Jak wyciągnąć kleszcza? strona 1 z 5

Naturą kleszcza jest zakopać głowę w skórze i dokopać się do krwi. Najbardziej prawdopodobne jest, że za kilka dni odpadnie sam, lecz aby zapobiec zakażeniu należy go usunąć jak najprędzej. Poznaj kilka sposobów na usunięcie kleszcza.
Jak wyciągnąć kleszcza?
Udostępnij na FB
1
kleszcze usuwanie
Podane poniżej sposoby na usunięcie kleszcza sprawdza się zarówno dla ludzi jak i zwierząt. Po pierwsze jeśli to możliwe, załóż rękawiczki. Używając pęsety złap kleszcza, jeśli to możliwe jak najbliżej skóry. Delikatnie wyciągnij go, powolnym ruchem, ciągnij prosto, nie wyciskaj, nie skręcaj kleszcza.
2
kleszcz ugryzienie
Jeśli nie masz pęsety, znajdź mocną nić. Zawiąż ją wokół kleszcza (blisko głowy) i delikatnie pociągnij, aż wyjdzie. Można kleszcza usunąć palcami. Wówczas warto ochronić się ubierając rękawiczki lub wyciągając kleszcza poprzez chusteczkę. Gdy kleszcz jest zbyt mały, aby go chwycić, wypróbuj wycisnąć go brzegiem plastikowej karty np. kredytowej. Przyłóż kartę w pobliże głowy kleszcza, następnie naciśnij skórę pod głową kleszcza. Niektórzy uważają, że jest to najbezpieczniejsza metoda usuwania kleszcza. Ponieważ nie ma niebezpieczeństwa uwolnienia bakterii przez kleszcza w czasie wyciągania.
3
kleszcze usuwanie
Po usunięciu kleszcza, przemyj miejsce ugryzienia wodą z mydłem i zdezynfekuj olejkiem herbacianym lub alkoholem. Dokładnie umyj ręce.
Co się stanie jeśli głowa kleszcza zostanie w skórze? Spróbuj wydobyć pozostałą część kleszcza, za pomocą cienkiej zdezynfekowanej uprzednio igły. Jeśli nie jesteś pewny czy część kleszcza pozostała w skórze, udaj się do lekarza.
Wyciągniętego w całości kleszcza zabij, rozgniatając go pomiędzy dwiema twardymi powierzchniami.
4
jak usunąć kleszcza
Kiedy wybrać się do lekarza?
Jeśli nie możesz wydobyć głowy kleszcza ze skóry. Gdy rozwija się gorączka, nudności, bóle mięśni lub sztywność. Pojawią się migreny, bóle głowy, czerwona wysypka lub czerwony rumień wokół miejsca ugryzienia. Objawy mogą pojawić się w ciągu najbliższych dwóch tygodni. Gdy wiesz, że w twoim regionie występuje borelioza, skonsultuj się z lekarzem.
Przeczytaj teraz: Jak wyciągnąć kleszcza?
  • Komentarze Tipy.pl (16)

Chris - 2016-07-27
Potwierdzam słowa mojego przedmówcy. Kleszcze wkręcają się w ciało ofiary tyle, że nie czynią tego lewoskrętnie, a właśnie prawoskrętnie, dlatego też należy usuwać je wykonując ruch przeciwny do ruchu wskazówek zegara. Przed przystąpieniem do "operacji" pozbycia się intruza dobrze jest ubrać gumową rękawiczkę, następnie należy przyłożyć palec wskazujący do kleszcza i delikatnym, powolnym ruchem kręcić odwłokiem w lewo. Po pomyślnie przeprowadzonej akcji miejsce ugryzienia przemyć wodą z mydłem i zdezynfekować spirytusem. Jeżeli wokół nie ma charakterystycznego czerwonego rumienia oznacza to, że kleszcz był czysty i niczym nas nie zainfekował. W takim wypadku na tym się skończy i nie spotkają nas żadne przykre konsekwencje. Tą metodą usunąłem już wiele kleszczy wykręcając je w jednym kawałku razem z główką.
wolf - 2016-07-27
Kupiłem w sklepie zestaw do badania boreliozy u kleszcza. Zbadałem. Okazało się, że może być chory (pasek był bardzo słaby, ale był; a instrukcja mówi, że słaby pasek należy traktować jako wynik pozytywny). Teraz na nic mi się te wyniki nie przydały. Nawet jakbym zrobił badania z najlepszym laboratorium to wynik pozytywny o niczym nie świadczy. Jeśli wynik jest negatywny to ok.Mogę spać spokojnie, ale pozytywnego nikt nie uzna. Więc i tak muszę zrobić serię badań.
ewka - 2016-07-27
te brudne paznokcie sa OKROPNE!!!! za porady dziekuje, ale mama nadzieje, ze sie nikomu nie przydadza. tego wszystkim zycze!
mosquito - 2016-07-27
kleszcza po wyciągnięciu nie należy zabijać tylko dziada wypatroszyć na żywca pod lupą
kala - 2016-07-27
ja do polaka przeciez jak kleszcz sie już wbił to jakim cudem uśpisz go acetonem klesz broniądz sie wejdzie głębiej i zaczyna sie problem wyciągała wiele kleszczy psu i zdażyło mi sie poruszyć go odsuwając sierść nigdy bym takiej metody nie polecała to samo wykręcanie chyba że ktoś jst wprawiony w to najlepszą metodą jaka stosuje jest penceta chwycić kleszcza przy skórze i szybko go wyciągnąć oczywiście jak wejdzie głębiej wtedy tylko lekarz .
davinci - 2016-07-27
Jak mam nie wierzyć w WYKRĘCANIE kleszcza, skoro ten sposób stosuję od lat u mojego psa, zawsze sprawdzam, czy jest kompletny, żywy, czy gadzina macha nóżkami po wyciągnięciu i ten sposób działa w 100%
na pewno nadal będę WYKRĘCAĆ, choć w tym roku chroni mojego psa obroża, więc póki co, jest spokój
davinci - 2016-07-27
Kasia-Krk - 2016-07-27
Co za głupota, ze male kleszcze to samce i nie przenoszą chorób. Są to nimfy i przenoszą choroby!
Polak potrafi - 2016-07-26
Kolega mój robił pracę mgr z kleszczy (obronioną na celująco!). Przekazał mi kilka ważnych informacji, które sprawdzają się w 100% (w sezonie łapię ok 5-8 kleszczy gdyż często pracuję w wysokiej trawie, ogrodach itp.). Mianowicie: 1. kleszcze WKRĘCAJĄ SIĘ! w ciało ofiary a nie wbijają i należy je wykręcać w prawo! 2. małe kleszcze wielkości ok. główki od szpilki to Samce to o tyle ważne, bo samce nie przenoszą chorób! 3. przed wyciągnięciem należy uśpić kleszcza najlepiej stosując Aceton czyli zmywacz do paznokci - wacik, papier toaletowy nasączyć i przyłożyć na ok. 1 min. 4. miejsce po kleszczu zdezynfekować np spirytusem, wodą utlenioną itp. 5. Kleszcze lubią przesiadywać" na roślinach m. in. takich jak: bez lilak, leszczyna, wysokie trway, wysokie paprocie. Po każdej wycieczce do lasu na łąki itp. należy oglądnąć całe ciało często na drugi dzień gdzieś swędzi - tam może być niezauważony kleszcz. Wczoraj miałem kleszcza pod pachą (malutki), ale już wyciągnięty w całości zwiedza" kanalizację miejską!! :D
po fakcie - 2016-07-26
Samo wyciąganie kleszcza to już jest "musztarda p[o obiedzie" i nie ma większego znaczenia . Dla tego co one przenosi do krwi nie ma to większego znaczenia .
Nickddd - 2016-07-26
Kupę kleszczy wyciągnąłem psu. Najlepsza metoda to chwycić pensetą i wyciągać kręcąc.Jak się go po prostu ciągnie to nogi sie urywają.
Artur - 2016-07-26
Od 27 lat choruję na boreliozę. Ta choroba omal nie zniszczyła mi życia. Trudno ją leczyć i nie wiadomo kiedy się znowu odezwie. Ważną rzeczą jest świadomość tego, że borelioza występuje na całym obszarze naszego kraju i moim zdaniem ma charakter epidemii. Dlatego, wychodząc z założenia, że lepiej zapobiegać, a trudniej leczyć należy pamiętać o kilku zasadach.
Po pierwsze kleszcza niczym nie smarujemy, usuwamy podważając go, czym szybciej tym lepiej.
Po drugie obserwujemy miejsce ukąszenia, jeśli pojawi się rumień (miejsce zaczerwienione powyżej 1 cm) to odwiedzamy lekarza.
Po trzecie nie dajemy się spławić lekarzowi, żądamy leczenia doksycykliną nie krócej niż 3 tygodnie.
Po czwarte jeśli pojawią się po jakim nieokreślonym czasie objawy związane z narządami ruchu, mięśniami, lub ciągłe zmęczenie lub objawy psychiczne kojarzymy je z ukąszeniem kleszcza i informujemy o tym lekarza.
Po piąte borelioza występuje w dwóch odmianach: neuroboreliozy i boreliozy mięśniowo-stawowej, jeśli traficie na pierwszą objawy przypominają nerwicę lub chorobę psychiczną, w drugim przypadku w skrajnych przypadkach może dojść do tego, że nie ruszycie się z łóżka ponieważ zaatakowane stawy stracą swoją sprawność. Duża część chorych na boreliozę jest żle diagnozowana i jest leczona na stwardnienie rozsiane, tocznia, lub choroby psychiczne.
Po piąte nie lekceważcie boreliozy, bo może się to skończyć koszmarem w waszym życiu lub nawet śmiercią, należy zakładać, że wielu lekarzy nadal wie niewiele o boreliozie i w związku z tym należy szukać takiego, który jest w stanie pomóc.
Pozdrawiam!
Artur
Inder - 2016-07-26
Czy naprawdę naukowcy nie są w stanie wymyślić substancji, od której WSZYSTKIE kleszcze wyginą, a pozostałym organizmom nic się nie stanie? Gdyby nagle wszystkie kleszcze znikły - przyrodzie chyba żadna szkoda by się z tego powodu nie stała?
jędrek - 2016-07-26
za badanie kleszcza płaci wszystkim ewa.
pollockk - 2016-06-30
To bardzo ważne, żeby kleszcza nie wykręcać, a wciąż wiele ludzi w to wierzy. No i na pewno NIE WOLNO go smarować tłuszczem, masłem czy smalcem...
Ewa - 2016-06-21
Kleszcza powinno oddać się do badania.
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub