Jak dostać się na staż? strona 1 z 3

Świeżo upieczony absolwent szkoły średniej lub wyższej zazwyczaj żyje wizją, że dyplom, jaki uzyskał na koniec nauki, otworzy mu drzwi do kariery. Pełen zapału i wiary w swoje możliwości wysyła do wybranych przez siebie firm aplikacje, licząc na szybki odzew potencjalnych pracodawców. Rzeczywistość okazuje się jednak zupełnie inna. W czasach, w których dyplom uczelni jest powszechnie dostępny dla szerokiego grona ludzi, ukończenie nawet najlepszej szkoły wyższej okazuje się być niewystarczające, żeby wyróżnić nas z grona innych osób starających się o pracę. Dla pracodawcy najważniejsze jest jedno – DOŚWIADCZENIE. Co zrobić, jeśli jedynym doświadczeniem, jakim możemy się pochwalić, są praktyki studenckie? Najlepszym rozwiązaniem będzie wówczas ubieganie się o staż w firmie, której działalność pokrywa się z naszym wykształceniem i umiejętnościami.
Jak dostać się na staż?
1
Kto może odbywać staż?

Warunkiem koniecznym ubiegania się o staż jest zarejestrowanie się jako osoba bezrobotna w Powiatowym Urzędzie Pracy. Staż mogą odbywać osoby:
- bezrobotne do 25 roku życia
- bezrobotne do 27 roku życia, które ukończyły szkołę wyższą - staż należy rozpocząć nie później niż do 12 miesięcy od daty ukończenia studiów podanej na dyplomie.
Staż jest finansowany w całości przez Urząd Pracy i w wymienionych wyżej przypadkach może trwać od 3 do 12 miesięcy.

Ponadto, na staż mogą zostać skierowane również osoby:
- bezrobotne, do 25 roku życia
- długotrwale bezrobotne lub kobiety, które nie podjęły zatrudnienia po urodzeniu dziecka
- bezrobotne, po zakończeniu realizacji kontraktu socjalnego
- bezrobotne, powyżej 50 roku życia
- bezrobotne bez kwalifikacji zawodowych, doświadczenia zawodowego lub bez wykształcenia średniego
- bezrobotne samotnie wychowujące co najmniej jedno dziecko do 18 roku życia
- bezrobotne, które nie podjęły zatrudnienia po odbyciu kary pozbawienia wolności
- bezrobotne niepełnosprawne
W wymienionych wyżej przypadkach długość stażu nie może przekraczać 6 miesięcy.
Udostępnij na FB
Ostrzeżenia
  • Stażysta przez okres trwania stażu otrzymuje stypendium w wysokości 791 zł brutto.
  • W trakcie trwania stażu nie dochodzi do nawiązania stosunku pracy z pracodawcą. Umowę ze stażystą zawiera Urząd Pracy. Oznacza to, że osoba będąca na stażu jest z punktu widzenia prawa dalej osobą bezrobotną.
2
W momencie rejestracji w Powiatowym Urzędzie Pracy, zostaniesz poinformowany o swoich prawach i obowiązkach, w tym: o możliwości skierowania cię na staż przez Urząd Pracy. Bezrobotny, który zostaje wezwany do podjęcia zatrudnienia (lub odbycia stażu) może odmówić, ale wiąże się z tym pozbawienie statusu bezrobotnego na okres:
- 120 dni - w przypadku pierwszej odmowy,
- 180 dni - w przypadku drugiej odmowy,
- 270 dni - w przypadku trzeciej i każdej kolejnej odmowy,
Czas ten mierzony jest od daty odmowy.
3
W praktyce jednak, zamiast czekać na aktywność urzędników, lepiej zdać się na samego siebie. Na stronach Urzędu Pracy oraz portali z ofertami pracy, znajdziesz ogłoszenia firm, które poszukują stażystów. Ubieganie się o staż z takiego ogłoszenia nie różni się niczym od zwykłego ubiegania się o pracę. Pracodawca zazwyczaj żąda wysłania mu CV i listu motywacyjnego, dzięki którym będzie miał możliwość poznać wykształcenie, umiejętności i zainteresowania kandydata. Jeśli twoja aplikacja zainteresuje pracodawcę, zostaniesz zaproszony na rozmowę.
4
Podczas rozmowy kwalifikacyjnej rekrutujący będą zadawać ci pytania dotyczące informacji zawartych w twoim CV, ze szczególnym uwzględnieniem twoich umiejętności, zainteresowań i aktywności pozauczelnianej. Możesz zostać również zapytany o motywy, którymi kierowałeś się wysyłając aplikację do tej właśnie firmy. W tym miejscu warto wykazać się znajomością profilu firmy i branży, w której ona działa. Pokaż rekrutującemu, że obszar działania firmy pokrywa się z twoimi zainteresowaniami, a odbycie stażu w tej właśnie firmie umożliwi ci nabycie cennych umiejętności. Wskaż również korzyści, jakie firma może osiągnąć zatrudniając cię po stażu.
5
Jeśli pracodawca zdecyduje się przyjąć cię na staż, zostają ci do załatwienia jedynie kwestie formalne. Zostaniesz poproszony o stawienie się w Powiatowym Urzędzie Pracy w celu podpisania odpowiedniej umowy. Urzędnik poinformuje cię o prawach i obowiązkach stażysty, między innymi o konieczności składania co miesiąc w Urzędzie Pracy listy obecności i dwóch dniach urlopu, jakie przysługują ci po każdym przepracowanym miesiącu.
Ostrzeżenia
  • Komentarze Tipy.pl (4)

ewelina - 2013-09-27
czy jeżeli byłam zatrudniona na umowę na zlecenie a teraz jestem zarejestrowana jako bezrobotna to mogę starać się o staż w tej firmie?
net - 2012-03-08
Można odbyć staż będąc zarejstrowanym gdzieś inndziej to wtedy jest staż po za województwem. Choć trzeba się nieźle nakombinować. Ja jeszcze do niedawna myślałam że UP pomaga bezrobotnym a okazuje się że jest to nie prawda!!!!
Tanya - 2010-07-07

Aby odbyć staż w innym województwie trzeba być w nim zameldowanym (zameldowanie przynajmniej czasowe).

doris - 2010-07-07
Czy to prawda, że obowiązuje urzędy pracy regionalizacja i że staż można mieć tylko w województwie w którym się mieszka?
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub