Jak prawidłowo się wypróżniać? strona 1 z 6

Wydawałoby się, że nie ma w tym żadnej filozofii, a jednak tak naturalną czynność, jaką jest wypróżnianie, większość z nas wykonuje źle. Okazuje się, że jest to problem całej zachodniej cywilizacji. Naukowcy z Uniwersytetu Stanforda wykazali, że nasze ciała są stworzone do tego, by kucać, a nie siedzieć. Jakie są skutki działania wbrew naturze? Rak okrężnicy, choroba zapalna jelit, uchyłkowatość jelita i... hemoroidy. Jak zatem powinniśmy się wypróżniać? Tego dowiesz się z dalszej lektury.
Jak prawidłowo się wypróżniać?
Udostępnij na FB
1
prawidłowe wypróżnianie - krok 1
Wszystko zależy od prawidłowej postawy

Naukowcy z Uniwersytetu Stanforda wykazali, że dla naszego zdrowia lepiej wypróżniać się w pozycji z podkurczonymi nogami (przykucając), niż siedząc prosto. Badanie przeprowadzone w 2003 roku na 28 osobach wykazało, że kucanie podczas oddawania kału sprawia, że wypróżnienie jest znacznie łatwiejsze i zajmuje około minutę mniej czasu, niż w pozycji „tradycyjnej”. Ale to nie wszystko. To również niezwykle ważne dla naszego zdrowia. W kolejnym kroku dowiesz się dlaczego.
2
prawidłowe wypróżnianie - krok 2
Dlaczego ma to znaczenie podczas wypróżniania się?

Gdy stoimy, odbytnica (miejsce, gdzie gromadzi się kał) jest zamknięta przez mięsień łonowo-odbytniczy, który utrzymuje kał w jej wnętrzu do do czasu, aż nadejdzie pora wypróżnienia.

Siadając w pozycji wyprostowanej, rozluźniamy ten mięsień tylko w niewielkim stopniu. Pozycja ta uniemożliwia pełne otwarcie odbytnicy, co sprawia, że oddawanie kału jest utrudnione.

Problem znika, gdy siedząc na sedesie podkurczamy nogi. Wówczas mięsień łonowo-odbytniczy całkowicie rozluźnia się, odbytnica zostaje wyprostowana, a kał z łatwością może wydostać się na zewnątrz.
3
prawidłowe wypróżnianie - krok 3
Oddawanie kału w pozycji siedzącej – dlaczego nie?

Choć pozycja przedstawiona na zdjęciu wydaje nam się najbardziej naturalna, może oznaczać kłopoty dla naszego zdrowia. Przewężona i ustawiona pod nieodpowiednim kątem odbytnica często skutkuje potrzebą parcia, by oddać kał. W efekcie narażamy się na hemoroidy oraz zwiększamy ryzyko wystąpienia wielu poważnych chorób, takich jak choroba zapalna jelit, uchyłkowatość jelita czy rak okrężnicy.
4
prawidłowe wypróżnianie - krok 4
Prawidłowa pozycja podczas wypróżniania się

Najbardziej naturalną dla naszego ciała pozycją podczas wypróżniania się jest kucanie. Mięsień łonowo-odbytniczy zostaje wówczas rozluźniony, odbytnica wyprostowana i całkowicie otwarta, a kał bez przeszkód wydostaje się na zewnątrz. Jednak jak wypracować taką pozycję korzystając z tradycyjnych toalet?
5
prawidłowe wypróżnianie - krok 5
Prosty sposób na prawidłowe wypróżnianie

Nie oszukujmy się. Kucanie było wygodne wówczas, gdy zamiast do WC musieliśmy się wypróżniać do otworu w ziemi. Jak zatem przenieść prawidłowe nawyki na bardziej nowoczesny „grunt”? Wystarczy, że pod WC podstawimy mały taboret o odpowiedniej wysokości. Jakiej? Takiej, żeby gdy kucamy, kąt wyznaczony przez linie kolana-odbyt i pachy-odbyt wynosił 35° (patrz zdjęcie).
Przeczytaj teraz: Jak zrobić lewatywę?
  • Komentarze Tipy.pl (0)

E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub