Jak rozpalić w piecu? strona 1 z 2

Wbrew pozorom poprawne rozpalenie w piecu wcale nie jest proste. To, że robimy coś źle łatwo można poznać po zbyt dużym zadymieniu, także takim, które wydostaje się poza piec do pomieszczenia. Niezbyt dobrą oznaką są także wybuchy (słabsze bądź mocniejsze) gazów w samym piecu czy przewodzie kominowym. Niepoprawne rozpalanie w piecu grozi szybszym zużywaniem się pieca, przewodu kominowego, a w skrajnych wypadkach do wybuchu mogącego zniszczyć nawet komin, ścianę czy piec.
Jak rozpalić w piecu?
1
Piec oraz komin, jak wszystkie maszyny pracujące, muszą być utrzymywane w należytej czystości. Szczególnie dotyczy to komina, który powinien być regularnie, przynajmniej dwa razy w roku czyszczony przez specjalistę kominiarza. W większości przypadków problemy z rozpaleniem czy podtrzymaniem ognia, a także zbyt dużym zadymieniem, biorą się właśnie z powodu niedrożności przewodu kominowego, bądź samego pieca. Wytwarzana podczas procesu spalania sadz osadza się na ściankach komina i pieca, z czasem coraz bardziej zatykając drożność i zmniejszając „ciąg” pieca.
2
Zakładamy, że piec oraz komin są utrzymane w odpowiedniej czystości. Jak teraz rozpalać w piecu? Przedstawiona metoda dotyczy najbardziej popularnych pieców tzw. „dolnego spalania” oraz w dużej mierze pieców kaflowych.
3
Najważniejszą zasadą rozpalania jest stopniowa kontrola ognia, tak aby w stałym tempie rósł i nigdy nie został przygaszony. W piecu musi być tzw. „żywy ogień”, czyli widoczny płomień. Brak płomienia świadczy o zbyt niskiej temperaturze, w której nie mogą prawidłowo spalać się palne gazy co grozi nie tylko wybuchem, ale przyśpiesza proces osadzania się sadzy na ścianach komina i pieca.
Udostępnij na FB
Wskazówki
  • Jeśli Twój piec wyposażony jest w dmuchawę proces rozpalania jest jeszcze łatwiejszy. Możesz ustawić dmuchawę na maksymalny poziom, jednak gdy tylko się rozpali – zmniejsz ten poziom, gdyż dmuchawy dość nieekonomicznie wydmuchują wiele ciepła przez komin.
4
Aby tego dokonać, należy rozpalić układając podpałkę w odpowiedniej kolejności. Rozkładamy na samym spodzie papier. Warto pamiętać, aby papier był zmięty w „kulki” - w ten sposób lepiej i szybciej się spala osiągając wyższą temperaturę. Która to potrzebna jest aby rozpalić leżące na papierze tektury bądź drobne drewienka. W miarę postępu ognia można dorzucać coraz większe kawałki drewna, jednak nigdy nie wolno przygasić nimi ognia. Gdy zajęły się już największe drewniane szczapy, można zacząć dorzucanie bardziej wartościowego opału – np. węgla.
5
Podczas rozpalania pamiętajmy o utrzymaniu jak największego ciągu w piecu. Maksymalnie otwarte dolne drzwiczki zwiększają ciąg, za każdym razem gdy otwieramy górne drzwiczki (tam gdzie wrzucamy opał), zmniejszamy ciąg. Jeśli ciąg podczas rozpalania jest niewielki i dym wydostaje się poza piec do pomieszczenia, możemy spróbować „rozgrzać” piec i przygotować go do pracy:
6
Rozkładamy podpałkę w piecu (papier, tektury, drewienka) oraz bierzemy zwinięty w rulon pokaźny kawałek gazety, podpalamy go i przykładamy go w piecu do wylotu na komin, tak aby komin zassał płomień. Gdy gazeta już prawie się spali używamy jej jako źródła ognia do zapalenia podpałki. Im dłużej nagrzejesz w ten sposób piec i komin, tym lepszy załapie ciąg i mniejsze szanse, że będzie dymić poza piec podczas rozpalania.
7
Pamiętaj wrzucając kolejne porcje opału, aby robić to stopniowo i powoli, tak aby nigdy nie przygasić płomienia.
Wskazówki
  • Komentarze Tipy.pl (3)

Kriss - 2016-12-09
Tipy powinny propagować i nauczać obywateli, aby w piecach na węgiel, rozpalać go OD GÓRY.....
Ta metoda jest b.ekologiczna i energooszczędna i można ją stosować w każdym rodzaju pieca węgłowego !!! Proszę o poruszenie tego tematu w TIPACH, bowiem ma on b.duże znaczenie dla ekologii środowiska i dla budżetu domowego !!! Dziękuję :-)
Piotr - 2014-11-18
Człowiek uczy się na własnych błędach i nie powinien się sugerować takim opisem. Ja dorzucając mułu zawsze sobie przyduszę płomień i sobie idę na pół godziny potem tylko podejść zamknąć popielnik i komin i fajnie się żaży
palacz gorny - 2013-12-12
To bardzo dobry opis.... aby podpalic minimum sadze w kominie, dom lub w najgorszym przypadku pozbawic sie zycia!!! Poza tym, sposob ten to ewidentne niewykorystanie opalu. Jesli ktos chce poprawnie rozlac i palic w kotle a nie wie jak, niech wpisze w goglach- ekonomiczne spalanie wegla kamiennego. Tam to sa dopiero porady a nie taki oglupiajacy szmelc....
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub