczy dodać ok. 1 czubatą łyżkę tej mieszaniny.
  • Komentarze Tipy.pl (2)

fluffy_kitty - 2014-05-05
ja zażyje kąpieli łagodzącej z rumiankiem i płatkami owsianymi...
junona - 2014-04-30
Najbardziej zaintrygowała mnie propozycja nr 4, ponieważ jestem alergikiem, dzięki :)
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub