Jak pisać formuły w Excelu? strona 1 z 2

Korzystanie z programu Microsoft Excel wbrew pozorom może być bardzo proste. Możesz używać go do prostych obliczeń (zamiast kalkulatora) lub wykonywać bardziej skomplikowane działania z większą ilością zmiennych. Możesz tego dokonać wpisując w komórki arkusza specjalne formuły. Poniżej znajdziesz wskazówki jak tworzyć takie formuły w Excelu.
Jak pisać formuły w Excelu?
1
Formuły w arkuszu kalkulacyjnym powinny rozpoczynać się znakiem równości. Umieść znak równości w komórce, w której chcesz uzyskać wynik swoich obliczeń. Dzięki temu program będzie wiedział, że jest to część formuły, a nie zwykły tekst.
2
Wstaw formułę w odpowiednią komórkę lub wpisz ją w pasku znajdującym się na górze arkusza. Może to być prosta formuła, jak np. „=5-3” lub bardziej skomplikowana, jak „=A3*(B4:B6)”. Symbol A3 odnosi się do 3. wiersza w kolumnie A, * oznacza symbol mnożenia, a dwukropek pomiędzy B4 i B6 oznacza sumę zakresu tych liczb, w tym przypadku sumę B4, B5 i B6. Pamiętaj, że w formułach, tak jak w matematyce, obowiązuje kolejność wykonywania działań. Najpierw wykonywane są działania w nawiasie, później potęgowanie (^), mnożenie (*), dzielenie (/), a na końcu dodawanie (+) i odejmowanie (-).
3
Naciśnij Enter. Formuła zaktualizuje się, a w wybranej komórce pojawi się wynik całego działania.
4
Dane, w komórce, w której znajduje się formuła, będą się zmieniać automatycznie wraz z modyfikacją danych wpisywanych do komórek, do których ta formuła się odwołuje (w naszym przykładzie może to być komórka A3, B4, B5 lub B6).
modyfikacja danych
Udostępnij na FB
5
Formuły można kopiować do innych komórek, należy jednak pamiętać o tym, że wraz z kopiowaniem formuły zmieniają się również odniesienia do poszczególnych komórek.
6
Kopiowanie formuły w dół danej kolumny sprawia, że we wzorze modyfikowany jest numer wiersza komórki (np. kopiowanie formuły o jeden wiersz w dół zmienia komórkę A3 na A4, B4 na B5, B5 na B6, a B6 na B7).
7
Kopiowanie formuły w poziomie (do sąsiednich kolumn), zmienia nazwy kolumn w komórkach składowych formuły (np. komórka A3 zmienia się na B3, B4 na C4, B5 na C5, B6 na C6).
8
Żeby zablokować zmianę wierszy lub kolumn komórek składowych (tzn. ustalić stałe odniesienia formuły do komórki tabeli), należy skorzystać ze znaków „$”.
9
Znak $ postawiony przed literą blokuje kolumnę (np. $A1 – niezależnie od kierunku kopiowania, zawsze będzie odnosić się do kolumny A).
10
Znak $ postawiony przed numerem wiersza, oznacza, że niezależnie od kierunku kopiowania, formuła będzie odnosić się do komórek z zablokowanego wiersza (np. A$1 – wiersz 1.)
11
Jeśli zablokujemy zarówno wiersz, jak i kolumnę (np. $A$1) – formuła zawsze będzie odnosić się tylko do komórki o adresie A1.
  • Komentarze Tipy.pl (3)

ArSo - 2016-11-22
Excel to najlepsze narzędzie do tworzenia tabel i nie tylko. Jest b. prosty i łatwy mimo jego szerokiej rozbudowy, łącznie z kolorami komórek i wykresami. A kto nie ma pojęcia to niech się nie wypowiada.
Syśia - 2012-05-10
Głupie to jest!!! Nienawidzę tego robić!!! To jest najgłupsze na świecie co może być!!!!!!! To cała tabelka jest do dupy !!!! :((... !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Czarny ; P - 2011-11-03
Weźcie wgl jaki żal nic mi nie pomogło ; /
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub