Jak wybrać dobrą grę planszową? strona 1 z 2

Gry planszowe ostatnimi czasy wróciły do łask i zdobywają coraz większą popularność. Z pewnością nie są w stanie wyprzeć swoich komputerowych odpowiedników, ale posiadają bardzo wiele innych zalet. Dzięki kontaktowi bezpośredniemu z innymi graczami sprzyjają dobrej zabawie w towarzystwie, także tym bardziej licznym, imprezowym. Dodatkowo, aby gra planszowa była ciekawa, musi posiadać rozbudowaną mechanikę gry, co zmusza do myślenia. Całe szczęście owa rozbudowana mechanika wcale nie musi oznaczać, że gra będzie trudna w opanowaniu – często jest wręcz przeciwnie. W tym krótkim poradniku postaram się podpowiedzieć czego można się spodziewać po współczesnych grach planszowych i czym kierować się przy zakupie.
Jak wybrać dobrą grę planszową?
1
Jeśli jesteś mieszkańcem dużego miasta z łatwością znajdziesz specjalne sklepy z planszówkami. Ciągle jest to segment trochę niszowy, dlatego często sklepy są prowadzone przez prawdziwych pasjonatów, którzy doskonale znają się na rzeczy. Najprościej więc jest udać się do sklepu i popytać. Sprzedawca będzie umiał doradzić najbardziej odpowiednią do potrzeb i gustu grę. Chciałbym jednocześnie podkreślić, że szeroko dostępne, zwłaszcza w marketach, gry planszowe to tylko namiastka tych prawdziwych. Te marketowe z reguły to najprostsze tytuły skierowane głównie do dzieci.
2
Musisz odpowiedzieć sobie na pytanie ile osób będzie mogło i chciało spędzać z Tobą czas przy dobrej grze planszowej. Są tytuły dedykowane dla jednej osoby, dla od dwóch do pięciu graczy, a nawet gry „imprezowe” zapewniające wesołą zabawę nawet dla kilkunastu uczestników. Niektóre gry charakteryzują się bardzo wysokim poziomem „skalowalności” i ich rozgrywka jest świetnie przystosowana dla dowolnej liczby graczy, od jednego do sześciu.
Udostępnij na FB
Ostrzeżenia
  • Uwaga! Gry planszowe potrafią naprawdę wciągnąć!
3
Jakiego rodzaju rozgrywki oczekujesz? Są gry niezwykle skomplikowane, gdzie wymagane jest szerokie myślenie analityczne, są gry o prostej mechanice (często mocno losowej) przeznaczone dla młodszych graczy – one też potrafią dostarczyć dużo zabawy nawet dorosłym. Generalnie można uszeregować gry pod kątem trzech stopni trudności – od łatwego, poprzez średni, a na trudnym kończąc.
4
Ile czasu możesz poświęcić na rozgrywkę? Tu również każdy znajdzie coś dla siebie. Są gry, które niezwykle pieczołowicie rozkłada się przez godzinę, żeby grać w nią od kilku do kilkunastu (sic!) godzin. Są też oczywiście tytuły „szybkie”, zapewniające dynamiczną kilkunastominutową rozgrywkę.
5
Gry planszowe posiadają również różne stopnie interakcji między graczami. W grze o interakcji bezpośredniej będziecie musieli sobie przeszkadzać w osiągnięciu celów i walczyć między sobą. Może to prowadzić do różnych napięć, zwłaszcza jak ktoś nie lubi przegrywać z kolegą. Dla spokojniejszych osób powstały gry z interakcją pośrednią, gdzie gracze rozwijają się niezależnie od czasu do czasu tylko w niewielkim stopniu wpływając na sytuację innych. Ten typ gry szczególnie cenią sobie kobiety.
6
Jaka tematyka najbardziej Ci odpowiada? A znajdziesz praktycznie każdą. Od gier fantasy, poprzez realistyczne symulacje wojenne i ekonomiczne, a kończąc na przygodowych, logicznych czy wspomnianych już wcześniej imprezowych.
7
Odpowiadając sobie na powyższe pytania, masz już pewne pojęcie czego szukać. Jeśli nie masz możliwości udania się do sklepu z grami planszowymi, przejrzyj Internet. Znajdziesz wiele interesujących recenzji, rankingów i opisów gier. Każda dobra recenzja będzie zawierała odpowiedzi na pytania, które już sobie postawiłeś dzięki temu poradnikowi. I łatwiej znajdziesz tytuł dla siebie.
Ostrzeżenia
  • Komentarze Tipy.pl (1)

freelancer2014 - 2014-04-22
Ja ze swojej strony polecam 'stare', dobre Scrabble. Nie dosc, ze mozna grac online, to jeszcze jest w wersji 'offline':> - do pogrania ze znajomymi/rodzina.
Odkrylem ostatnio slownik scrabble (http://scrabblemania.pl/), dzieki ktoremu moje slownictwo sie rozwija i gram coraz lepiej!:>
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub