Jak uczyć dzieci angielskiego? strona 1 z 6

Istnieje powszechna opinia, że najlepiej języków obcych uczą się dzieci. Ich chłonne mózgi przyjmują nową wiedzę nie jako coś obowiązkowego, lecz przez zabawę. Wielu z nas zachodzi w głowę jak nauczyć dziecko mówić w obcym języku, lub jak ćwiczyć język obcy z dzieckiem w domu. Otóż nie jest to rzeczą niemożliwą. Wystarczy znać kilka trików, którymi możemy się posłużyć podczas nauki w domu, czy w szkole.
Jak uczyć dzieci angielskiego?
1

Jak zachęcić dzieci do rozmowy ze sobą w obcym języku? To proste. Potrzebujesz małej, miękkiej maskotki. Powinna mieć ona imię, angielskie jeśli uczymy angielskiego, francuskie jeśli uczymy francuskiego, itd. Przyjmijmy, że uczymy dzieci języka angielskiego. Nasza maskotka nazywa się Matt. Wybierz jedną osobę z grupy. Poproś ją aby zakryła oczy lub wyszła na chwilkę z sali. Pozostali chowają maskotkę. Zadanie dla dziecka, które wyszło polega na tym, aby odnalazło tą zabawkę. Dziecko musi pytać w języku angielskim kogokolwiek z grupy jak znaleźć zabawkę. Za każdym razem jednak musi się przedstawić i powiedzieć o co chodzi. Na przykład: 'Good morning. My name is Anna. I'm looking for my toy, Matt. Do you have it?' Jeśli zapytane dziecko ma wspomnianą zabawkę, powinno odpowiedzieć 'Good morning. My name is Caroline. Yes, I have Matt.' Jeśli zaś nie ma odpowiedź powinna brzmieć: 'Good morning. My name is Caroline. No, I don't have Matt.' Jeśli masz dużo dzieci w grupie, możesz podpowiedzieć dziecku, w której części grupy powinno szukać.

Udostępnij na FB
Wskazówki
  • Podpisz meble w klasie. Ponaklejajcie z dziećmi naklejki z angielskimi nazwami przedmiotów w klasie. Podpiszcie, biurka, krzesła, szafki, tablicę, okna, itd.
  • Możesz też wykonać magiczne pudełko, w którym będą się znajdowały różne przedmioty. Dziecko będzie wkładało rączkę i macało dany przedmiot. W ten sposób będzie musiało odgadnąć jego nazwę.
  • Graj z dziećmi w słowne bingo. Zróbcie razem karty do gry i do dzieła!
  • Pamiętaj, że mnemonika może być bardzo pomocna. Grupujcie i kategoryzujcie zatem słownictwo już od początku.
2
Połóż na stole różne obiekty w widocznym miejscu. Wszystkie dzieci powinny doskonale widzieć wszystkie rzeczy. Nazywajcie każdy przedmiot po angielsku. Dzieci za każdym razem powinny powtarzać nazwy angielskie danych przedmiotów. Poproś dzieci, aby zapamiętały wszystkie przedmioty. Nie powinny być one nowe dla dzieci, aby łatwiej je wszystkie zapamiętały. Następnie poproś dzieci, aby się oddaliły od stolika i odwróciły tyłem do niego. Schowaj jeden przedmiot tak, aby dzieci nie widziały, który przedmiot chowasz. Poproś wybrane dziecko, aby podeszło do stolika. Powiedz mu który przedmiot schowałaś. Niech wytłumaczy pozostałym dzieciom, w języku obcym oczywiście, o jaki przedmiot chodzi. Reszta zgaduje.
3

Jeśli chcesz nauczyć dzieci gramatyki, ale nie chcesz ich zanudzać regułami, ponieważ i tak są na to za małe po prostu używaj kolorowej kredy podczas pisania zdań na tablicy.

Na przykład:

I like tennis.
Mother cooks dinner.

Na niebiesko oznaczono zaimki, na czerwono czasowniki, a kolorem zielonym rzeczowniki. To ćwiczenie jest bardzo pomocne dla tych uczniów, którzy mają problemy z układaniem zdań.

4

Jak ćwiczyć z dziećmi liczenie w obcym języku? Możesz na przykład poprosić jedno dziecko, aby na sekundę opuściło klasę. W tym czasie schowacie z resztą dzieci wybrany wcześniej przedmiot. Dziecko, które wyszło po powrocie będzie miało za zadanie odszukać ten przedmiot. Pozostali podpowiadają licząc. Jeśli wybrana osoba jest daleko od miejsca, w którym schowano przedmiot, dzieci liczą cicho. Im bliżej dane dziecko będzie schowanego przedmiotu, tym głośniejsze powinno być liczenie. Możesz też poprosić jedno dziecko, żeby liczyło, a nie cała klasa i powtórzyć to ćwiczenie kilka razy. Za każdym razem wychodzić powinna inna osoba i inna osoba powinna liczyć.

5

Będziesz potrzebowała fiszek. Poukładaj je po klasie w przypadkowej kolejności. Połóż je na parapecie, na półce, na biurkach dzieci – gdziekolwiek. Następnie powiedz dzieciom jakiej karty szukasz, oczywiście w obcym języku. Dziecko, które pierwsze znajdzie daną kartę, otrzymuje punkt. Jest to super zabawa do uczenia dzieci słownictwa. Można ją zastosować praktycznie z każdym blokiem tematycznym.

6

Możesz śpiewać z dziećmi piosenki. Dzieci to uwielbiają. Wybierz jakąś odpowiednią do poziomu dzieci. Śpiewajcie razem. Najlepiej jeśli wprowadzisz też elementy ruchowe.

7

Podziel klasę na dwie grupy. Każdą z grup nazwij, na przykład 'sun' i 'moon'. Wybrane dziecko z każdej grupy stara się wypowiedzieć tak szybko jak to możliwe słowo widoczne na fiszce. Dziecko, które będzie pierwsze zdobywa punkt, dla swojej drużyny. O następne słowo konkurują kolejne dzieci. Wygrywa ta drużyna, która zdobędzie najwięcej punktów. Jest to metoda idealna do powtarzania słownictwa.

8
Będziesz potrzebowała dwóch zestawów kart. Jedne ze słówkami w języku angielskim, a drugie z obrazkami tych słów, lub słówkami po polsku. Rozdaj dzieciom karty z angielskimi słówkami. Podziel dzieci na grupy (dwie lub trzy, zależy ile dzieci masz w grupie). Każdą grupę posadź oddzielnie w innym miejscu klasy. Następnie pokaż dzieciom jedną z kart z obrazkiem lub słowem polskim. Dziecko z grupy, które ma obrazek powinno usiąść do ławki. Wygrywa ta grupa, z której dzieci pierwsze 'pozbędą się' obrazków.
9
Napisz na tablicy wybrane słowa. Najlepiej jeśli będą to słowa, które będziesz chciała z dziećmi powtórzyć. Wypisz tyle, ile tylko chcesz. Podziel klasę na dwie grupy. Niech ustawią się w linii od pierwszej ławki przy tablicy do końca klasy. Sama stań na końcu klasy. Poproś pierwsze dzieci z kolejki, aby podeszły do Ciebie. Powiedz im na ucho jedno ze słów. Zabawa działa na zasadzie głuchego telefonu. Gdy powiesz start dzieci podbiegają do swoich drużyn i mówią ostatniej osobie z kolejki na ucho wybrane słowo. To dziecko mówi na ucho kolejnemu w kolejce i tak dalej, aż do pierwszego dziecka w kolejce. Powinno ono krzyknąć to słowo głośno szybko podbiec do tablicy i pokazać je. Wygrywa ta drużyna, która zrobi to pierwsza.
10
Przygotuj obrazki wybranych przedmiotów. Będziesz też potrzebować magnetofonu. Puść obrazek w klasę. Niech dzieci udają, że jest bardzo gorący i podają go sobie szybko z rąk do rąk. W tym czasie włącz muzykę. W momencie, gdy zatrzymasz muzykę dzieci powinny skończyć podawanie obrazka, a dziecko które aktualnie go trzyma musi podać jego angielską nazwę. Kontynuuj zabawę z nowym obrazkiem, od dziecka, na którym się zabawa zatrzymała.
11

Dzieci stoją w kółku. Jedno z nich trzyma piłkę. To dziecko, które trzyma piłkę, powinno powiedzieć jakieś słowo z bloku tematycznego, który jest aktualnie powtarzany lub z wybranego rozdziału książki. Jeśli dziecko poda właściwe słowo i jego tłumaczenie na język polski, może rzucić piłkę do kolejnej osoby, która musi zrobić to samo. Trudność polega na tym, że słowa nie powinny się powtarzać. Tej samej metody możesz użyć ucząc małe dzieci liczenia lub alfabetu. Każde kolejne dziecko musi powiedzieć kolejną cyfrę lub liczbę.

12

Jeśli Twoje dzieci są troszkę starsze i są już na odrobinę wyższym poziomie możesz spróbować innej metody. Napisz zdanie bez stosowania odstępów między wyrazami i bez używania dużych i małych liter. Zadaniem dzieci będzie rozpisanie tych zdań tak, jak powinny wyglądać. Na przykład: 'helloareypuokwhatareyoudoingtonight?'.

13

Odgrywanie ról jest idealną metodą nauki języka. Stosuje się ją głównie ze starszymi dziećmi. Jedno jest na przykład sprzedawcą, a drugie klientem. Bardzo rozwijające ćwiczenie i dające dużo możliwości.

Wskazówki
  • Komentarze Tipy.pl (5)

kaczorka - 2012-03-15
najlepsza okazała się nauka przez zabawę. zauważyłam, że mój dzieciak najszybciej łapie słówka, kiedy nie stoję nad nim i do znudzenia powtarzam jeden wyraz. starsze z kolei wybrało szkołę językową speak up, gdzie trafił do grupy podobnej wiekowo. ma zajęcia multimedialne u nich, całkiem szybko chwyta nowe rzeczy.
mirabel - 2010-12-17
Znakomity artykuł:)Przede wszystkim bawiąc (czuję się jakbym Amerykę odkryła;) )Jest mnóstwo pozycji dla dzieciaków, które są tak skonstruowane, aby dziecko uczyło się przy okazji, np. wspomniane już przez kogoś książeczki typu Angielski z Maksem, baśnie i bajki po angielsku, piosenki i generalnie wszystko, co sprawi, że dzieciak będzie się dobrze bawił
AgnieszkaL - 2010-07-08

Najlepiej od małego uczyć ich piosenek po angielsku. Dobrze jest też puszczać programy angielskie. O ile i tak dziecko nic nie zrozumie to załapie właściwy akcent (najlepiej puszczać np bbc gdzie akcent jest poprawny).

goja - 2010-06-17
Bardzo fajne metody:) Wykorzystam jako uzupełnienie do zabawy przy książeczkach "Angielski z Maksem"
Ewelina - 2010-06-14
Bardzo interesujący artykuł. O ile z nauczeniem dzieci słówek, czy liczb nie miałam wcześniej problemu, tak przystępne wytłumaczenie im podstaw gramatyki zawsze było dla mnie trudne. A ten motyw z kolorowaniem poszczególnych części zdania? Świetny!
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub