Na czym polega koronarografia serca?

Koronarografia to badanie oceniające przepływ krwi przez tętnice wieńcowe, czyli tętnice odpowiedzialne za ukrwienie serca. Nie robi się go w ramach standardowej profilaktyki chorób serca, tak jak np. EKG. Lekarze decydują się zlecić tego typu badanie zazwyczaj w przypadku chorych, których stan wymaga bardziej szczegółowej diagnostyki. Poniżej dowiesz się na czym polega koronarografia serca, jakie są wskazania do jej przeprowadzenia i jak przygotować się do badania.
Na czym polega koronarografia serca?
1
Badanie polega na wprowadzeniu w znieczuleniu miejscowym do tętnicy (udowej, promieniowej lub ramiennej) cewnika z kontrastem, dzięki czemu możliwe jest przedstawienie stanu tętnic na ekranie aparatu rentgenowskiego.
2
Koronarografia jest wykonywana tylko na wyraźne zalecenie lekarza. Zleca się ją chorym z różnymi postaciami ostrych zespołów wieńcowych. Wówczas zabieg diagnostyczny staje się wstępem do np. angioplastyki wieńcowej lub pilnego zabiegu pomostowania aortalno-wieńcowego (by-passy).

Inną grupę wskazań stanowią przypadki, gdy trzeba dokonać oceny stanu tętnic wieńcowych u chorych przed planowymi zabiegami kardiochirurgicznymi.
3
Nie ma powodów, żeby bać się tego badania. Jest prawie bezbolesne, a powikłania zdarzają się rzadko. Należy jednak pamiętać, by wcześniej zaszczepić się przeciw żółtaczce zakaźnej typu B i przez pięć dni przyjmować aspirynę z klopidogrelem.
Udostępnij na FB
  • Komentarze Tipy.pl (0)

E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub