Co robić gdy użądli osa? strona 1 z 2

Jeśli wraz z rodziną lubicie spędzać dużo wolnego czasu na zewnątrz, koniecznie musisz nauczyć się jak radzić sobie z użądleniem przez osę. Osy są o wiele bardziej agresywne, niż pszczoły i mogą nas użądlić nawet kilka razy. Z tego powodu przed przystąpieniem do działania warto się jak najszybciej oddalić w bezpieczne miejsce.
Co robić gdy użądli osa?
1
W odróżnieniu od użądlenia przez pszczołę, po użądleniu osy nie ma konieczności usuwania żądła. Musisz skupić się tylko na zneutralizowaniu skutków działania jadu. Zwróć uwagę czy nie pojawiła się żadna reakcja uczuleniowa. U osób uczulonych na jad osy objawy widoczne są natychmiast po ukąszeniu. Niezbędne jest wówczas szybkie leczenie, aby uniknąć wstrząsu anafilaktycznego, który może doprowadzić do zatrzymania akcji serca i śmierci.
2
Jeśli ty lub twoje dziecko zostanie użądlone przez osę, natychmiast podejmij akcję łagodzenia bólu i neutralizowania jadu. Na miejsce ukąszenia zastosuj okład z lodu lub ściereczki zamoczonej w zimnej wodzie. Jeśli korzystasz z lodu, najpierw zawiń go w ściereczkę, a później przyłóż na bolące miejsce. Staraj się obniżać temperaturę miejsca ukąszenia przez około 30 minut.
3
Wacik bawełniany lub ręcznik papierowy nasącz kwaśnym roztworem. Możesz do tego celu wykorzystać sok z cytryny lub ocet. Zwilż miejsce ukąszenia, tak by płyn dostał się do wewnątrz otworu po żądle. Kwaśny płyn zneutralizuje jad i przyniesie ulgę.
Udostępnij na FB
4
Nałóż na obszar użądlenia krem do stosowania miejscowego, aby złagodzić pieczenie po zastosowaniu kwaśnego roztworu.
5
Dostępne bez recepty leki przeciwhistaminowe mogą zmniejszyć stan zapalny i uczucie swędzenia po użądleniu osy.
6
Szczególną ostrożność zachowaj podczas spożywania na zewnątrz pokarmów lub napojów. Jeśli nie zauważysz, że usiadła na nich osa i weźmiesz je do ust, rozdrażniony owad może użądlić cię wewnątrz jamy ustnej. Aby nieco zminimalizować ból i obrzęk, zacznij ssać kostkę lodu. Użądlenie wewnątrz ust może od razu wywołać reakcję uczuleniową, obserwuj poszkodowanego i podejmij natychmiastowe działania.
7

Objawy reakcji alergicznej.

Jeśli u osoby, którą użądliła osa wystąpią jakiekolwiek z poniższych objawów, natychmiast zadzwoń pod 999 lub 112, nawet jeśli osoba ta nigdy wcześniej nie miała alergii na użądlenia owadów.

  • Trudności z oddychaniem

  • Uczucie ściskania w gardle

  • Zaczerwienienie

  • Gorączka

  • Przyspieszone bicie serca

  • Zawroty głowy, omdlenie lub dezorientacja

  • Rozstrój żołądka, wymioty lub biegunka

  • Obrzęk jamy ustnej, języka, policzków, oczu i szyi

  • Płytki bądź przyśpieszony oddech

  • Komentarze Tipy.pl (39)

Do 75DR8 - 2017-01-19
To zapytam wprost. W budynku (pensjonacie) zagnieździły się osy). Jako, że stanowiły niebezpieczeństwo dla turystów, a odkrycie gniazda miało miejsce w niedzielę, wezwałam straż pożarną. Nie udzielili pomocy, bo teraz nie usuwają gniazd. Ok. Zrozumiałam. Problem w tym, że na moją prośbę nie udzielili mi nawet informacji, co zrobić, by pozbyć się gniazda. Tak się zachowuje Straż Pożarna?! Pomogła firma, zajmująca się dezynsekcją i za ich radą kupiłam "gaśnicę na osy", która użyta późnym popołudniem, gdy osy są mniej aktywne zlikwidowała problem. Nie do końca zgodzę się, że z osami można koegzystować. Kiedyś w Stanach, właściciel domku postanowił skosić trawę. Zapach spalin uderzył na alarm osy, które licznie zaatakowały. Inny incydent miałam z psem. Poszłam z nim na spacer do lasku koło domu. Przy okazji chciałam zobaczyć, czy są już grzyby i zeszłam z drogi. Pies niczego złego nie zrobił. Przeszedł koło drzewa i ni skąd ni zowąd zaczął się energicznie kręcić. W sekundzie obsiadł go rój os. Mnie tego dnia użądliły trzy sztuki. Puściłam psa wolno do domu, by nie narazić się na atak. Osy wyczesała mu z sierści mama. Od tego zdarzenia chwytał osę pyskiem, wypluwał na ziemię i zabijał łapą, po czym ją zjadał. Na użądlenie os (za wyjątkiem osób uczulonych na jad) pomaga surowa cebula nałożona na miejsce użądlenia.
Matt - 2016-09-09
75DR8 - 2014-08-04
W takim razie powiedz mi co mi pomoże skoro opuchliznę mam już drugi dzień a nie jestem uczulony. Noga jest ciepła i boli.
użądlony - 2015-09-09
dzisiaj ugryzła mnie jedna taka wredna małpa, tzn. osa i to dwukrotnie, nie mam pojęcia jak znalazła się pod koszulką, co pomaga złagodzić ból, szczypanie i opuchliznę to zimny okład, najlepiej z kostek lodu, użarła mnie małpa po 13 a jeszcze teraz czuję miejsce użądlenia, wredna bestyja zboczona :)
MAx Polax - 2015-09-07
Mi pomaga sok z cebuli . Opuchlizna schodzi do pól godziny. Przy uczuleniu lepiej podjechać do lekarza.
sdsdf - 2015-09-07
co za goowniane wskazówki
renata - 2015-08-04
Ja muszę wtedy działać szybko, bo jestem uczulona na jad osy i jej użądlenie może skończyć się tragicznie. Ratunkiem w tej sytuacji jest adrenalina w strzykawce, którą mam zawsze przy sobie, żeby nie ryzykować życia
gu - 2015-07-29
my przykładamy od razu przekrojonego ziemniaka. sok powoduje ze opuchlizna sie nie rozprzestrzenia :) powodzenia
Ja - 2015-07-20
Ludzie nie piszcie pierdul i wywodów czy gryzie czy kasi g. mnie to obchodzi
Piszcie Co pomaga i co robić.
Dziecko mi płacze i nie mam czasu pierdul czytać
asser - 2015-07-17
Niestety w moim przypadku zwykła cebula nie załatwia sprawy, bo jestem uczulona na jad osy i dlatego zawsze mam przy sobie adrenalinę w strzykawce na wypadek wstrząsu anafilaktycznego.
olkamil22 - 2014-08-11
Jak mnie osa kiedyś użądliła to mama mi dawała cebulę, żebym przyłożyła i faktycznie pomagała.
75DR8 - 2014-08-04
Jeśli ktokolwiek chce wiedzieć kto to "Klemens" (osoba pisząca "poradę") , niech kliknie jego nicka . Jeśli chodzi o same osy - jeszcze nigdy nie czytałem większego idiotyzmu . Jestem strażakiem w PSP i jeżdżę do zdarzeń typu "osy , pszczoły czy szerszenie " w chwili gdy zagrażają zdrowiu ludzi . Z własnych doświadczeń (24 lata służby) doskonale wiem , że najagresywniejszym owadem z w/w są PSZCZOŁY ; nie te w ulach , pasieczne a te które się wyroiły (przeważnie w czerwcu jest nasilenie lub jak kto woli "wysyp" pszczół) . Osa jest drapieżnikiem . POLUJE NA INNE OWADY ; a nie na człowieka czy dzieci . Na nieszczęście dla osy , ma czasem zwyczaj budowania swych gniazd tam gdzie są skupiska ludzi ... często także w ziemi . KAŻDY owad , każde żywe stworzenie , gdy cokolwiek zagraża jego egzystencji , potomstwu broni się . Cały problem polega na tym , że ludzie nie są na tyle inteligentni by pojąć kilka prostych podstaw ... przecież nie pchamy palców do ognia ani nie kładziemy gołych rąk do mrowiska ! Jeśli zabijemy osę czy jakiegokolwiek owada , ten wydziela zapach który wskazuje jego pobratymcom "atak" . Można być pewnym , że kiedy człowiek "zaatakuje" owada np miażdżąc go czy miotając chaotycznie ścierką , to owad zaatakuje . Osa , mimo swej złej sławy , jest stworzeniem które idealnie odstrasza i wybija wszystkie komary oraz inne robactwo . To , że jak każdy owad lgnie do słodkiego , jest efektem jej łakomstwa a nie potrzeb żywieniowych . By zakończyć - od 5 lat na działce pod zadaszeniem altany mam całkiem spore gniazdo os ; bywa , że nie dalej niż dwa metry od gniazda grilluję . Jeszcze ANI RAZU żadna osa nie użądliła ani mnie , ani mojej żony , ani moich dzieci ... wystarczy ich nie drażnić ; zapewniam , że koegzystencja z osami jest nie tylko możliwa , ale i korzystna dla człowieka (brak robactwa w miejscu bytowania osy) . /// KIT JAKIM NAS "ZNAWCA" KLEMENS RACZYŁ , JEST NICZYM WIĘCEJ NIŻ LUDOWYMI BREDNIAMI ZASTRASZONEGO DZIECIACZKA . Pozdrawiam myślących .
ann.100 - 2014-07-18
Osa mnie użądliła 2 razy w życiu. Brrr tragedia! Teraz zawsze patrze gdzie stawiam stopę, gdzie siadam i czy przypadkiem w szklance nie ma osy, bo słyszałam o przypadkach, że ktoś połknął osę.
Sylwia - 2014-07-15
Lubie pobyc na przyrodzie.
yusk - 2014-07-10
tusk uzar mnie 15 lat temu pomocy!!!!!
~~Ryś - 2014-07-09
Moją żonę użądliła osa w usta dwa lata temu. Doznała wstrząsu anafilaktycznego. Do dzisiaj jest nieprzytomna i okresowo oddycha za nią respirator (niedotlenienie mózgu). Nigdy nie miała żadnych problemów alergicznych po użądleniach, ale jak mówią "zawsze musi być ten pierwszy raz". W drugiej minucie podano adrenalinę i chyba tylko to uratowało jej życie. Ludzie uważajcie. Z tym nie ma żartów.
kuna - 2014-07-09
Ratunku!!!! To co ta osa w końcu robi?? Żądli? Kąsi? Czy o zgrozo jedno i drugi ne raz, bo w artykule pojęcia są stosowane zamiennie:
"Jeśli ty lub twoje dziecko zostanie użądlone przez osę, natychmiast podejmij akcję łagodzenia bólu i neutralizowania jadu. Na miejsce ukąszenia zastosuj...."
tmn - 2014-07-09
Matołkom, którzy uważają, że osy gryzą, a nie żądlą, proponuję przenieść się na forum o ufo, kosmitach i innych rewelacjach nie z tej Ziemi. Albo, jeśli nie chcą wyjść na idiotów, sprawdzić w internecie i postudiować anatomię owadów.
Storm - 2014-07-09
Co zrobić ? Modlić się i żałować za grzechy,wg.kryteriów biskupich.Leki w odstawkę.
fx70 - 2014-07-09
Ja mam refleks , osa usiadła na twarzy teściowej ,nie miała szans na ukąszenie zdążyłem zabić łopatą
Byku - 2014-07-09
Osy "gryzą" nie żądlą...
KGT117 - 2014-07-09
Mnie w pociągu użądliła pszczoła. Lekkie objawy i zawroty w głowie. Jak dotarłem cudem do domu pomógł ocet!! Jak ręką odjął ból i pieczenie. Szybko zapomniałem, że coś mnie użądliło.
dominicus666 - 2014-07-09
Co robić gdy użądli osa? Zabić osę. W niczym nie pomoże, ale poprawi samopoczucie!
edek - 2014-07-09
Co oni tu wygadują, najlepsza na użądlenie jest cebula.
tomma - 2014-07-09
Jak użądli osa, najlepiej strzelić sobie baranka w łeb. Co rusz słyszę takie rady na opady. Jak byłem mały nie raz mnie i kolegów pożądliły osy, pszczoły, szerszenie i nikt z tym nic nie robił. Dziś to nagle wielki narodowy problem. Najlepiej zlikwidować wszystkie owady i będzie spokój :-)
jaw - 2014-07-09
Żądło pszczoły ma budowę harpuna. Jest bronią JEDNORAZOWEGO użytku. Zostaje wyrwane z ciała pszczoły i pozostaje w ofierze. Pszczoła pozbawiona żądła umiera. Natomiast osy są drapieżnikami. Ich żądła są gładkie i służą do polowań oraz odstraszania intruzów.
marek - 2014-07-09
Osa nie zadli
interion - 2014-07-09
siw, radzę podszkolić się w temacie anatomii osy, nie polecam przekonywać się o istnieniu żądła empirycznie, za to może pomocny będzie rysunek http://www.crabro.republika.pl/photo/cialo.gif lub zasięgnięcie informacji ze sprawdzonych źródeł (żądło posiadają samice os). Żądło osy tym różni się od żądła pszczoły, że nie zostaje w ciele ofiary.
dziadek - 2014-07-09
Nie kazdy nosi na spacery apteczke czy butelke z octem. Moze to zabrzmi dziwnie i " nie
higienicznie ' ale w takich niespodziewanych sytuacjach na miejsce uzadlenia mozna przylozyc chusteeczke spryskana wlasnym moczem ( bez obaw w takiej sytuacji parcie napewno wystapi ). Zapewniam ze mocz jest plynem sterylnym i zawiera wiele skaldnikow neutralizujacyhc jad.
siw - 2014-07-09
Osy nie żądlą proszę pana redaktora bo nie mają żądła.. Osy gryzą...Więc co zrobić gdy ugryzie nas osa!!! Pozdrawiam
suzan - 2014-05-09
Dzisiaj byłam z synem u trzech lekarzy , ponieważ użądliła go osa w powiekę.Pierwszy przepisał lek przeciwhistaminowy(to było rano) i powiedział że opuchlizna będzie schodzić.Niestety wieczorem było jeszcze gorzej , więc pojechaliśmy na opiekę całodobową - tam odesłali nas na SOR , gdzie dostał zastrzyk i antybiotyk. Jednak wszyscy lekarze stwierdzili że wapno (calcjum) w takich sytuacjach nic nie daje i nie należy go podawać tylko leki przeciwhistaminowe (zyrtec , clemastin....) oraz okłady z fenistilu.
klera34556 - 2013-10-13
Mnie użądliła w nos puchnął wyglądałam jak gargamel udzieliłam porady lekarza musiałam:być w szpitalu przez tydzień
oloboga - 2013-09-10
a mnie dziś ukąsiła osa w łepetynę :)atakowała mnie dotąd aż udało jej się mnie użądlić w głowę. bolało, piekło i swędziało chyba ze 2 godziny, ale nic nie robiłęm tylko zimna woda i tyle a wieczorem żonka mi posmarowała octem
topielica - 2013-08-19
Wypicie wapna to podstawa ,nie każdy bowiem wie czy jest uczulony na jad osy - w miejsca użądlenia można też przyłożyc kawałeczek cebuli to taki domowy sposób by ulżylo .
letnianutka1996 - 2013-08-11
Podobno gdy użądli cię osa w język to dochodzi do takich wypadków że nie można oddychać bo wszystko ci tam w środku puchnie.Nie wiem czy to prawda ale słyszałam że były takie przypadki.Lepiej się pilnować,ale najgorzej jak ją rozzłościsz to wtedy nie daje ci spokoju.
Kaja - 2013-08-07
do Erkaa: sama wypisujesz głupoty. Jest napisane, że "nie ma konieczności usuwania żądła" gdy użądli osa bo przecież OSA NIE ZOSTAWIA ŻĄDŁA!!! Zanim coś napiszesz to się zastanów.
Erkaa - 2013-08-07
"W odróżnieniu od użądlenia przez pszczołę, po użądleniu osy nie ma konieczności usuwania żądła." GŁUPOTA! Każde obce ciało należy usunąć, zwłaszcza źródło jadu! Trzeba je usunąć poprzez podwadzenie, nigdy szarpnięcie czy ściśnięcie pęsetą!
arimor - 2013-01-14
Do użądlenia osy bardzo często dochodzi na nadmorskiej plaży - osy krążą tam bowiem stale, szukając słodkich odpadków po pączkach, drożdżówkach i puszek po słodkich napojach. Jeśli zostaniemy użądleni na plaży nie mamy pod ręką octu ani innych specyfików, jednakże woda morska jest idealnym antidotum! Należy zamoczyć w morzu ugryzioną część ciała na około 20 minut. Zimna woda z solą ściągnie opuchniętą skórę, zneutralizuje działanie jadu i złagodzi ból.

Jeśli podczas ugryzienia mamy pod ręką wapno, przyjmijmy je, niezależnie od tego czy wcześniej mieliśmy alergię na jad, czy też nie - niestety zawsze możemy jej dostać, szczególnie jeśli osa użądliła nas w okolice gardła czy szyi.
sylwia180793 - 2012-12-13
Jeżeli osa użądli w język najlepiej ten język ścisnąć aby częściowo zatrzymać rozprzestrzenianie się jadu. Moja znajoma w wakacje wypiła osę, która użądliła ją w język, ona ten język ścisnęła i cały czas go trzymała aż do interwencji medycznej - pomogło.
Stanek - 2010-08-06
Warto zaopatrzyć się w odsysacz jadu (w tej chwili dostępny jest na rynku tylko odsysacz Aspivenin). Jednominutowe użycie może zapobiec groźnym skutkom ukąszeń przez osy (i inne owady).
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub