Jak prawidłowo siedzieć za kierownicą? strona 1 z 2

Dopasowanie fotela i pozycji kierownicy jest niestety często ignorowane przez kierowców. Tymczasem ma to bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo i wygodę jazdy. Poświęć kilka chwil na prawidłowe ustawienie fotela i kierownicy, a bardzo szybko przekonasz się, że była to dobra decyzja.
Jak prawidłowo siedzieć za kierownicą?
1
Plecy powinny przylegać do oparcia na całej długości, a pośladki powinny być w zgięciu oparcia i siedziska. Luzackie siedzenie – leżenie, jest na dłuższą metę niewygodne, a przede wszystkim bardzo niebezpieczne. Masz wtedy znacznie mniejszą kontrolę nad pojazdem i zdecydowanie mniej go „czujesz”.
2
Fotel powinien być na tyle oddalony, aby nogi przy naciśnięciu pedałów nie były całkowicie wyprostowane, a delikatnie ugięte. Pamiętaj, że pedały naciskamy śródstopiem! Jeżeli fotel będzie zbyt blisko, będziesz ciągle obijał się kolanami o kierownicę. Jeżeli będzie za daleko, do naciśnięcia pedałów będziesz musiał całkowicie wyprostować nogę. Wyobraź sobie niebezpieczną sytuację na drodze, kiedy instynktownie wciskasz hamulce w podłogę. Przy całkowicie wyprostowanych nogach, jeżeli dojdzie do zderzenia, usztywnione w kolanach nogi nie zegną się i zostaną złamane. Przy lekko ugiętych nogach zegną się jeszcze bardziej, co daje szansę na ich ocalenie.
Udostępnij na FB
3
Aby upewnić się, czy fotel nie jest zbytnio oddalony, skręć całkowicie kierownicę. Plecy powinny przez cały czas przylegać do oparcia i nie odrywać się na wysokości barków.
4
Chwyć kierownicę w pozycji „za piętnaście trzecia”. Twoje ręce powinny być ugięte, ale nie stykać się z tułowiem.
5
Ważne jest też ustawienie kąta oparcia. Sprawdź, czy dasz radę położyć nadgarstki na górze kierownicy. Jeżeli musiałeś oderwać plecy od oparcia, przybliż je. Zbytnie oddalenie ramion spowoduje konieczność nadmiernego ich wyprostowania podczas skręcania, co przełoży się na większe zmęczenie oraz mniejsze wyczucie samochodu.
6
Pasy ustaw tak, aby dolna część obejmowała biodra, a górna przebiegała możliwie najbliżej szyi, ale tak, by jej nie obcierała. Pas ustawiony zbyt blisko ramion w razie zderzenia może się zsunąć, nie zapewniając tym samym żadnej ochrony.
7
Jeżeli chodzi o to, czy widzisz maskę, czy też nie – nie ma uniwersalnej reguły. To zależy od modelu samochodu, więc tym się nie sugeruj.
8
Ustaw zagłówki, koniecznie! Wielu kierowców bagatelizuje je, a tymczasem odgrywają one kluczową rolę podczas zderzenia – zapobiegają odrzuceniu głowy do tyłu i uszkodzeniom kręgosłupa i wiązadeł szyjnych. Prawidłowa wysokość to taka, kiedy środkiem potylicy dotykasz środka zagłówka.
Przeczytaj teraz: Jak cofać samochodem?
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Nie będzie widoczny na stronie
 
Z roku na rok rośnie liczba osób, które zostały zaatakowane przez kleszcze. Ten fakt świadczy również o tym, że...
Newsletter - Bądź na bieżąco Codziennie nowa porada w twojej skrzynce
Logowanie   Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się
E-mail

Hasło

   
  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook


lub
Zapomniałeś hasła - kliknij tutaj
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło


Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook


lub