Jak zrobić kolaż? strona 1 z 2

Kolaż to technika kompozycji różnych dzieł artystycznych, które nie koniecznie muszą być ze sobą związane. Robienie kolażu jest bardzo proste, a może być również świetną zabawą i doskonale wpływa na rozwijanie kreatywności. Poniżej znajdziesz wskazówki jak zrobić kolaż.
Jak zrobić kolaż?
Rzeczy, których potrzebujesz:
Klej, Materiały, Nożyczki, Baza np. kartka papieru lub kawałek starej gazety
1

Zbierz materiały do kolażu i odnajdź w nich inspirację.

  • Tradycyjne materiały do kolażu to skrawki papieru i inne płaskie elementy, takie jak wycinki z gazet i czasopism, zdjęcia lub ich kserokopie, tapety, folia, papier do pakowania prezentów oraz obiekty takie jak wstążki, sznurki, koraliki, pióra i kawałki materiału.

  • Kolaż może obejmować obrazy, tekst, kolory jednolite lub bardzo zróżnicowane, różne tekstury.

  • Wykorzystaj to, co masz w zasięgu ręki.

  • Stwórz to, czego nie masz. Kolaż to ambasador różnych form, możesz malować i rysować obok elementów, które wkleiłeś lub po nich.

  • Nie wykluczaj żadnych materiałów, takich jak choćby papier ścierny, czy rozmazane zdjęcia.

2

Wybierz bazę pod kolaż.

Zazwyczaj bazę tę stanowi kartka papieru lub tektury, bo jest to powierzchnia najłatwiejsza do oklejania. Tło wcale nie musi być białe. Mogą je stanowić kolorowe strony z gazet, duże fotografie lub kartka z tekstem. Możesz po nim malować, rysować lub zakleić większość powierzchni.

Udostępnij na FB
Wskazówki
  • Nie spiesz się. Bądź cierpliwy i ostrożnie dobieraj materiały.
  • Kolaż jest doskonały do eksperymentowania. Możesz poeksperymentować z kolorami, przestrzenią, teksturami i przekazem.
  • Jeżeli lubisz taką zabawę, spróbuj zrobić kolaż elektroniczny.
  • Jeżeli chcesz wszystko dokładnie zaplanować, porozkładaj swoje materiały na podłodze na sucho i układaj je do momentu, aż wszystko nie znajdzie odpowiedniego miejsca. Następnie zrób zdjęcie i zabierz się do klejenia.
  • Zrób dokładnie taki kolaż, na jaki masz ochotę i nie obawiaj się eksperymentować.
  • Pozwól by prowadził cię instynkt. Wyraź siebie w kolażu.
  • Nie musisz przyklejać wszystkich elementów poziomo, ukos jest znacznie ciekawszy.
3

Przygotuj bazę.

Przygotuj bazę przez dostosowanie jej do potrzebnych wymiarów i kształtu. Dodaj też ozdoby, które chcesz umieścić w tle.

4

Użyj nożyczek, aby powycinać kawałki do kolażu.

  • Spróbuj powycinać swoje materiały w niezwykłe kształty, wytnij słowa z różnych źródeł lub sklej je z pojedynczych liter.

  • Wytnij obraz, jego znaczną część lub tylko kawałek z charakterystycznym kolorem lub kształtem, który wywoła jakieś uczucia.

  • Wycinaj różne kształty wyrazów i obrazów.

5

Spróbuj także powydzierać niektóre fragmenty.

Nieregularne kształty, które powstają podczas wydzierania, nadadzą zupełnie inny charakter, niż gładkie wycinanki.

6

Dokładnie zaaranżuj tło.

Baw się różnymi elementami i nie bój się, że powstanie mały bałagan.

7

Nałóż klej na każdy pojedynczy element.

Nie musisz pokryć całej powierzchni, jeżeli nie chcesz i nie każdy kawałek musi być przyklejony na płasko. Możesz pozaginać lub zmiąć kawałki papieru lub tkaniny, by uzyskać odmienną teksturę.

8

Pozostaw całość do całkowitego wyschnięcia.

Zależnie od tego, jakiego kleju użyłeś, poczekaj kilka godzin, aż kolaż całkiem wyschnie lub pozostaw go do wyschnięcia na cały dzień.

Wskazówki
Przeczytaj teraz: Jak zrobić Bałwanka?
  • Komentarze Tipy.pl (3)

Inka - 2014-02-07
Kolaż to ciekawa technika. Ja zwykle zaczynam od wybrania tematu, podłoża i wybrania szkicu. Dopiero potem szukam materiałów, przykładam na próbę i przyklejam. Trzeba też wybrać odpowiedni klej. Chyba, że znajdę wcześniej materiał, który mnie zainspiruje. Pamiętam, że w dzieciństwie uwielbiałam wycinać jakieś strony z gazet i wyklejać je z innych wycinek. Albo inaczej, rysować na kartce jakieś pomieszczenie a potem wypełniać go dziwnymi meblami, postaciami i zwierzętami. Świetna sprawa!
topielica - 2013-04-19
Czemu nie można się pobawic zwłaszcza jeśli ktoś ma fantazję -może wyjśc coś naprawdę fajnego.
as - 2012-03-04
słabe
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub