Dlaczego warto wybrać się nad Stawy Raszyńskie? strona 1 z 2

Idealne miejsce na rodzinne spacery, do podglądania ptaków albo na żywą lekcję historii o czasach napoleońskich. Stawy Raszyńskie to najmniej uczęszczany rezerwat przyrody przy najbardziej zatłoczonej drodze. Gdy na wjeździe do Warszawy od strony Krakowa i Katowic kierowcy grzęzną w korku, tuż obok zaczyna się inny świat. Wystarczy przejść sto metrów groblą, by zapomnieć o szumie miasta i cieszyć się pięknem przyrody.
Dlaczego warto wybrać się nad Stawy Raszyńskie?
1
Niczym na mroźnej Alasce

Na terenie ponad 100 hektarów latem spotkamy setki ptaków, zimą poczujemy się niczym na mroźnej Alasce. Osuszone stawy przykryte śniegiem wyglądają przepięknie. Nic dziwnego, że chętnie przychodzą tu narciarze biegowi lub spacerowicze z kijkami nordic walking. Nawet jeśli ktoś miewa problemy z orientacją, tutaj nie sposób się zgubić. Wcześniej czy później dotrze się do jednej z dróg otaczających stawy.
2
Pałac z Falentach

Jeśli będziemy się kierować na wschód dojdziemy do pałacu w Falentach. Tę barokową budowlę wzniósł w XVII wieku starosta piaseczyński, zaprzyjaźniony z dworem króla Zygmunta III, dlatego władca często tu gościł. W kolejnych wiekach bywali tu Jan III Sobieski i Stanisław Poniatowski, a nawet królowa Ludwika Maria Gonzaga! Pewnie spacerowali oni po parku wokół pałacu i, jak my dzisiaj, zachwycali się spokojem tego miejsca.
3
Słynna bitwa pod Raszynem

Jednak choć raszyńskie stawy wyglądają tak idylliczne, to właśnie tutaj ponad 200 lat temu miała miejsce słynna bitwa pod Raszynem, w której książę Józef Poniatowski poprowadził wojsko przeciwko Austriakom. Był to sprytny manewr, gdyż dzięki bagnistemu terenowi słabsze siły polskie były w stanie zablokować wąskie przejścia na traktach i groblach. Umożliwiło to Polakom osiągnięcie przewagi. Warto wybrać się na spacer między stawami, by przekonać się, że miejsca związane z wielką historią, jak też zachwycające pięknem, są dosłownie za progiem. Wystarczy wysiąść z samochodu...
Udostępnij na FB
Wskazówki
Do pałacu można wejść w godzinach pracy Instytutu Melioracji i Użytków Zielonych – między 7.30 i 15.30. Zwiedzanie parku Od października do kwietnia – od 8.00 do 16.00; Od maja do września – od 08.00 do 19.00.
4
Raszyn

Dojazd samochodem jest łatwy. Rezerwat Stawy Raszyńskie został utworzony w 1978 roku. Znajduje się po obu stronach drogi E67 Warszawa-Katowice (między Raszynem a Jankami), od zachodu graniczy z wioską Puchały a od wschodu z Falentami. Najlepiej dojechać tu samochodem (i zostawić go na parkingu przed kościołem św. Szczepana) lub autobusem nr 733 i wysiąść przy kościele. Wejście na stawy jest odgrodzone bramą i furtką (ale nie jest zamykane na klucz). Falenty Pałac w Falentach mieści się przy al. Hrabskiej 3. W pobliże dojedziemy autobusem 706 (przystanek IMUZ 01). W pałacu mieści się Instytut Melioracji i Użytków Zielonych oraz Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Rozwoju Regionalnego.
Wskazówki
  • Komentarze Tipy.pl (0)

E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub