9 powodów, dla których nie warto jeść fast foodów strona 1 z 6

Bary typu fast food na stałe wpisały się już w kulinarny obraz polskich miast. Prawie każdy z nas raz na jakiś czas wpada do takiego przybytku po to, by jak najszybciej zaspokoić swój głód. I jeśli rzeczywiście dzieje się tak sporadycznie, nie ma co od razu podnosić larum. Co innego, gdy spożywanie posiłków typu fast food wejdzie nam w nawyk. A jako że jedzenie takie jest nie tylko łatwo dostępne, ale też i tanie, może się tak stać bardzo szybko. O szkodliwości takiej diety mówi się sporo już od wielu lat. Pomimo to fast foody nadal mają swoich miłośników, którzy zamiast zdrowego posiłku wolą zjeść na lunch ogromnego hamburgera lub frytki z nuggetsami. Dlaczego nie warto jeść fast foodów? Oto dziewięć argumentów z różnych dziedzin. Celowo nie skupiam się jedynie na skutkach jedzenia fast foodów dla naszego zdrowia.
9 powodów, dla których nie warto jeść fast foodów
Udostępnij na FB
1
kurczaki w klatce
Drastyczne warunki dla zwierząt

Zapewne niejeden raz widziałeś już materiał filmowy, który pokazywał, w jakich warunkach przechowywane są zwierzęta przeznaczone na rzeź. Wiele z nich jest zmuszonych do przebywania w tak małych pomieszczeniach, że prawie nie są w stanie się poruszyć. I nawet jeśli w tej chwili nie ruszy cię sumienie, musisz wiedzieć, że te warunki nie pozostają bez wpływu na jakość mięsa, które z nich powstanie. Zwierzęta cierpią na osteoporozę i bóle stawów, a ich organizm stale wydziela kortyzol, czyli hormon stresu, który potem jest obecny w naszym posiłku. Zresztą nie jest to jedyny hormon, który znajduje się w fast foodowym mięsie. Jak wiadomo pasze dla zwierząt przeznaczonych do uboju często wręcz naszpikowane są innymi hormonami, a także antybiotykami. Te drugie mają chronić ich przed zachorowaniem a w konsekwencji - padnięciem.
2
chemia w żywności
Dziwne składniki

Czy wiesz co jesz? Wątpię. Skrzydełka kurczaka dostępne w szeregu barów szybkiej obsługi zawierają konserwant chemiczny zwany tert-butylohydrochinon, który pochodzi z - uwaga, uwaga - ropy naftowej! Tak, takiej samej, jakiej używasz do napędzania samochodu. Poza tym spora część mięsa, z którego zostaną potem przyrządzone potrawy, jest oddzielana mechanicznie, a to oznacza, że do twojego posiłku trafia tzw. masa tłuszczowo-mięsna z resztkami chrząstek, która następnie zostaje sprasowana. Mięso MOM posiada więcej tłuszczu, a mniej białka. To oczywiście nie wszystko. Posiłki takie są wręcz naszpikowane chemicznymi konserwantami, sztucznymi barwnikami, glutaminianem sodu itd.
3
hamburgery
Niska jakość żywności

Nie musisz być ekspertem, by stwierdzić, że większość sieci fast food nie używa najwyższej jakości składników, a - wręcz przeciwnie - korzystają z tych jak najtańszych. Kiedy jesz hamburgera, raczej nie rozkładasz go na części pierwsze. Nie widzisz więc, czy sałata jest świeża czy zwiędła. Jeśli chodzi o mięso, to tak naprawdę nie jesteś pewien, którą część krowy w tym momencie zjadasz. Więcej: czy w ogóle jesz mięso z krowy. Jeśli masz ogromną ochotę na hamburgera, wydaj parę złotych więcej, kup mięso w sprawdzonym sklepie, a warzywa na straganie i zrób zdrowszą wersję tego posiłku w domu.
4
przygotowywanie hamburgerów
Bezpieczeństwo żywności

Niestety, wiele osób zatrudnionych do przygotowywania i serwowania jedzenia w tanich barach, nie posiada niezbędnych szkoleń w zakresie bezpieczeństwa żywności. Nie jest to oczywiście ich wina, bo niektóre firmy, tnąc koszty, nie oferują ich swoim pracownikom. Nie masz pewności, czy osoba, która robiła twojego hamburgera, chwilę wcześniej - nie myjąc rąk - nie poprawiała przypadkiem swojej fryzury. W skrajnych przypadkach ludzie pracujący w barach nie posiadają nawet książeczek sanepidowskich.
5
smażenie frytek
Warunki przygotowywania

Fast foody nie nazywają się tak bez powodu. Większość dostępnych tam posiłków jest przygotowywana tak, by w ekspresowym tempie trafiły do twoich rąk. Gotowe składniki - lub nawet całe, wcześniej zrobione dania - są szybko podgrzewane w kuchence mikrofalowej. Istnieje małe prawdopodobieństwo, że po każdym takim podgrzaniu będzie ona czyszczona. Z reguły nie ma na to po prostu czasu. Olej we frytkownicy też nie jest wymieniany tak często, jakbyś to robił u siebie w domu. Warunki, w których przygotowywana, przechowywana i serwowana jest żywność mogą pozostawiać naprawdę wiele do życzenia.
6
smażenie w głębokim tłuszczu
Tłuszcze trans

O tłuszczach trans jest głośno w mediach już od jakiegoś czasu, zapewne więc o nich słyszałeś. Gwoli przypomnienia: wpływają na podniesienie się poziomu LDL, czyli tzw. złego cholesterolu, a co za tym idzie, przyczyniają się do występowania zawałów i zatrzymania akcji serca. Produkty szczególnie bogate w te złowrogie tłuszcze to frytki, smażone w głębokim tłuszczu filety z ryb czy kanapki ze smażonym kurczakiem.
7
globalne ocieplenie
Zagrożenie dla środowiska

Produkcja mięsa na szeroką skalę powoduje zwiększenie emisji gazów cieplarnianych, np. metanu czy dwutlenku węgla. Według amerykańskich naukowców produkcja wołowiny przyczynia się zatem do globalnego ocieplenia, z którym przecież chcemy walczyć. Przez fast foody giną zatem nie tylko krowy przeznaczone do uboju, ale też, w konsekwencji, np. niedźwiedzie polarne.
8
Wysoka zawartość tłuszczu i cukru

Preferowaną metodą przygotowywania żywności w fast foodach jest smażenie w głębokim tłuszczu. Co warte podkreślenia, nawet pozornie zdrowsze posiłki to prawdziwa bomba kaloryczna. Czy wiesz, że chrupiąca sałatka z kurczakiem zawiera ponad 18 g tłuszczu? Dodaj sos i już masz 36 gramów. Panierka wchłania tłuszcz dosłownie jak gąbka. Desery wcale nie są lepsze, gdyż pełno w nich środków słodzących (np. syrop glukozowo-fruktozowy), które przyczyniają się do otyłości. Musisz pamiętać też o tym, że poprzez smażenie w głębokim tłuszczu, mięso traci sporo swoich pozytywnych właściwości. Częste stołowanie się w fast foodach to najkrótsza droga do zyskania wyglądu jak ludzik Michelin.
9
dziecko je fast food
Otyłość u dzieci

Dorośli sami odpowiadają za stan swojego zdrowia i sami mogą mieć do siebie pretensje o to, że nabawili się otyłości stołując się w barach szybkiej obsługi. Inaczej jest w przypadku dzieci. To rodzice zaprowadzają je do tego typu restauracji i wyrabiają u nich niezdrowe nawyki. Według badań amerykańskich naukowców, dzieci, które regularnie jedzą fast foody, ważą o ok. 3 kg więcej niż ich rówieśnicy, którzy w takich barach stołują się sporadycznie lub wcale. W wielu barach szybkiej obsługi nakazano dodawać do posiłków przeznaczonych dla dzieci jabłko, mleko czy zdrowy sok, ale to dopiero kropla w morzu.
  • Komentarze Tipy.pl (5)

wrc - 2015-09-14
Dokładnie taki sam artykuł można zatytułować np "9 powodów dla których nie warto jeść w jakichkolwiek barach", "9 powodów dla których nie warto kupować obecnie produkowanej żywności", "9 powodów dla których trzeba prowadzić własne gospodarstwo (ekologiczne)" albo wręcz "9 powodów dlaczego należy jeść tylko trawę"...
Misiu - 2015-09-14
Pisanie głupich artykułów powoduje zwiększenie emisji gazów cieplarnianych, a w konsekwencji śmierć niedźwiedzi polarnych.
freeSos - 2015-09-14
szczaw i mirabelki
xxx - 2015-09-14
mam gdzieś zwierzęta a na coś trzeba wykopyrtnąć
amelia - 2015-09-14
Polskie statystyki są przerażające, 180 tysięcy nas umiera rocznie na choroby sercowo – naczyniowe, 70 tysięcy umiera na nowotwory, 3 miliony społeczeństwa choruje na cukrzycę, co czwarta osoba w Polsce ma alergię, a 26 milionów Polaków ma nadwagę. Jeżeli chcemy w nowych niekorzystnych warunkach pozostać zdrowi, musimy poznać zasady jak uchronić się przed plagą chorób i otyłości oraz wprowadzić je w życie, w przeciwnym razie będziemy musieli znaleźć czas na choroby…Jesteś tym co jesz. Dieta to nie znaczy nic nie jeść, dieta to sposób żywienia. Poczytaj trochę o tym, np. w książce Odchudzanie z elementami fizjologi i biochemii- tam znajdziesz kilka informacji, które diety są niezdrowe i dlaczego, jakie spustoszenie sieją w organizmie, ale przede wszystkim dowiesz się jak jeść i to polskie produkty i ćwiczyć, by zrzucać kilogramy i być zdrowym! Polecam
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub