7 przyczyn słabej pamięci strona 1 z 3

Zapomniałeś wziąć z domu kluczyków do auta (po raz n-ty!), nie jesteś w stanie przypomnieć sobie, co jadłeś wczoraj na śniadanie, znowu przegapiłeś wizytę u dentysty. Czy to wszystko brzmi dla ciebie znajomo? Jeśli twoja odpowiedź jest twierdząca, musisz jak najszybciej odkryć przyczynę takiego stanu rzeczy. Bo tak naprawdę na kłopoty z pamięcią cierpią nie tylko ludzie starsi, mogą dotknąć one każdego z nas, niezależnie od tego, czy mamy lat 15 czy 55. I zdecydowanie nie wolno tych problemów lekceważyć! Poznaj najczęstsze przyczyny jej osłabienia, dzięki temu łatwiej będzie ci walczyć z tym problemem.
7 przyczyn słabej pamięci
1
Depresja

Człowiek cierpiący na depresję może mieć problemy ze skoncentrowaniem się oraz przypomnieniem sobie pewnych rzeczy. A wszystko dlatego, że skupia się wówczas na swych negatywnych uczuciach i emocjach. W taki stan mogą wprowadzić nas różne sytuacje stresowe, np. śmierć bliskiej osoby, brak akceptacji wśród członków rodziny czy grupy rówieśniczej. Jeśli zatem przechodzisz w swym życiu trudne chwile, nie dziw się, że twoja pamięć szwankuje. Pamiętaj, by nie bagatelizować tego problemu. Przewlekła depresja to poważna choroba, którą trzeba leczyć.
2
Zajmowanie się zbyt wieloma rzeczami na raz

Wiadomo, że w dzisiejszym czasie bardzo ceniona jest podzielność uwagi i zdolność do zajmowania się kilkoma sprawami jednocześnie. Nie można jednak popaść w przesadę. Przeciążony umysł nie będzie działał prawidłowo. Łapiąc zbyt wiele srok za ogon w końcu nie poradzimy sobie z żadnym powierzonym nam zadaniem i zaczniemy zapominać nawet o rzeczach oczywistych.
Udostępnij na FB
3
Tłumienie swych prawdziwych emocji

Niektóre osoby miesiącami, a nawet latami przywdziewają różne maski, by ukryć swoje prawdziwe emocje. Nic dziwnego, w końcu wielu z nas wstydzi się takich ludzkich uczuć jak smutek, strach, właśnie wstyd czy - wręcz przeciwnie - duma (bo przecież mama mówiła, że to nieładnie się zbytnio chwalić). Dzięki powzięciu takich postanowień jesteśmy lepiej postrzegani przez innych. Ukrywając swój smutek i hamując łzy sprawiamy też wrażenie silniejszych. Niestety, takie zachowanie nie pozostaje bez wpływu na stan naszej pamięci.
4
Zażywanie narkotyków i nadużywanie niektórych leków

O negatywnym wpływie narkotyków na naszą pamięć wie chyba każdy. To samo dotyczy nieuzasadnionego lub nadmiernego zażywania leków. Choć po zażyciu narkotyków przez jakiś czas nasze samopoczucie psychiczne jest lepsze, a problemy dnia codziennego wydają się być gdzieś daleko poza nami, z czasem zaczniemy obserwować coraz większe “dziury” w naszej pamięci. A to tylko jeden z wielu groźnych skutków zażywania takich środków.
5
Nadmierne spożycie alkoholu

Nie od dziś wiadomo, że nadużywanie alkoholu również ma negatywny wpływ na działanie naszego mózgu. Większości z nas obiło się chyba o uszy zdanie, że alkohol zabija szare komórki. I choć naukowcy porównując mózgi alkoholików z mózgami osób niepijących stwierdzili w nich zbliżoną ilość neuronów, potwierdzili, że uzależnienie od alkoholu powoduje uszkodzenia w strukturze mózgu, a co za tym idzie - kłopoty z uczeniem się i koordynacją ruchową. Spożywanie alkoholu powoduje również niedobór witaminy B1 (tiaminy), o czym przeczytasz niżej.
6
Niedobór tiaminy (witaminy B1)

Tiamina jest niezbędnym składnikiem odżywczym, biorącym udział w metabolizmie żywności i przekształceniem jej w energię. Dodatkowo, witamina B odpowiada za zapewnienie prawidłowego funkcjonowania systemu nerwowego. Osoby mające jej niedobór mogą cierpieć na zespół Wernickego-Korsakowa, który jest rodzajem zaburzenia neurologicznego, prowadzącego do utraty pamięci krótko- i długotrwałej. Aby uniknąć tej choroby, dorośli powinni przyjmować dziennie ok. 1,2 mg tej witaminy. Obecna jest ona w mięsie i wędlinach, roślinach strączkowych, orzechach, słoneczniku, produktach zbożowych grubego przemiału oraz w wielu owocach i warzywach.
7
Brak snu

Sen pomaga odświeżyć ciało i umysł, umożliwiając jednocześnie regenerację komórek i tkanek. Aktywność neuronów podczas snu odgrywa znaczącą rolę w konsolidacji naszej pamięci. Fale mózgowe, które odpowiedzialne są za przechowywanie naszych wspomnień, w czasie snu przenoszą je do kory przedczołowej. Tam nasze wspomnienia są gromadzone. Płytki sen lub jego niedobór uniemożliwia ich utrwalenie, a co za tym idzie, prowadzi do kłopotów z pamięcią. Aby poprawić swoją pamięć i zapobiec jej pogarszaniu się, powinniśmy spać co najmniej 7-8 godzin na dobę.
  • Komentarze Tipy.pl (0)

E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub