Jak oszczędzać energię elektryczną? strona 1 z 3

Dzięki naszej niewiedzy rachunki za prąd elektryczny pną się w górę. A nawet jeśli nie pną się w górę to na pewno nie spadają w dół. Jak nauczyć się oszczędzania? Nie tylko dla siebie i swojego portfela, ale też i dla środowiska. Wbrew pozorom, oszczędzanie prądu wcale nie jest trudne. Oto dziesięć prostych sposobów na obniżenie rachunków.
Jak oszczędzać energię elektryczną?
1

Zawsze wyłączaj światła, których nie używasz. Jest to jeden z najprostszych sposobów oszczędzania energii elektrycznej. Za każdym razem, gdy wychodzisz z pomieszczenia na dłużej pstryknij światło. Po co ma się świecić jeśli pomieszczenie zostaje puste i nie ma żadnej potrzeby, aby było oświetlone.

2

Wymień żarówki. Możesz je wymienić na żarówki o mniejszym poborze energii, na żarówki punktowe, LED czy energooszczędne. Skup się na oświetleniu konkretnych części pomieszczeń, zamiast na oświetleniu całego pomieszczenia. W ten sposób będziesz mógł zapalić lampę tylko nad stołem w kuchni, gdy coś jesz lub tylko obok kanapy, gdy czytasz książkę bez potrzeby oświetlania całego pomieszczenia.

3

Dostosuj termostat (jeśli go masz). Zawsze nastawiaj go na temperaturę, której rzeczywiście potrzebujesz. Po co przedobrzać? Niektórzy mają ustawione termostaty na najwyższą temperaturę, a jak jest im za gorąco to otwierają okna. Nie widzę w tym sensu. Lepiej skręcić temperaturę. Zgodnie z zasadą, każdy stopień mniej na termostacie to oszczędność 3% na prądzie na każde dwadzieścia cztery godziny.

Udostępnij na FB
4

W lecie używaj wiatraków tylko wtedy, gdy ich potrzebujesz. Wychodząc z pomieszczenia wyłącz wiatrak. Komu będzie on służył jeśli nikogo w środku nie będzie? A rachunek się nabija. Warto więc o tym pomyśleć.

5

Pamiętaj o odpowiednim ustawieniu lodówki, ponieważ jest to jeden z największych pożeraczy energii w Twoim domu. Jeśli masz starą lodówkę zamień ją na nową, energooszczędną, najlepiej klasy A+. Nie otwieraj lodówki i nie stój przed nią pięć minut (lodówka cały czas otwarta) zastanawiając się co z niej wyciągnąć. W ten sposób tracisz mnóstwo energii. Ponieważ, jak tylko zamkniesz lodówkę ona zwiększy pobór energii, aby nadrobić straty i wyrównać temperaturę w środku.

6

Postaraj się rzadziej używać urządzeń elektrycznych. Susz włosy tylko wtedy kiedy musisz (wyjdzie im to na dobre), gotuj w mikrofalówce zamiast w piekarniku elektrycznym, wyłączaj ekspres do kawy, po każdym użyciu. Kupując nowe urządzenia, zawsze sprawdzaj ile pobierają prądu. Wybieraj te energooszczędne.

7

Jeśli masz zamiar nabyć podgrzewacz wody, zdecyduj się na podgrzewacz przepływowy niż na pojemnościowy. Podgrzewacz przepływowy działa tylko wtedy, gdy okręcamy wodę. Gdy zakręcisz wodę, podgrzewacz się wyłącza. Dzięki temu energia nie jest pobierana niepotrzebnie. (W przeciwieństwie do podgrzewacza przepływowego podgrzewacz pojemnościowy podgrzewa całą ilość wody niezależnie od tego czy jest ona potrzebna czy nie; Ty zużywasz tyle wody ile potrzebujesz, a reszta stygnie, trzeba ją potem podgrzewać na nowo tracąc ponownie energię elektryczną).

8

Staraj się korzystać ze światła dziennego tak długo jak się tylko da. Nie zasłaniaj okien grubymi zasłonami, nie opuszczaj rolet i żaluzji. Wpuszczaj promienie słoneczne do środka. Korzystaj z tego zwłaszcza latem, kiedy dni są długie i ciepłe.

9

Odłącz telewizor od prądu, jeśli go nie oglądasz. Odłącz ładowarkę od telefonu czy jakiegokolwiek innego urządzenia, jeśli go nie ładujesz. Wyłącz radio z prądu, jeśli go nie słuchasz, komputer, gdy z niego nie korzystasz. Jednym słowem odłączaj zawsze od prądu wszystkie urządzenia, gdy już ich nie potrzebujesz. Czujki, które w tym czasie działają są cichymi pożeraczami prądu i potrafią nabić nasz rachunek na znaczną sumkę.

10

Pamiętaj też o uszczelnieniu okien. W zimie tracimy przez to dużo ciepła, dogrzewając nasze mieszkania a co za tym idzie tracąc energię. Zawsze też zamykaj za sobą drzwi, w ten sposób ciepło z domu nie ucieknie taks szybko.

Przeczytaj teraz: Jak oszczędzać prąd?
  • Komentarze Tipy.pl (3)

autor12 - 2016-04-16
Bardzo dobry artykuł narzekamy na rachunki które mogą być o wiele nisze tym bardziej i porównując do naszych zachodnich sąsiadów energia elektryczna jest droga
ada - 2014-07-16
Możliwość zmiany dostawcy energii elektrycznej jest teraz bardzo prosta i bez zbędnych formalności można przejść do innego operatora, tym bardziej, że wśród indywidualnych odbiorców zainteresowanie tym jest nawet dość spore.
oszczedzicenergie - 2012-09-10
Jeżeli Twoje rachunki za energię przekroczyły akceptowany przez ciebie poziom zajrzyj na mojego bloga w którym opisuję w jaki sposób oszczędzić energię w domu.
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub