Jak zapobiegać erozji zębów? strona 1 z 5

Erozja zębów to stan, w którym zewnętrzna powłoka zębowa, tzw. szkliwo, ulega uszkodzeniu. Istnieje wiele przyczyn występowania erozji zębów, a większość z nich spowodowana jest błędami podczas codziennych czynności pielęgnacyjnych. Wystarczy wprowadzić niewielkie zmiany i codziennej pielęgnacji zębów, aby zapobiec erozjom, które mogą prowadzić do ukruszeń, złamań, odbarwień, nadwrażliwości, a nawet pęknięć zębów. Wszystkie te stany są bardzo bolesne, a zabiegi dentystyczne nie należą do tanich. Aby uniknąć erozji szkliwa zależy stosować się do poniższych rad:
Jak zapobiegać erozji zębów?
Udostępnij na FB
1
szczotkowanie zębów
Szczotkowanie
Jednym z najczęściej popełnianych błędów jest zapominanie o wieczornym szczotkowaniu albo podjadanie już po umyciu zębów. Bardzo ważne jest, żeby zasypiać bez resztek jedzenia między zębami. Nie szczotkując zębów 2 razy dziennie można narazić swoje zęby na uszkodzenia. Ważny jest jednak równowaga i umiarkowanie, ponieważ zbyt częste i nadgorliwe mycie zębów również może powodować erozje. Dlatego tak ważne jest szczotkowanie zębów tylko 2 razy dziennie, maksymalnie 3.

Nitkowanie
Samo szczotkowanie nie wystarcza, ponieważ resztki jedzenia bardzo często zostają w szczelinach między zębami. Osad z jedzenia oraz bakterie znajdujące się na zębach mogą powodować reakcje kwasowe, które z kolei prowadzą do erozji szkliwa. Nitkowanie rozpuszcza resztki jedzenia, które tkwi w szczelinach międzyzębowych i w ten sposób łatwiej je wyszczotkować.
2
picie przez slomkę
Używanie słomek do picia
Użycie słomki nie pozwoli płynom sięgać do zębów, a to zminimalizuje ryzyko powstania erozji.

Częste płukanie jamy ustnej
Przy erozji zębów niewskazane jest zbyt częste szczotkowanie zębów, ale by nie doprowadzić do powstania kamienia nazębnego, zaleca się płukać jamę ustną po jedzeniu czy piciu. Dzięki temu wypłukiwane są wszystkie kwasy z jamy ustnej, a także resztki jedzenia. Płukanie wodą jest skuteczne, ale można też kupić płyn do płukania.
3
spożycie wapnia
Zwiększenie spożycia wapnia
Osoby cierpiące z powodu erozji zębowej muszą zweryfikować swoje spożycie wapnia i dostosować dietę tak, aby znalazły się w niej produkty bogate w ten minerał. Niektóre źródła wapnia, które łatwo włączyć do diety, to np. mleko, ser czy jogurt. Kolejną rzeczą, o której trzeba pamiętać to fakt, że wapń potrzebuje witaminy D, żeby dobrze się wchłaniać. Najprostszym sposobem na jej pozyskanie jest światło słoneczne, ale witaminę D można dostarczyć do organizmu poprzez wprowadzenie do diety produktów takich jak wzbogacone płatki zbożowe, pełne mleko oraz niektóre owoce morza.

Stosowanie środków antybakteryjnych
Kamień nazębny również powoduje erozję zębów, ponieważ znajdują się w nim bakterie oraz resztki jedzenia. Te mikroorganizmy żywią się resztkami jedzenia oraz wydzielają substancje kwasowe, które mogą prowadzić do erozji zębów. Pomocne w zwalczaniu kamienia nazębnego oraz mikroorganizmów w jamie ustnej okazuje się stosowanie na zęby olejków bakteriobójczych, takich jak olejek miętowy, olejek z drzewa herbacianego czy olej z oregano.
4
kamień nazębny
Unikanie częstego usuwania kamienia nazębnego
Usuwanie kamienia nazębnego to zabieg dentystyczny, podczas którego lekarz zdrapuje brud z zębów i go wypłukuje. Nie powinno się jednak korzystać z niego zbyt często, ponieważ ścieranie szkliwa może również powodować erozję zębów. Trzeba pamiętać, że usuwanie kamienia to zabieg dentystyczny, a nie kosmetyczny i właśnie w taki sposób powinno się do niego podchodzić.

Żucie gum bezcukrowych
Niektóre gumy bezcukrowe pomagają zmniejszyć kwasowość w jamie ustnej. Takie gumy często zawierają ksylitol, który pomaga utrzymać dobry poziom pH w ustach i kontrolować kwasy powodujące erozję zębów.
  • Komentarze Tipy.pl (0)

E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub