Jak wybrać odpowiednie kieliszki do wina i szampana? strona 1 z 2

Mają różne kształty i rozmiary – kieliszki do wina są w użyciu już od setek lat. Szkło stało się na tyle istotnym elementem nakrycia stołu, że doszliśmy już do punktu, w którym dany rodzaj wina podaje się w specjalnie przygotowanym do tego celu kieliszku. Odpowiedni kieliszek wydobywa smak danego wina lub szampana, jego aromat i charakter. Naukowo potwierdzono, że kształt kieliszka ma wpływ na różne związki znajdujące się w winie i odczuwalnie zmienia jego smak i aromat. Kieliszki do wina nie powinny być barwione ani grawerowane. Najlepiej, jeśli są zrobione z cienkiego kryształu. Jeśli chcesz w pełni cieszyć się smakiem wina lub szampana, wybranie odpowiedniego kieliszka jest kwestią zasadniczą. Poniżej podaje kilka wskazówek, którymi należy się kierować dokonując wyboru.
Jak wybrać odpowiednie kieliszki do wina i szampana?
1

Czerwone wino. Jeśli jesteś miłośnikiem czerwonych win, takich jak Cabernet Sauvignon, Merlot, Shiraz itp. najlepszy jest kieliszek zwany „Bordeaux”. Jest wysoki i szerszy na dnie, a jego kształt sprawia, że doskonale koncentruje w sobie aromat wina i wydobywa jego walory smakowe. Pełniejszy aromat czerwonych win potrzebuje więcej miejsca, żeby się rozprzestrzenić, a szersza czasza kieliszka umożliwia jego uwolnienie się i zebranie u wylotu kieliszka.

kieliszek bordeaux
2

Białe wino. Jeśli preferujesz wina białe, takie jak Chardonnay, Sauvignon Blanc or Pinot Grigio, wybierz kieliszek, który jest odrobinę wyższy, niż kieliszki do czerwonego wina, jest smuklejszy i ma wysoką nóżkę. Stożkowaty kształt kieliszka koncentruje u jego wylotu subtelny bukiet białego wina, który jest bardziej delikatny niż w przypadku wina czerwonego. Smukłe, cieńsze szkło sprawia, że wino dłużej pozostaje schłodzone.

kieliszek do białego wina
3

Burgundy (Pinot Noir). Pinot Noir jest specjalnym szczepem winorośli uprawianym w regionie Burgundii we Francji. Pinot Noir to winorośl najbardziej delikatna i najtrudniejsza do wyhodowania. Jeśli Cabernet Sauvignon jest królem czerwonych win, Pinot Noir zdecydowanie jest królową. Ze względu na swój wyjątkowy charakter, Pinot Noir posiada specjalnie dla siebie skonstruowany kieliszek w kształcie balona, szerszy niż kieliszek Bordeaux. Kieliszek posiada większą czaszę, żeby jeszcze lepiej wydobyć aromat delikatniejszego Pinot Noir.

Kieliszek do burgunda
Udostępnij na FB
4
kieliszek do szampana

Szampan. Zapamiętaj, że kieliszek do szampana nie wygląda tak, jak w starych filmach lub na weselach. Takie kieliszki są całkowicie źle skonstruowane – mają bardzo płytką czaszę i szeroki wylot. Sprawia to, że bąbelki ulatniają się, a szampan szybko traci smak. Te kieliszki są całkowitym przeciwieństwem odpowiedniego kieliszka do szampana. Kieliszek do szampana, zwany flute, jest wysoki i cienki, ma bardzo stromą czaszę i mały wylot. Taka konstrukcja umożliwia jak najdłuższe zatrzymanie bąbelków w szampanie. Bardzo wąskie dno kieliszka zapewnia stały strumień bąbelków w szampanie, sprawiając że musuje on aż do samego końca.

5
kieliszek do sherry

Sherry. Pij to wino przed posiłkiem. Sherry to mocne wino serwowane zazwyczaj jako aperitif. Kieliszek do sherry jest używany również do podawania innych aperitifów i likierów. Standardowy kieliszek do sherry jest niższy niż pozostałe kieliszki, ma dość strome dno, które zwiększa aromat i smak sherry. Tak jak wszystkie kieliszki do wina, również kieliszek do sherry powinien być wykonany z cienkiego kryształu.

Przeczytaj teraz: Jak podawać wino?
  • Komentarze Tipy.pl (0)

E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub