Jak rozpoznać samobójcę?

Nie zawsze łatwo jednoznacznie stwierdzić, czy ktoś ma skłonności samobójcze. Istnieją określone zachowania, których zaobserwowanie powinno być dla nas sygnałem ostrzegawczym. Potencjalni samobójcy nie zawsze wykazują depresyjny nastrój. Zdarzają się w ich życiu dni, kiedy wszystko wydaje się normalne. Jednak, gdy przyjrzeć im się bliżej widać od razu, że coś jest nie tak. Osoba, która ma skłonności samobójcze wymaga profesjonalnej opieki psychologicznej. Pamiętaj o tym, jeśli zidentyfikujesz przedstawione poniżej objawy:
Jak rozpoznać samobójcę?
1
Zwróć uwagę na to, czy dana osoba rozmawia o samobójstwie lub wypowiada zdania wskazujące na myśli samobójcze, np. „Świat będzie beze mnie lepszy”, „Chciałbym umrzeć”, „Dłużej nie dam rady tak żyć”.
2
Zapytaj wprost: „Czy myślisz o samobójstwie?”, „Chcesz się zabić?”. Jeśli odpowiedź brzmi „tak”, zapytaj „Jak planujesz to zrobić”?
3
Uważnie słuchaj jak dokładnie jest sprecyzowany plan samobójstwa. Im więcej w nim szczegółów, tym większe prawdopodobieństwo samobójstwa.
4
Zadawaj pytania zachowując spokój, dowiedz się, kiedy dana osoba chce popełnić samobójstwo i jaki ma dostęp do środków, za pomocą których pragnie tego dokonać (tabletki, broń, sznur itp.).
5
Zamiast paniki, czy irytacji, okaż empatię i zrozumienie. Pozwól rozmówcy otwarcie opowiedzieć o swoich uczuciach i myślach.
6
Jeśli plan samobójstwa jest szczegółowo opracowany, włącznie z datą i godziną, podejmij natychmiastową akcję dzwoniąc na policję lub pogotowie.
7
Jeśli ryzyko samobójstwa jest nieco mniejsze, porozmawiaj z daną osobą o konsultacjach psychologicznych. Pomóż jej znaleźć odpowiedniego lekarza i umów ją na spotkanie. Zaoferuj, że pójdziecie tam razem.
Udostępnij na FB
  • Komentarze Tipy.pl (15)

Czlowiek - 2016-01-15
Ludzie ktorzy pisza tu komentarze tak okropne...sa bez serca . Powinny byc usuniete bo namawiaja do samobojstwa. Samobojcy to osoby bardzo wrazliwe.
joanna - 2016-01-03
Choruje na depresje juz 18 lat ,jest to bardzo ciezka choroba,byłam kilka razy w szpitalu,miewam mysli
samobójcze szczególnie rano.Jestem po kontrola lekarza.
asdfghj - 2014-04-16
wy nic nie rozumiecie , niektórzy chcą się zabic za to zę ktoś inny ich skrzywdził . czest chca trafiac do szpitala wymyslaja swoje historie ze sa normalni a tak naprawdę mają depresje długo nie leczona powoduje takie skutki .zazwyczaj najlatwiej jest sie zabic zwyklymi tabletkami , lecz nie zawsze to skutkuje po tym masz najczesciej wymioty . potem coraz gorzej czujesz sie samotny al enie pwiesz nikomu o tym czesto placzesz , po dluzszym czasie starasz sobie zalatwic cos mocniejszego bo boisz sie kupic sznur i sie powiesic wolisz bolesna smierc po to zeby wszyscy cie zrozumieli....jednak zazywanie duzej ilosci tabletek nie powoduje chcainej reakcji . izolujesz si eod swiata jest ci jeszcze bardziej przykro ze ci nie wyszlo..... teraz juz nie umrzesz bo wszyscy wiedza ze kiedys czhcialas i ci epilnuja
kistek1234 - 2014-02-16
Gościu co Ci upadło na głowę żeby tak pisac? Ty w ogóle wiesz coś o samobójcach?
karolina 111 - 2013-12-04
masakra, kto to pisał... ludzie którzy tak gadają jak jest napisane w tym artykule chcą tylko na siebie zwrócić uwagę.. jeżeli ktoś chce to zrobić na prawdę to nie da się tego wyczuć..
STELLA176 - 2013-04-17
. . . (~") . . . Nie zgadzam sie z tym co tu zostało opisane.
m...len - 2013-02-01
w życiu nie czytałam większych pierdół, za przeproszeniem. ci, którym jest najciężej, nie mówią o tym. po prostu to robią. samobójca to człowiek, który czuje się niepotrzebny i niechciany, ma świadomość, że nikogo nie obchodzi, zazwyczaj uważa siebie za tak mało ważną osobę, że nie zawraca nikomu głowy swoimi problemami. po prostu to robi...
sylwia180793 - 2012-12-20
Nigdy nie można stwierdzić czy ktoś chce popełnić samobójstwo, wielu ludzi uważa, że ten kto chcesz popełnić samobójstwo nie mówi o tym. Są różne przypadki to zależy od charakteru osoby. Może mówić o tym aby uzyskać pomoc, sprawdzić czy inni wezmą go na poważnie albo po prostu zrobić to. Dlatego ważne jest aby okazywać swoim bliskim wsparcie przez cały czas, pokazywać, że mogą na nas liczyć, nie tylko jak jest źle.
Nato - 2012-11-12
Nie kupuję tego artykułu. Ktoś kto mówi o samobójstwie, wcale nie chce się zabić - on woła o pomoc. Zatem artykuł nie opisuje profilu typowego samobójcy, tylko pewną wąską grupę.
a___-55 - 2012-09-01
Poczytajcie artykuły na profesjonalnych stronach o depresji - osoby chcące popełnić samobójstwo bardzo często mówią o tym innym, choć czasami w niejasny sposób. Niewiele osób zabija się pod wpływem impulsu, większość to planuje i w jakiś sposób daje otoczeniu do zrozumienia, co chce zrobić.
iaar - 2012-03-17

Co wy k.....a wiecie o samobujcach w poniedzialek stracilem przyjaciela popelnil samobujstwo , sygnalizowal i szukal pomocy u wszystkich nawet ja nie moglem mu pomuc , nie odczytalem jego wolania o pomoc.

Szkoda czlowieka tyle planow tyle mozliwosci i nic nie moglem zrobic. przyjaciel zostawil wszystkich a sam jest szczesliwy (????) mam nadzieje juz mu wybaczylem . szkoda dzieci i żony bo dla nich teraz zacznie sie nowe ciezkie zycie ale co tam musimy zyc dalej to co ALI zacol postaramy sie dokonczyc.

ps. SORY ZA BŁĘDY

IAAR

Jan - 2011-10-08
Pierdoły wypisujecie. Takie artykuły to śmieci. Bierze się jakaś cybalica za psychologię a pojęcie ma marne. Ludzie, jak się na czymś nie znacie to się do cholery nie bierzcie za porady bo więcej szkody niż pożytku narobicie. A to co autorka opisała to są nie sambójcy tylko dupy życiowe u których na biadoleniu się kończy. Najczęściej pijawy, które żerują na uwadze innych. Do psychologa - tak. Ale to nie są samobójcy. To jest sposób by zwrócić na siebie uwagę, tak jak te wszystkie "cięcia się". Kto się chce pociąć naprawdę, robi to fachowo i po cichu. W necie jest mnóstwo prostych "tips&tricks" jak się skutecznie zabić za jednym podejściem. Więc jeśli ktoś naprawdę chce to zrobić, to po prostu to robi. Cała reszta to zwykłe ofiary losu i zamiast się użalać powinno się je opierdolić i pogonić do psychologa bo depresja i stany lękowe nie muszą wcale prowadzić do samobójstwa. To się leczy.
moody - 2011-06-08
jestem Darek mam już 31 lat ogólnie tez mam mysli samobójcze prawie cały czas mam swoje powody miłość poczucie własnej wartośći 0, i teraz doszły jeszcze finase juz mi sie niechce naprawde nic.Zastanawiałem się nad sposobem zabicia się, zeby był bezbolesny bo jestem pierdoła lecz wiem ze trzeba to zrobić tak aby było pewne wypicie wódki i zatrucie co2 to chyba bedzie najlepsze hmm tylko zeby miec tyle odwagi grr
Szawel - 2011-04-30
Dokladnie ja jestem taką osobą nie gadam nikomu że chce się zabić bo to bylo by chore. poprostu w czyny idę ostatnio mi cos odwalilo zaczolem się ciąć żyletką nikgdy tak nie robilem bo się balem ale powiem wam ze mi się to spodobalo najpierw lekko ciolem a teraz coraz mocniej i osstatnim razem tak sie wkurwilem na swój los ze wziolem se nuz z kuchni i pociolem se cale rece calutkie z żyly tak krew tryskala jak z fontanny zaczolem sie śmiać bulu nawet nie czulem to ciolem dalej skonczylo sie na szyciu calej reki nie zaluje bylo fajnie zamirzam coś odjebać konkretniejszgo psycholog mi nie pomoże a koty mają przejebane hahah
Co to ma być? - 2011-04-16
Przecież żaden potencjalny samobójca nie powie swoim znajomym ,,Chcę umrzeć", a jeśli tak to raczej ta osoba jest chwilowo załamana i szuka pomocy, bo ktoś kto na prawdę chce umrzeć nie chwali się tym na prawo i lewo. Po nich nic nie widać, to są zwykli ludzie, którzy żyją wśród nas. W ogóle kto planuje samobójstwo z dokładną datą i godziną? Błagam, ludzie... Z resztą, żeby ktoś taki opowiedział o swoich planach musi znaleźć kogoś kto na prawdę go zrozumie i nie zawsze jest to "najlepsza przyjaciółka". Właśnie bliscy rzadko kiedy się tego spodziewają..
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub