Jak skutecznie nauczyć się angielskiego? strona 1 z 2

Uczyć się angielskiego możemy przez wiele lat i nadal nic nie umieć. Między uczyć a nauczyć istnieje ogromna różnica. Naukę angielskiego możemy podzielić na dwie części a mianowicie na czytanie i słuchanie (input) oraz na pisanie i mówienie (output). Oczywiście, aby potrafić dobrze pisać i mówić trzeba najpierw potrafić czytać i słuchać ze zrozumieniem. Pomyśl o tym jak długo dziecko słuchało zanim zaczęło mówić. Oczywiście nie musisz czekać dwóch lat, aby zacząć mówić. Musisz jednak wiedzieć, że im więcej będziesz słuchać i czytać, tym lepiej będziesz mówić i pisać.
Jak skutecznie nauczyć się angielskiego?
1

INPUT

Czytanie

Ucz się każdego dnia przynajmniej pięciu nowych słów. Sugeruję używania karteczek, na których angielskie słowo będzie po jednej stronie, zaś jego tłumaczenie będzie po drugiej. Karteczki trzymaj w pudełku i często przeglądaj. Losuj karteczkę, popatrz na nią i w zależności na to, na którą stronę patrzysz podaj jego znaczenie w języku polskim lub angielskim. Zamiast tłumaczenia po polsku możesz napisać tłumaczenie po angielsku. Takie tłumaczenie powinno być możliwie krótkie (około 5-7 słów). Ucząc się pięciu słów dziennie uczysz się 1825 słów rocznie. Musisz wiedzieć, że przeciętny student zna około 5-6 tysięcy słów. Po kilku latach twoje słownictwo będzie na tyle bogate, że będziesz rozumieć prawie wszystko z każdego czytanego tekstu.

Czas nauki: ok 30 min dziennie.

2

Słuchanie

Słuchaj audycji radiowych. Celem słuchania angielskiego jest usłyszenie jak największej ilości słów w jak najkrótszym czasie. Im więcej razy usłyszysz jakieś słowo tym łatwiej będzie ci go używać w praktyce. Nie ma bardziej efektywnej metody niż słuchanie radia. W radiu słownictwo jest bardzo zróżnicowane a poza tym, w radiu nie ma wizji więc praktycznie nie ma przerw w mówieniu (tak jak dzieje się to w telewizji). Kluczem jest słuchanie radia tak często jak to tylko możliwe. Możesz to robić podczas gotowania, jedzenia, ubierania się itp. Jeśli to możliwe, słuchaj radia również do snu i ustaw je jako budzik, aby pierwszymi słowami, które wpadną ci rano do uszu były słowa angielskie.

Udostępnij na FB
Wskazówki
  • Powyższe ćwiczenia wykonuj codziennie przez miesiąc czasu a obiecuję, że będziesz zaskoczony swoim postępem w nauce. W nauce języka nie ma sekretów - aby się go nauczyć trzeba ciężko i długo pracować.
3

Output

Pisanie

Pisz co najmniej 500 słów dziennie. Poprzez codzienne pisanie lepiej zapamiętasz słowa, których się uczyłeś. Działanie to również zmusi cię nad zastanowieniem się nad tym co piszesz. Możesz pisać o czym chcesz, jednak staraj się używać z biegiem czasu coraz to nowych słów oraz struktur gramatycznych.

Czas: 30 minut.

4

Mówienie

Czytaj na głos. Głośne czytanie pomoże ci doskonalić mówienie. Jest to najlepsze ćwiczenie. Częste czytanie poprawi twoją gramatykę ponieważ w przeciwieństwie do zwykłej rozmowy nie będziesz robić błędów. Powtarzanie tych samych błędów sprawia, że później jest nam trudniej nauczyć się poprawnego mówienia. Podczas głośnego czytania używasz również słów których normalnie byś nie użył podczas rozmowy.

Podczas godzinnej rozmowy będziesz mówić z błędami przez około 30 min - podczas godzinnego czytania mówisz poprawnie przez 60 minut.

Czas: 1-2 godziny.

Wskazówki
  • Komentarze Tipy.pl (10)

dfg - 2016-12-02
komentarze bezużyteczne, nei wiem czy byl chociaz jeden prawdziwy, nie bedacy reklama
Alek - 2016-03-14
Super Interi dziękuje za newsa.
Marysia - 2015-09-07
Fajne Tipy, tylko pytanie czy czytanie pomoże nam w zwalczeniu bariery komunikacyjnej? Tak chyba średnio. Sama uczyłam się, bo chciałam przede wszystkim mówić w języku obym i najlepszym i najtańszym rozwiązaniem dla mnie okazał się kurs metodą Krebsmethod.com.. Kursy w szkole językowej np. są fajne, ale trzeba mieć strasznie dużo czasu, żeby nauczyć się języka, a i tak trzeba potem pracować w domu. Wiec stwierdziłam, ze już wolę gotowy kurs z którego mogę się uczyć w domu. W sumie myślę, ze to dużo lepsza metoda od czytania, dlatego, że tu lektor zadawał mi pytania i musiałam nad tym pomyśleć i sama układać zdania. Co innego jednak coś przeczytać, a co innego stworzyć zdanie. Trochę przesadzając Kapuścińskiego czytałam, ale daleko mi do wielkiej reportażystki.
Ja też jestem za metodami, w których nie kładzie się nacisku na gramatykę...to tylko zniechęca.
bookbis - 2015-04-03
nie wiem ale angielski to dla jeden wielki BULGOT nic nie słysze ,zaczełam hiszpanski i tam chociaz rozumie ,ze nie rozumie bo slowa jakos sa słyszalne moze to i dobra metoda tylko słuchac by sie kiedys osłuchac
Eryk - 2013-02-07
Wszystko też zależy od tego jaką metodą się uczymy i w jakim celu. Jeżeli chcemy się szybko nauczyć mówić , rozumieć itp itd to najlepsza jest metoda Callana. Ja uczyłem się rok czasu i to wystarczyło żeby jechać do Irlandii do pracy i dać sobie radę. Oczywiście nie wszystko rozumiałem. Nie wszystko tez pięknie potrafiłem powiedzieć. Zdaję sobie sprawę że było w tym mnóstwo błędów gramatycznych. Ale czułem się pewnie i potrafiłem dogadać się we wszystkich okolicznościach. Zanim trafiłem na Callana uczyłem się rok tradycyjną metodą. I w zasadzie wyrzuciłem pieniądze w błoto. Poszedłem do drugiej szkoły żeby zapisać się na kolejny rok. A tam po teście znowu zakwalifikowali mnie do grupy początkujących. I krew mnie zalała. Ale wtedy właśnie trafiłem na Callana.Zresztą to nie tylko moje doświadczenia. Moja siostra 3 lata uczęszczała do szkoły języka. angielskiego. Gramatyka w jednym paluszku. Czasy i wszystkie inne bajery obstukane. Ale mówić za granicą (oboje byliśmy w Irlandii) nie mogła. Radziła sobie gorzej odemnie. I w rozumieniu i mówieniu. Tradycyjna metoda jest dla tych co mają masę czasu (5-10 lat) i sobie chodzą do szkółki. Nigdzie im się nie śpieszy. I sobie powoli coś tam dłubią. Kiedyś się każdy nauczy. Czy za 5 czy 10 lat. Ale przecież nie o to chodzi. Ja wychodzę z załozenia że najważniejsze to mówić rozumieć. Nawet z błędami. A w trakcie można bawić się w polepszanie , gramatykę itp. Zresztą jak już rozumiesz to i potrafisz naśladować i wyłapywać co jest źle. Tradycyjne lekcje są dla tych co mają braki w szkołach. Co uczą się do matur. Egzaminów. To tam w zasadzie najważniejsza jest forma a nie treść. Kursy językowe tradycyjne są dobre dla prowadzących szkoły. Mają takiego delikwenta który chodzi latami i jest ok. Ciagły dopływ kasy. A tak na marginesie... Zna ktoś może szkołę języka angielskiego (tradycyjną) która daje gwarancję na to że w jakimś tam czasie jesteś w stanie np. osiagnąć poziom jakiegoś tam certyfikatu? W każdym bądź razie ja teraz jestem w kraju i próbowałem znaleźć w swoim mieście Callana (Gorzów Wlkp. ). I okazuje się że nie ma. Poszedłem do trzech szkół na lekcje próbne ale odpuściłem. Nic się tam nie zmieniło przez ostatnie lata. Dalej uczą tak samo czyli byle jak. Nie mam czasu żeby uczyć sie kilka lat. Znalazłem natomiast coś takiego jak direct english. No i chodzę. Podobne do Callana jakie efekty jeszcze nie wiem bo byłem dopiero na dwóch zajęciach. Ale może to być jakimś subsytutem callana.
tomazii - 2012-10-30
nie zgadam się co do szkół językowych - po prostu dużo zalezy od tego na jaką trafisz, dlatego warto zorientować sie czy szkoła ma dużo konwersacji, kto w niej uczy, jakie są zasay sprawdzania wiedzy. mnie najbardziej przekonał speak up i nie żałuję. opisywane tu zresztą metoy, bardzo fajne były przez nich prezentowana na zajęciach, szczególnie warto dużo słuchac i oglądac np. na youtube choćby :)
Nicole - 2012-08-29
polecam "Angielski dla każdego" z IMP, można się uczyć w domu, w samochodzie i przynosi efekt.
mefjuuu - 2012-08-06
Ja nie polecam szkół językowych, sporo stresu można się tylko najeść i kasy dużo wydać. Zobaczcie sobie metodę 1000 słów na tym filmiku http://www.youtube.com/watch?v=-Y42PacZ2gk ja się tak nauczyłem jeżyka angielskiego sam w domu i szczerze ją polecam każdemu.
zlotemiasta - 2010-10-07

Moim zdaniem najskuteczniejszy jest kurs językowy. Przede wszystkim kontakt z osoba, która dobrze zna język i będzie w stanie poprowadzić nas przez tajniki słownictwa i gramatyki. Jest wiele dobrych szkół językowych np. Axon i myślę, ze z oferty takich właśnie placówek naprawdę warto skorzystać, bo można się sporo nauczyć.

iksem - 2010-02-15
Witam,
osobom, które pragną mówić płynnie i automatycznie proponuje odstawić narazie czytanie i pisanie artykułów, proponuję wam za to przez najbliższe 6 miesięcy słuchać materiałów, podcastów, audiobooków, który rozumiecie w 90% i więcej. Po pół roku sami zobaczycie jakie będe zaskakujące rezulataty. Wasz SPEAKING się poprawi. Jest to jedna z zasad jaką poznałem na kursie Effortless English. Możecie też zapisać się za free na www.EffortlessEnglish.pl
Nauka OCZAMI czy OCZYMA odpada, to ogranicza rozwój waszego angielskiego. Pozdrroooo 600
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub