Jak nie dać sobą manipulować? strona 1 z 3

Manipulantom zależy na jednej rzeczy: kontroli. Każdy może manipulować lub być zmanipulowanym: rodzice, kochankowie, mężowie, żony, przyjaciele, dzieci, pracownicy lub pracodawcy. Każdy związek, który opiera się na manipulacji zmierza do klęski. Z tego powodu musisz nauczyć się rozpoznawać manipulantów i dowiedzieć się, jak sobie z nimi radzić. Tylko wiedza o tym, jak nie dać sobą manipulować pozwoli ci zachować zdrowie umysłowe i psychiczne.
Jak nie dać sobą manipulować?
1
Zidentyfikuj zachowania manipulacyjne. Manipulanci są dobrzy w jednej rzeczy: kontrolowaniu innych. Ich taktyki są różne, ale cel pozostaje zawsze ten sam: zmanipulować kogoś tak, by zrobił to, czego manipulator chce. Zachowania manipulacyjne mogą dotyczyć gróźb, komplementów, wywoływania poczucia winy lub poniżania. Manipulator może trzymać cię w niepewności okazując ci na przemian przesadną sympatię i oczarowanie oraz chłód i gniew. Jeśli w czyimś towarzystwie często czujesz się zestresowany lub rozdrażniony, może okazać się, że jesteś zaangażowany w manipulacyjny związek.
2
Przyjrzyj się, w jaki sposób dajesz sobą manipulować. Sporządź listę rzeczy, które zrobiłeś na prośbę manipulanta i tych, których odmówiłeś. Napisz jak za każdym razem się czułeś.
3
Określ w jakie czułe punkty uderza manipulant. Na przykład, jeśli jesteś osobą szczodrą i troskliwą, może on zasugerować, że niespełnienie jego prośby oznacza, że jesteś samolubny i egoistyczny.
Udostępnij na FB
4
Przestań usprawiedliwiać manipulanta. Jeśli za jego zachowanie obwiniasz nieszczęśliwe dzieciństwo, wiedz, że taka wymówka jest częścią jego strategii. Strzeż się ludzi, którzy cały czas grają ofiary.
5
Odrzucaj pozornie atrakcyjne oferty pomocy finansowej, zawodowej czy jakiejkolwiek innej. Dla manipulanta zawsze jest „coś za coś”. Prezenty, które ci oferuje mają służyć uzyskaniu od ciebie czegoś w zamian.
6
Naucz się odmawiać. Mów manipulantom „nie” w sposób uprzejmy i racjonalny.
7
Ustal granice i trzymaj się ich. Musisz nabrać emocjonalnego dystansu do samego siebie. Inaczej nie będziesz mógł poradzić sobie z mającymi cię zmanipulować komentarzami lub zachowaniami.
8
Kwestionuj kłamstwa i półprawdy. W dyskusji kieruj się logiką, a nie emocjami. Jeśli to konieczne, zakończ spór stwierdzeniem „zgadzam się” lub „jestem innego zdania”. Trzymaj się swoich poglądów. Przygotuj się na powtarzanie swojego stanowiska wiele razy, zanim manipulant ostatecznie zdecyduje się odpuścić.
9
Przygotuj się na eskalację konfliktu. Manipulant nie odda kontroli bez walki. Usłyszysz jak bardzo jesteś podły i jak strasznie ranisz go swoim egoistycznym zachowaniem. Działania manipulanta mogą być gorsze, niż kiedykolwiek wcześniej. Może on również całkowicie zrezygnować z kontaktów z tobą. Wytrwaj w swoich postanowieniach. Nie wchodź w sprzeczki i nie daj się podejść.
10
Zobacz, w jaki sposób manipulant zareaguje na zmianę twojego zachowania. Niektóre osoby dostrzegą swoje błędy i docenią korzyści płynące z bardziej partnerskich relacji. Uważaj jednak. Inni mogą nie znieść porażki i szukać nowych sposób przejęcia kontroli nad twoim życiem. Gdy w końcu uporasz się z manipulantem poczujesz przypływ optymizmu, siły i energii, uświadomisz sobie ze to ty jesteś odpowiedzialny za swój los.
Przeczytaj teraz: Jak uniknąć manipulacji?
  • Komentarze Tipy.pl (8)

trajkotka - 2015-11-06
Moja bratowa jest straszną manipulantką i manipuluje teściami i Swoimi rodzicami oraz mężem, córką, zięciem, synem, synową a nawet swoimi koleżankami i oczywiście mną co ja mam robić? To trwa już 30 lat tyle ile brat jest z Nią żonaty .
do dobry mąż choc to bylo dawno temu ;) - 2014-01-20
U mnie to samo w rodzinie "pani" psycholog, manipuluje swoim mężem oraz teściową. Obdarza ja drobnymi upominkami i bardzo wiaze emocjonalnie przez syna i wnuki. Wywoluje ciagle pczucie winy. Wypomina bledy syna, zarzuca zle wychowanie, choc ja uwazam, ze to "zloty maz". Tesciowa w ciaglym poczuciu winy jest na ich zawolanie. Doslownie staje na rzesach i robi to co ona chce, a jak sama mowi wizyty jej nie raz koncza sie lzami. Jestem rowniez synowa i znam ja dluzej i wiem ze nie zachowuje sie tak jak zachowywala sie wczesniej. Przez pewien czas dystansowalam od manipulatora od tesciowej tez, ale pani psycholog probuje teraz sklocic mnie z tesciowa. Najgorsze jest to ze ja zdaje sobie z tego sprawe, a tesciowa nie... Tkwi w niewiedzy. Dla mnie to jest straszne, rowniez cierpie.
Zastanawiam mnie jedno pytanie, czy psycholodzy sa w stanie zostawic prace w pracy, czy zyja nia wiecznie?
efi5 - 2013-04-16
Manipulacja uczyniła już wiele intryg i nieporozumień.Należałoby nauczyc się uważnie słuchać i rozróżniać intencje manipulującego, bo da się to zauważyć.Nauczyć się trzeba mówić -NIE-czyli być więcej asertywnym i to pozwoli na łagodzenie skutków manipulacji.Ktoś kto zna słabe punkty osoby nadającej się do zmanipulowania będzie czasem sprawdzał na ile ma władzę nad daną osobą i wówczas atakuje w wybranym dla siebie momencie.Proszę mu wprost powiedzieć i do tego stanowczo, aby zaprzestał manipulowania i to też powinno pomóc
dubdus3 - 2013-03-16
prosze napisac do mnie na priv.. prosze ... pomocy ...
l - 2013-02-05
mam ciotke, ktora jest manipulantem do potegi. oszkalowala mnie okrutnie w cztery oczy, a teraz wypiera sie, ze takiej rozmowy w ogole nie bylo. jest podstepnym babskiem, zlym czlowiekim, ,ktory robi ze mnie wiariata. Ja jednak nie poddam sie. Bede walczyc o prawde do konca moich dni. A jej podlych wystepkow nigdy jej nie wybacze.
on - 2013-01-02
koleżanka żony jest podstepną osobą,manipuluje twoją żoną dla własnych korzyści..doskonale wie jak manipulować przyjaciólmi i wrogami...najpierw żonę zmiękcza podkreślając żony ego a pózniej działa.mowi to co żona chce usłyszeć udajac w ten sposób przyjazna osobe..podsuwa wowczas jakieś okropne kłamstwa na ciebie i to staje sie podstawą do tego co chce osiągnąć a gdy żona zaczyna mieć wątpliwości do ona zaczyna krytykowaci w ten sposób wpływa na żony myślenie i ta koleżaneczka uzyskuje co chce--napewno jest samotna i tak sie dowartościowuje ,chce być ciagle w centrum uwagi,a tak naprawde to jest wielkim tchórzem bo boi sie samotności...możesz zgłosić na policje bo to jest na to paragraf---złośliwe dreczenie...należy pójśc do dzielnicowego i powiedziec ,że chcesz złożyć skargę reszte policha zrobi sama...a z zona porozmawiaj na spokojnie--powiedz ,że pani "psycholog" sama potrzebuje pomocy i wcale nie chce pomóc żonie tylko ja wykorzystuje psychicznie...powodzenia --nie bój sie idz na policje bo ona nigdy nie da wam spokoju to taki typ człowieka...
dobry mąż - 2012-03-20
Jestem od ponad 15 lat w zwiazku małzeńskim od 3 lat źle sie dzieje. Żona mówiże mnie nie nawidzi nie kocha i źle sie ze mną czuje oraz że mam odejść. Nie wiedzięłm co sie dzieje jak się okazałao za całą sprawą stoi koleżanka żony panienka po psychologii z doświadczeniem w zakładzie psychiatrycznym, która zdobyła żony miłość i cały czas żoną manipuluje pisząc jej sms-y " bądź dobra, bądź zła " itp. Dzieci są wykończona a żona wpadła w taki amok że trzęsie sie i pali po kilka papierosów jednocześnie wrzucając mi przy każdej okazji jaki to jestem zły i jakie krzywdy jej zrobiłem. Jednak prawda jest taka, że byłem dobrym mężem i kochającym ojcem ale koleżanka w korporacji uwielbia Freuda i manippulację. Co robić, żona jest zaślepiona i nie widzi nas tylko koleżankę i jej doświadczenia na naszej rodzinie. Czy zgłosic to na Policję ?
baGy - 2010-09-16
Treściwe... zidentyfikowałem takiego"manipulanta" powoli widzę, że "takich to do lasu i dać łopate!" bo takie mendy potrafią już doskonale kopać nie tam gdzie trzeba. Nie daj się przekręcić bo będziesz kompletne dno!!!
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub