Dieta karmiącej matki - jak powinna wyglądać? strona 1 z 2

Będąc w ciąży, zapewne dbasz o to, by twe menu obfitowało w różnorodne produkty, pełne witamin i składników mineralnych. Pamiętaj o tym również i wtedy, gdy będziesz karmić piersią. Okres laktacji to spore obciążenie dla organizmu kobiety. Dlatego im gorzej będziesz się wówczas odżywiać, tym bardziej będziesz zmęczona oraz wyczerpana. Poza tym wszelkie niedobory składników pokarmowych, wynikające ze źle skomponowanej diety, twój organizm szybko wyrówna, czerpiąc z własnych zapasów. A to oznacza, że możesz mieć za mało wapnia i żelaza, co niekorzystnie odbije się na twoim zdrowiu. Dbaj więc o to, by twoje menu zawierało produkty z każdej grupy żywieniowej. Co jeszcze jest ważne?
Dieta karmiącej matki - jak powinna wyglądać?
1
Nie jedz za dwoje

W pierwszym półroczu laktacji powinnaś dostarczać sobie o około 600 kcal na dobę więcej energii (w kolejnych miesiącach o ok. 500 kcal) niż w okresie przed ciążą. Pamiętaj jednak, że nie liczy się ilość jedzenia, lecz jego jakość.
2
Na własną rękę nie stosuj diety eliminacyjnej

Do produkcji mleka potrzebne są różnorodne składniki. Dlatego układając menu, nie odmawiaj sobie czegoś tak na wszelki wypadek, by uchronić dziecko przed alergią. Za to w trakcie karmienia obserwuj jego reakcje, bo niektóre produkty mogą powodować u malca niepokojące objawy. Jeśli po czymś co zjadłaś, maluch ma kolkę lub wysypkę, możesz daną rzecz odstawić na jakiś czas. Jednak po tygodniu znów włącz ów składnik do menu i sprawdź, czy nadal powoduje u maluszka niepokojące dolegliwości. Jeśli tak, skonsultuj się z pediatrą.
3
To powinnaś jeść

W ciągu dnia zaplanuj 3 posiłki główne i 2 mniejsze. Jeśli masz ochotę przegryźć coś pomiędzy, wybieraj zdrowe przekąski, jak np. suszone owoce. W twoim menu powinny się znaleźć:

Produkty zbożowe: różnorodne pieczywo z przewagą pełnoziarnistego, ryż, kasze, makarony, płatki kukurydziane lub owsiane;

chude mięso: indyk, kurczak, cielęcina, wołowina (najlepiej gotowane, grillowane lub pieczone, unikaj smażonego);

wędliny: również chude (wybieraj te, które nie zawierają konserwantów i są przygotowywane wg tradycyjnych receptur);

ryby: zarówno morskie, jak i słodkowodne – gotowane, pieczone lub grillowane, staraj się jeść je co najmniej 2 razy w tygodniu zamiast mięsa;

jajko, mleko i jego przetwory: sery żółte i białe, jogurty, kefiry, maślanka (ostrożnie sięgaj po sery brie i camembert – są słone i tłuste);

tłuszcze: masło, oliwa z oliwek, olej rzepakowy;

warzywa i owoce: najlepsze są świeże i sezonowe, ale możesz sięgać także po suszone owoce i mrożonki (np. zimą i wczesną wiosną)
Udostępnij na FB
Ostrzeżenia
  • W okresie karmienia piersią nie powinnaś pić alkoholu, a także palić papierosów i przebywać w zadymionych pomieszczeniach.
4
Tego lepiej unikaj

Twoja dieta powinna zawierać jak najmniej konserwantów, sztucznych barwników, cukru, soli oraz ostrych przypraw. Uważaj także na piklowane oraz smażone, ciężkostrawne potrawy. Natomiast z jadłospisu wykreśl takie rzeczy, jak:

Dania typu fast food: hamburgery, pizza, frytki, hot dogi, itp.

Kaloryczne przekąski: solone orzeszki ziemne, chipsy, krakersy, paluszki;

Słodycze z cukierni, zwłaszcza te, które zawierają bitą śmietanę lub krem;

Produkty garmażeryjne: pasztet, kaszanka, salceson, pasztetowa, a także parówki;

Produkty w puszkach: konserwy rybne i mielonki;

Mocna kawa i czarna herbata: napoje te możesz pić tylko słabe i w małej ilości, np. filiżankę dziennie
Ostrzeżenia
  • W okresie karmienia piersią nie powinnaś pić alkoholu, a także palić papierosów i przebywać w zadymionych pomieszczeniach.
  • Komentarze Tipy.pl (1)

Nie będzie widoczny na stronie
 
Majka - 2014-06-14
Polecam dietę dla mamy przed zajściem w ciążę strona inter. wydawnictworodzina Bożena Kropka ze Skoczowa tytuł POKONAJ ALERGIĘ. tu piszą głupotę że nie stosuj diety eliminacyjnej właśnie trzeba bo dziecko na bank będzie miało alergię. polecam mam 52 lata i dzięki tej książce zaczynam zdrowieć właśnie dzięki diecie eliminacyjnej. w książce jest osobny rozdział dla mamy i dla dziecka.
Logowanie   Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się
E-mail

Hasło

   
  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook


lub
Zapomniałeś hasła - kliknij tutaj
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło


Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook


lub