Co robić, gdy podejrzewasz, że bliska ci osoba jest ofiarą przemocy domowej?

Statystyki pokazują, że przemoc domowa jest zjawiskiem społecznym, które przytrafia się dużej liczbie ludzi. W wielu przypadkach może wydawać się, że akt przemocy jest zdarzeniem jednorazowym lub został spowodowany niewłaściwym zachowaniem ofiary. Pracownicy socjalni, pedagodzy, a nawet feministki, podkreślają jednak jedną bardzo ważną rzecz: przemoc fizyczna nie jest zjawiskiem, które zdarza się tylko raz. Wiele osób, które jednokrotnie doświadczyły przemocy, padnie jej ofiarą ponownie, ponieważ skłonność do znęcania się nad innymi jest cechą charakteru, która sama nie przemija. Oto co należy zrobić, gdy podejrzewasz, że twoja przyjaciółka lub krewna jest ofiarą przemocy domowej.
1
Rozmawiaj. Zanim podejmiesz jakieś działania, potwierdź swoje podejrzenia. Żeby to zrobić musisz najpierw porozmawiać ze swoją przyjaciółką. Niektórzy wstydzą się, że są ofiarami przemocy i mogą za zaistniałą sytuację winić siebie. Nim przystąpisz do rozmowy, musisz się do niej przygotować. Poczytaj o metodach rozmowy z ofiarami przemocy. Ludzie, którzy stosują przemoc wobec innych potrafią do tego stopnia manipulować swoimi ofiarami, by wmówić im, że są niekochane, nigdy nie uwolnią się od prześladowcy, a nawet przekonać je, że same prowokują akt agresji. Musisz być przygotowany do odpowiedniej reakcji na takie wypowiedzi i do przekonania przyjaciółki, że nikt nie zasługuje na to, żeby się nad nim znęcać. Jeśli twoja przyjaciółka nie zechce się przed tobą otworzyć, a wydaje ci się, że jest ofiarą przemocy, natychmiast zawiadom o tym odpowiednią instytucję.
2
Powiadom odpowiednie instytucje. Instytucje, z którymi powinieneś się skontaktować to Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie („Niebieska Linia” nr (0-22) 668-70-00)oraz najbliższy komisariat policji. Pracownicy socjalni zbadają szczegóły znęcania się i zaproponują konkretny program działania, na który mogą składać się: interwencja, pomoc psychologa, a w niektórych przypadkach – stałe odseparowanie ofiary od oprawcy. Można również skontaktować się bezpośrednio z lokalnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej. Lista takich ośrodków dostępna jest pod adresem: http://www.przemocdomowa.pl/?p=p_17&sName=gdzie-szukac-pomocy-w-polsce.
Jeśli bezpośrednio uczestniczysz w akcie przemocy, koniecznie zadzwoń na policję i poproś o interwencję. Gdy stawisz się z ofiarą na komisariacie, policjant spisze protokół, który będzie podstawą aktu oskarżenia sprawcy.
3
Pomoc i porada. Jak na prawdziwego przyjaciela przystało, odwiedzaj regularnie ofiarę i udzielaj jej wsparcia. Osoby, które padły ofiarą przemocy domowej często cierpią na depresję i mogą potrzebować kogoś, z kim mogłyby porozmawiać i od kogo mogłyby uzyskać wsparcie niezbędne w celu uwolnienia się od oprawcy i ułożenia sobie życia na nowo. Nie zapominaj jednak, że twoja przyjaciółka potrzebuje także profesjonalnej opieki psychologa lub doświadczonego terapeuty. Tylko profesjonalni doradcy są odpowiednio przeszkoleni, by skutecznie pomóc ofiarom przemocy.
Udostępnij na FB
Wskazówki
  • Niezależnie od tego, czy masz do czynienia z przemocą fizyczną, psychiczną, seksualną, czy znęcaniem się nad dziećmi, pamiętaj, że nikt nie zasługuje na to, by cierpieć. Z twoją pomocą i natychmiastową interwencją odpowiednich instytucji możemy zapobiec przemocy w rodzinie.
  • Komentarze Tipy.pl (4)

Paulaaa - 2016-11-28
Co robić, pomóżcie.... moj tata często urządza kłótnie w domu, zastrasza nas, bije, wyzywa... To dzieje się już kilka lat. Wpada w nerwy i nie panuje nad nimi. Wiem ze tata potrzebuje leczenia bo sam sobie nie poradzi, ale on karze nam się leczyć i uwaza ze nie jest chory. Zawsze z mamą mamy nadzieję że się zmieni, że z wiekiem będzie lepiej... Ale jest coraz gorzej. Myśli że jest jakimś panem i wszystko mu wolno...bije nas,szczególnie mamę. Ale my nie mamy na to dowodów.. mamy gospodarstwo Ale wszystko jest na niego zapisane. Jedyne co mama posiada to samochód. Mam 3 rodzeństwa... co robić? gdzie pójść? Do kogo to zgłosić? Za co zyc? Kiedyś była u nas policja Ale nic z tym nie zrobili bo był trzeźwy A my nic mu nie mogłyśmy udowodnić. Jedyne co wtedy zrobiliśmy to ucieklysmy z domu :(
aiva - 2015-08-20
Moja córka została bestialsko pobita przez swojego partnera i nie chce oskarżyć go za to, wręcz po czterech dniach od zdarzenia zaczyna się sama oskarżać. Podpowiedzcie mi jak mam jej pomóc!
Bl61
grazyna2 - 2013-05-07
Nie wolno być obojętnym ! To podstawowa zasada! Można anonimowo zadzwonić i powiadomić pomoc społeczną, gdy coś takiego zaobserwujemy !
lulu - 2010-02-03
Potrzeba więcej tego typu zdań. Ludzie muszą być uświadamiani jak powinni reagować na przemoc w ich otoczeniu. Jak podkreślono w artykule zazwyczaj widać takie rzeczy. Są sygnały, których nie należy lekceważyć.Czytałam ostatnio książkę pt. "Zbrodnie Josefa Fritzla-analiza faktów" autorstwa Marsh i Pancevskiego i bardzo mnie zaskoczyło to, ze nikt nie kontrolował poczynań Fritzla mimo, ze wcześniej miał na swoim koncie już przestępstwa na tle seksualnym. Ludzie wiedzieli, ze fritzl nie jest święty, jednak nikt się nie zainteresował głębiej sytuacją w jego rodzinie.
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub