Jak wymienić świece zapłonowe? strona 1 z 4

Świece zapłonowe są strategiczną częścią każdego nowoczesnego silnika, ale na szczęście są częścią, którą możesz wymienić samodzielnie.
Świece zapłonowe starszego typu można zastąpić takimi, które zawierają części wykonane z platyny lub świecami wieloelektrodowymi, które zawierają więcej, niż jedną elektrodę znajdującą się u podstawy świecy. Świece te wykazują większą niezawodność i dłuższą żywotność. Chociaż koszt zakupu takiej świecy jest nieraz 2 lub nawet 3 razy większy od ceny zakupu normalnej świecy, warto zainwestować.
Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak w miarę prosto i szybko wymienić świecę w swoim samochodzie. Unikaj jednak wymiany świec w niesprzyjających warunkach pogodowych lub wówczas, gdy trudno się do nich dostać.
Jak wymienić świece zapłonowe?
1
Zaplanuj sobie odpowiednio czas, wymiana świec może nieco potrwać. Jeśli robisz to po raz pierwszy, poświęć na to 3–4 godziny, musisz bowiem poczekać, aż silnik nieco się ochłodzi. Jeśli wymianę planujesz następnego dnia, zajmie ci to około godziny czasu. Poświęć15 minut na każdą świecę. Wymiana świec jest nieco trudniejsza od wymiany np. filtra powietrza, czy opony.
2
Przed przestąpieniem do wymiany świec zajrzyj do książki obsługi pojazdu. Sprawdź gdzie umiejscowione są świece i ile ich jest, jaki mają rozmiar i jaki klucz potrzebny będzie do ich wymiany. Możesz zapisać na kartce markę model i rok produkcji samochodu oraz pojemność i rodzaj silnika. Wszystkie te informację możesz znaleźć na tabliczce informacyjnej znajdującej się pod maską.
3
Odwiedź lokalny sklep z częściami zamiennymi. Znajdź odpowiednie świece. W książce serwisowej sprawdź, które z nich będą pasowały do twojego samochodu lub po prostu zapytaj o to sprzedawcę. Zapytaj również od odpowiedni klucz nasadowy, który ułatwi Ci ponowne wkręcenie świec na swoje miejsce lub o klucz dynamometryczny.
Udostępnij na FB
Wskazówki
  • Rozłącz tylko jeden przewód zmieniając jednocześnie tylko jedną świecę. Pozostawienie reszty przewodów i świec na swoim miejscu pozwoli na uniknięcie pomyłki podczas ponownego wpinania kabli.
  • Używając specjalnych kluczy do świec unikniesz upuszczenia jej podczas usuwania lub montażu. Jeżeli świeca spadnie na ziemię niemal pewne jest, że zmieni się wielkość szczeliny między elektrodami (musisz ponownie ją ustawić lub wymienić świecę na nową).
  • Aby mieć pewność, że świece są odpowiednio przykręcone, użyj klucza dynamometrycznego i dokręć je według specyfikacji pojazdu. Informację na temat siły z jaką świeca ma być przykręcona znajdziesz w sklepie lub książce pojazdu.
  • Sprawdź stare świece przed usunięciem. Powinny być lekko nadpalone przy końcu, mogą też wystąpić białe plamki. Jeśli świece są czarne, wygięte lub złamane, oznacza to, że masz problemy z samochodem. W takim przypadku należy bezzwłocznie skontaktować się z mechanikiem.
  • Silniki wysokoprężne nie mają świec zapłonowych.
  • Te podstawowe kroki dotyczą wymiany świec do wszystkich typów silników.
  • Umieść trochę środka antykorozyjnego (WD-40) na wtyczki, w przypadku jeżeli silnik wykonany jest z aluminium. Środek antykorozyjny zapobiega wystąpieniu reakcji pomiędzy innymi metalami.
  • Nie zdzieraj kabli ze świec gwałtownymi ruchami. Unikniesz w ten sposób konieczności ich wymiany wraz ze świecami Na rynku dostępnych jest wiele narzędzi to tego typu zadań.
  • Użyj małej ilości izolacji lub specjalnego silikonu po wewnętrznej stronie fajki, dzięki temu w przyszłości usunięcie przewodu z świecy będzie prostsze.
  • Wymiana świec zapłonowych obejmuję wiele niebezpieczeństw: gorący, nie schłodzony silnik, upuszczenie narzędzi wewnątrz silnika lub pasków klinowych, możliwość pomieszania kabli zapłonowych, nierówna praca silnika, dobór złych świec.
  • Najczęstszym problemem jest gorący silnik, tj. zabranie się za wymianę świec prosto po powrocie ze sklepu z częściami bez uprzedniego schłodzenia silnika. Większość ludzi jest zbyt zajęta aby czekać, ale świecę są ostatnią rzeczą, która stygnie w silniku. Jeśli naprawdę się śpieszysz, użyj rękawic by uniknąć poparzenia.
  • Upuszczenie narzędzi: należy uważać, by żadne z narzędzi nie spadło nam na świece czy na kable i by żadna część nie dostała się do otworu po świecy.
  • Trudno dostępne wtyczki: W nowszych samochodach wtyczki wydają się trudne do ściągnięcia. Należy poszukać zapadek, które blokują wtyczki i uzbroić się w cierpliwość.
  • Policz swoje narzędzia po zakończeniu pracy: Bardzo łatwo przeoczyć klucze, śrubokręty, lub nawet stare świece i pozostawić je wewnątrz silnika. Najlepiej wszystko zapisywać i odkładać na swoje miejsce, ponieważ pamięć po wymianie już kilku świec czasem zawodzi.
  • Pamiętaj o prawidłowych oznaczeniach świeć i kabli zapłonowych. Wbrew pozorom kable i świece są często numerowane. Przed wybraniem się do sklepu z częściami zamiennymi spisz wszystkie symbole lub po prostu weź świecę ze sobą.
  • Upewnij się, że podczas wymiany świecy zapłonowej nic nie blokuję jej gwintu (drobinki kurzu, smary i różnego typu zabrudzenia), jeżeli tak to powinieneś użyć sprężonego powietrza w celu usunięcia zabrudzeń zaraz po wykręceniu starej świecy.
4
Dowiedz się z książki lub zapytaj pracownika jaką szczelinę muszą mieć twoje świece zapłonowe. Niektóre nowoczesne świece nie muszą jej posiadać. Inne natomiast posiadają różnej wielkości szczeliny między elektrodami w zależności od tego czy zakładasz je do samochodu z silnikiem sześciocylindrowym czy V-8. Wszystko uzależnione jest od rodzaju i modelu silnika.
5
Zaparkuj pojazd i wyłącz silnik. Otwórz komorę silnika, a następnie pozostaw do zupełnego schłodzenia na ponad godzinę. Uwaga! Jeśli silnik twojego samochodu chodził dłuższy czas, świece mogą byś najgorętszą częścią silnika. Choć schłodzenie ich może wymagać kilku godzin, warto poczekać, w przeciwnym wypadku możesz kilka tygodni chodzić z poparzonymi rękoma.
6
W razie potrzeby przygotuj narzędzie, dzięki któremu będziesz mógł ustawić szczelinę między elektrodami na świecy. To właśnie dzięki tej szczelinie przeskakuje iskra. Jedna elektroda jest w kształcie litery „L” (haczyk), natomiast druga znajduje się zaraz naprzeciwko niej. Ustaw przerwę pomiędzy elektrodami zgodnie z wartością podaną w książce serwisowej.
7
Przygotuj narzędzia i nowe świece. Zapamiętaj kierunek, w którym odkręcasz i zakręcasz świece. Jeśli świece ułożone są w trudno dostępnym miejscu, możesz nie widzieć klucza i wiedza ta z pewnością ci się przyda.
8
Sprawdź dopasowanie nowych świeć względem gniazda. Jeśli do nowych świec przymocowane są gumowe uszczelki, rozważ usunięcie ich za pomocą śrubokręta krzyżaka i użycie taśmy. Możemy przykleić świece do gniazda przy użyciu taśmy klejącej, co ułatwi ci uwolnienie ich, gdy już będą zamocowane w silniku. Innym sposobem jest użycie do tego specjalnych szczypiec.
9
Znajdź w książce serwisowej pojazdu kolejność podłączenia kabli do świec. Liczba kabli jest równa liczbie świec zapłonowych. Często przewody te mają kolor czerwony lub czarny i rozłożone są równomiernie po obu stronach silnika.
10
Za pomocą taśmy izolacyjnej zaznacz, gdzie każdy z przewodów powinien być podłączony. Nie polegaj tylko na własnej pamięci, ponieważ łatwo można zapomnieć prawidłową kolejność kabli, co wywoła nieprawidłową pracę silnika. Pamiętaj, że pomyłka może być szkodliwa w skutkach, a możliwości podłączenia jest naprawdę wiele. Dlatego jeśli już taka sytuacja będzie miała miejsce, skontaktuj się z ekspertem.
11
Ostrożnie usuń każdą wtyczkę z świecy, aby uniknąć zerwania okablowania. Tak zwane fajki lub czapeczki należy ściągać mocno je kręcąc lub ciągnąć - unikaj szarpania.
12
Za pomocą szczotki lub sprężonego powietrza przeznaczonego do czyszczenia silnika usuń wszelkie zanieczyszczenia wokół świecy i jej gniazda.
13
Korzystając ze specjalnego klucza wykręć stare świece zapłonowe i na ich miejsce zakładaj nowe. Nie używaj dużo siły ponieważ będziesz miał problemy z ponownym wykręceniem świec podczas następnej wymiany. Zazwyczaj wystarczy przykręcić świece palcami, a następnie dokręcić je 1/16 obrotu klucza.
14
Do każdej świecy podłącz w odpowiedniej kolejności kable. Usuń taśmy.
15
Usuń narzędzia znajdujące się w pobliżu silnika, zamknij pokrywę komory silnika i odpal silnik.
Wskazówki
  • Komentarze Tipy.pl (5)

Geos - 2015-02-23
Świece wykręca się na ciepłym silniku występuje mniejsze rysyko uszkodzenia przy odkręcaniu.
A co do ostatniego punktu aby po wyjęciu świecy psikać sprężonym powietrzem to najlepsza droga aby syf dostał się do cylindrów i uszkodził silnik !!! Więc nie piszcie ludziom takich bzdur.
NorthShore - 2013-02-02
Nie wiem kto pisał te brednie ale świece wykręca się na gorącym silniku, a na możliwie zimnym wkręca.
Wykręcanie na gorącym stanowczo ułatwia sprawę, gdy świeca jest zapieczona bądź za mocno wkręcona, szczególnie w dieslach spotykane.
Wkręcać nie trzeba na zimno, ważne, aby nie było dużej różnicy temperatur między głowicą silnika, a świecą.

Ogólnie wiele elementów odkręca się w stanie gorącym, nie wiem czy autor poradnika kiedykolwiek robił cokolwiek przy samochodzie...
Wystarczy fakt badania kompresji, co autorze, wykręcisz świece na zimnym silniku by się nie poparzyć i zmierzysz kompresję nie rozgrzanego silnika ? Gratuluję.
yoah - 2011-11-21
No wreszcie jakiś poradnik napisany porządnym, zrozumiałym językiem, a nie sieczka trudnych słów, których nie rozumiem.

Czekam już 4 dni bez włączania silnika, więc jutro będzie 5 i mam nadzieję, że stare świece już ostygły i się nie poparzę.

Cóż, jutro przede mną wielki dzień.
Próba samodzielnej wymiany świec :D
danielskce - 2011-03-13
Generalnie te porady to sa albo dla niepelnosprawnych umyslowo mechanikow albo dla 12 latkow, wymieniajac swiece musimy poczekac az silnik ostygnie nie dlatego bo sie poparzymy ale dlatego iz silnik jak i swieca goraca beda mialy minimalnie inne rozmiary to samo bedzie ze swieca zimna(nowa), wiec jesli wkrecimy zimna swiece do goracego silnika to mozemy doprowadzic do zaklinowania nowej swiecy i miec powaznie utrudnic lub uszkodzic gniazdo swiec
miko - 2010-09-16
No z wymianą świec czasem sporo roboty ale głównie to też aby mieć dobry klucz bo mogą być problemy z wykręceniem.
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub